• Francisca

Metod för att få bebis sova hela natten?

Hej!

Har en son på snart 6 månader som sedan 3 månaders ålder börjat klydda med sömnen natt och många gånger under dagen också. Ibland vaknar han en gång i timmen.

BVC tipsade mig om att sluta med nattmålet, vilket jag nu har börjat med. Inatt fick han sista ersättningen vid halv elva och därefter fick han 06.20 igen. Vid 03.00 vaknade han och höll på att böka i sängen i över en timme. Jag satt bredvid honom och klappade honom. Tillslut insåg jag att det inte verkade gå, tog upp honom vaggade honom några minuter och han somnar. Därefter somnade han och sov ganska bra.

Gjorde jag fel i att ta upp honom, kommer han vänja sig vid det nu också? Det är så svårt! Har bestämt mig för att verkligen hålla fast vid detta nu? Någo som gått igenom detta och testat? Hur lång tid tog det för er? Andra tips?       

• Svar på tråden Metod för att få bebis sova hela natten?
  • fågelblå

Nej du gjorde inte alls fel! Han blev ju lugn och kände sig trygg då du tog upp honom och det är det viktigaste.

Tycker att du ska göra precis det som känns rätt för dig och din bebis. Här inne på FL; och säkert i din bekantskapskrets, finns en massa personer som "vet" bäst och vill råda dig att göra än si och än så. Det finns ju sovmetoder som många haft bra erfarenhet av och du hittar säkert info om dem här på FL (t.ex. Tassmetoden) men det det finns många som menar att man inte ska försöka påverka så små bebisar och att det är just ett behov av närhet de har och att de därför sover dåligt. De flesta bebisar klarar sig utan mat efter 6 månader men kanske inte alla så där måste du känna vad din bebis behöver. Själv har jag tvillingar, nu 9 månader, som vi vaggat till sömns men eftersom vi alltid var tvungna att vara två vuxna på plats så körde vi Tassmetoden då de var lite på 6 månader. Funkade perfekt för oss men det kanske inte är den bästa lösningen för alla. Alla våra barn har slutat nattäta efter att vi infört välling innan sängdags så det kan ju vara värt ett försök. Men som sagt, pröva dig fram till nåt som passar för er.

Lycka till!

• Izap

Vi gjorde så, vi bara slutade med nattmat. Första natten var lite bökig, han vaknade som tidigare menhan fick ingen mat. Det tog säkert nån timme menntill slut somnade han. Vi tog upp honom också. Nästa natt vaknade han bara till men somnade om snabbt. Tredje natten sov han hela natten! :)
    Det negativa var att min mjölk tog tvärslut när jag slutade nattamma så vi fick börja med mat fast jag ville amma längre. Men du skrev att han får ersättning så då är det ju inget problem! :)
    Lycka till!

• Jensan02

En natt när jag verkligen inte orkade mata min tjej så provade jag att bara ge henne nappen. Hon somnade om och har sedan dess sovit hela nätterna! Tror hon var ca 2,5 - 3 månader.

• Natulcien

Nej, herregud, du gjorde inte fel som tog upp ditt barn!!
    Nu framgår det inte om din son var ledsen eller inte (?), men en ledsen bebis tar man ju självklart upp!

Moin erfarenhet är att man inte ska grubbla, krångla och trixa så mycket. Gör på det sätt som är absolut enklast. Om bebisen somnar vid bröstet, kör på det. Somnar bebisen i famnen, kör på det. Etc. Det kommer ändå att ändras fler gånger innan första året är slut.

• Francisca

Jag är ju jättetrött, imorrse bröt jag ihop för jag har fått så lite sömn under dessa 6 månaderna. Förstår inte hur jag ska bära mig åt. För utan mat klarar han sig, det vet jag men det är att han vaknar verkligen HELA tiden och så måste man vara där och klappa på rumpan, det är så påfrestande men VÄRT det klart.

