• TeamX

Tips på vad jag ska göra med mitt kök mottages tacksamt!!! *bilder*

Hej på er!!

Såg en annan tråd där en tjej fick många bra tips för sitt kök så jag gör ett försök jag med!

Jag gillar vårt kök i grunden, men skulle gärna ta emot tips på om något kan göras för att det ska bli finare, mysigare etc....Bilderna är tagna ur två vinklar i köket och är tyvärr inte så bra. Jag vet inte hur man kan vända dem hoppas iallafall det går att få en uppfattning om hur det ser ut.

Vi bor i villa och köket är i ek, tapeten ljusgul, kaklet lite beigeaktigt. Två fönster bredvid varandra (blir som ett stort).

Jag har tyvärr lite begränsad ekonomi just nu, så att renovera köket eller sådana stora saker är inte aktuellt, men tar gärna emot tips på relativt billiga och enkla saker att göra (några tusenlappar kan jag lägga dock). Tilläggas bör att vi har tre barn, och tjaaa...då bör ju köket trots allt vara praktiskt och helt undanplockat kan det nog aldrig bli

Tack på förhand!!

Max 20041010 och Alex 20110506, mina små hjärtan!!!
  • Svar på tråden Tips på vad jag ska göra med mitt kök mottages tacksamt!!! *bilder*
  • honeytrouble

Byta gardiner och duk, stor förändring för liten peng.
    Ny lampa gör också stor skillnad, själva ljuset i sig förändrar rummet väldigt mycket.

Sen kan du alltid byta ut furuskåpet. Går att fynda billigt på blocket.
    Sätta upp lite nya tavlor eller rama in foton?

En matta :D

• zygoma girl

Vilken typ av kök vill du ha? Vill du ha kvar det bondromatiska?

Måla om bordsbenen, det är billigt och gör en del. Stolarna också förståss men det tar mer tid och kan vara svårt att få riktigt bra (barn nöter rätt rejält).

Lampan hade jag bytt ut, dels tycker jag inte den är snygg och dels ger den ett lite mossigt ljus.

Furuskänken antar jag att ni behöver, den kan också piggas upp med lite färg och så skulle jag ta bort kopparformarna ovanför och pyntet i skåpet så att det blev ett skåp som används och inte är ett stilleben.

Gardinerna murrar också till köket.

Tja, lite tips kanske.

• trollmammsis

färg färg färg, och lite bets

det kliar i fingrarna när jag ser ditt kök  

om du vill måla finns jättebilliga bla10liters hinkar med vitfärg (tak och väggfärg heter den) på öb och bauhaus. runt 200.- jag brukar köpa på bauhaus. finns ju även andra kulörter. Jag har vitt med mina 3 barn och blire nån fläck så kryper man bara ner o doppar penseln  
    Skåpet ska du absolut inte byta ut. Betsa i trevlig färg, enklare än måla. På Uppsala färg finns massvis med olika kulörter där med. brun i olika nyanser, grå och annat.

Tycker även att köksbord och stolar kan få lite bets på sig.
    JAg betsade mitt köksbord och stolar för nått år sedan med en best som hette grafitsvart eller nått sånt, tror ja, och jag TROR att en eller möjligtvis 2 flaskor bahövdes. kostar ca 98 st.

Sen finns det fina biliga gardiner på typ öb, jysk tror jag också har, ikea.

superenkelt och inom en vecka (om tid finns) kan allt vara klart.

Den vita väggfärger torkar snuskigt snabbt och kanske behöver 3 vändor, men det går fort. betsen tar liite längre tid på sig så räkna med annan måltidsplats någon dag

• trollmammsis

angåede lampan tycker jag den är supermysig men skippa manchetterna (stavning?)

• TeamX

Tack för tips...jaaa...lampan har jag funderat på att byta, den har liksom bara hängt med ett bra tag
    Mmmm...nya gardiner också kanske...tycker de här passar bra i färgerna och är bra "höstgardiner" men borde kanske tänka om lite där...

Fler tips...gärna!! 

• trollmammsis

kan tillägga att jag slipade inte alls mina möbler så mycker innan jag betsade och det var lackad furu. Och det håller otroligt bra

• honeytrouble

Som Chorda tympani frågar, vad är det för stil du vill ha?

Mycket lättare att ge konkreta tips om du berättar på ett humm hur du vill att det ska se ut.

Rent och fräscht. Mörkt och lite höstigt. Mera färg. Svart och vitt. Större mindre. 
    Ja du fattar :)

• TeamX

honeytruble: jag är nog lite åt det "bondromantiska" hållet just i köket, vill ha det ganska ombonat och har tyvärr en förmåga att samla lite för mycket saker runt mig :-/
    Tror stilen har liksom bara "hängt med" den också, och det kanske inte skulle vara helt galet med lite stilbyte..
    Det ska självklart vara rent och fräscht, och som sagt, ibland hade jag önskat lite mer avskalat, men svårt då köket är relativt litet och som sagt, tre barn....

• Snösparv

Håller med om att det blir stor skillnad bara du byter ut textilierna!

Bort med furun (bord, stolar, skåp) håller med om att du kan sälja skåpet. Kanske går att måla stolarna vita?

Tapeterna tycker jag absolut du ska byta bort, att tapetsera ett rum behöver inte bli dyrt!

• Ziggystardust

Inte för att jag är någon heminredningsguru precis, men som många andra har föreslagit skulle jag i första hand byta lampa, gardiner och ta bort kopparformarna, kanske några nya fräscha blommor i nya krukor. Måla köksväggarna eller nya tapeter om ni orkar. Sen skulle jag måla skänken och byta knoppar på den, har gjort det själv och det blev kanonfint! Skulle nog även måla bord och stolar, man kan måla med golvfärg, då håller det bra.

• Adamama
    TeamX skrev 2011-10-12 14:11:53 följande:
    honeytruble: jag är nog lite åt det "bondromantiska" hållet just i köket, vill ha det ganska ombonat och har tyvärr en förmåga att samla lite för mycket saker runt mig :-/
    Tror stilen har liksom bara "hängt med" den också, och det kanske inte skulle vara helt galet med lite stilbyte..
    Det ska självklart vara rent och fräscht, och som sagt, ibland hade jag önskat lite mer avskalat, men svårt då köket är relativt litet och som sagt, tre barn....
    Håller med flera andra, det är svårt att ge råd om du inte konkretiserar vad du vill ha.

Tja, vill du ha det ombonat som du skriver så har du ju fått det!

Vill du däremot ha det rent och fräscht och lite mer avskalat som du sedan säger så är det nog bara att måla. Färg gör mest skillnad. Helt klart. Det går inte att få en "ren, fräsch, avskalad" känsla med omålade furumöbler. Det går inte. Det känns per automatik mer mysigt och ombonat. Skulle du däremot måla om bord, stolar och framförallt skänk. Byta mot enfärgade gardiner - typ panelgardiner i linne eller enkla vita från IKEA, så skulle du får en helt anann känsla. Men frågan är om du verkligen vill ha det?

Vi har det ljust och avskalt trots två barn och ett på väg. Jag kan inte se att barnen i sig påverkar färgval och inredningsstil. Visst leksaker ligger det framme, men det är ju inte detsamma som att möbler och gardiner behöver se ut på ett visst sätt.
    ♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • spunge

sälj skåpet och bordet+stolar. köp en skänk ist för skåpet och ett nytt lite enklare bord. släng lampan och köp en ny, enkel där också. byt ut duk + gardiner.

säger som någon innan mig, det kliar i fingrarna!!

det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • sötarara

Tapetsera eller måla om. Vad är det för bård?! Först trodde jag det var nallar, men nu ser det mer ut som grönsaker? Byt gardinerna. Kanske till någon ljusare färg? Grönt? Lampan är fin, men ta bort manschetterna. Bordet ser också fint ut, men ta bort duken. Stolarna kan ni också byta ut, mot något mer fräscht och ljust. :)

• spunge

och för guds skull...ta bort koppargrejerna ovanför skåpet!

det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
Svar på tråden Tips på vad jag ska göra med mitt kök mottages tacksamt!!! *bilder*