Just nu övar  jag in att han ska somna på egen hand dag och kväll. Kanske underlättar det lite. Men denna tassmetod hur fungerar den? Gillar inte Anna Wahlgrens metoder. Men jag vill ha något som fungerar. Är lagom desperat nu. Behöver sova åtminstone än 3-4 timmar i sträck?

Tack för era tips!!!   

• Natulcien
    Francisca skrev 2011-10-13 09:26:36 följande:
    Jag är ju jättetrött, imorrse bröt jag ihop för jag har fått så lite sömn under dessa 6 månaderna. Förstår inte hur jag ska bära mig åt. För utan mat klarar han sig, det vet jag men det är att han vaknar verkligen HELA tiden och så måste man vara där och klappa på rumpan, det är så påfrestande men VÄRT det klart.

Just nu övar  jag in att han ska somna på egen hand dag och kväll. Kanske underlättar det lite. Men denna tassmetod hur fungerar den? Gillar inte Anna Wahlgrens metoder. Men jag vill ha något som fungerar. Är lagom desperat nu. Behöver sova åtminstone än 3-4 timmar i sträck?

Tack för era tips!!!   
    Men kan du inte sova tillsammans med honom då? För om du måste gå upp varje gång förstår jag om du blir trött. Det skulle jag aldrig göra. Om min son skulle få för sig att vakna på nätterna så skulle jag sova med honom för att slippa kliva upp i alla fall.

Ja, Anna Wahlgren ska du strunta i, eftersom hennes metoder gränsar till barnmisshandel. Tassmetoden har jag ingen kunskap om, med det finns ju en sån tråd här som du ju kan kika i.
  • Francisca

Jo jag har försökt ha honom i sängen men ändå verkar det som att han sover bäst i sin egen säng. För han snurrar rundor hela tiden i vår säng också. Upfattar det som det är bättre att han sover i sin egen säng Men snart får jag försöka det...

• Natulcien
    Francisca skrev 2011-10-13 09:46:24 följande:
    Jo jag har försökt ha honom i sängen men ändå verkar det som att han sover bäst i sin egen säng. För han snurrar rundor hela tiden i vår säng också. Upfattar det som det är bättre att han sover i sin egen säng Men snart får jag försöka det...
    Så har sover bäst i sin egen säng, men vaknar en gång i timmen..? Då verkar han ju inte sova så bra i sin säng?

Men vad händer om du låter honom böka runt utan att plocka upp honom då? Han somnar inte om själv efter ett tag? Eller blir han ledsen?
  • fågelblå

Tassmetoden är en välldigt enkel och snäll metod. Man lägger ner bebisen i sängen då han/hon är lugn. Börjar barnet gråta lägger man handen på dess rygg för att visa att man är där. Vi sa nåt lugnande också. Om barnet fortsätter att gråta smeker man det över ryggen eller buffar lite sakta, vad som känns bra, tills barnet lugnat sig. Om det fortfarande gråter så tar man upp i famnen och lugnar. Sedan upprepar man proceduren. Vi gjorde ett försök att köra den här metoden några veckor innan vi lyckades men då kände jag mig själv inte tillräckligt säker och den ena tvillingen gallskrek hela tiden så det blev aldrig ens ett läge då man kunde lägga ner henne. Varken hon eller jag var redo för det nya sättet då. Men några veckor senare funkade det plötsligt jätte bra. Man lämnar alltså aldrig bebisen ensam om den gråter och det tycker jag att är det allra viktigaste. Vi hade gärna samsovit med våra små men det funkade dåligt för oss alla. Men helt klart värt att prova om ni känner för det.

Lycka till och hoppas ni hittar ett bra sätt.

• Litet My
    Natulcien skrev 2011-10-12 16:17:08 följande:
    Nej, herregud, du gjorde inte fel som tog upp ditt barn!!
    Nu framgår det inte om din son var ledsen eller inte (?), men en ledsen bebis tar man ju självklart upp!

Moin erfarenhet är att man inte ska grubbla, krångla och trixa så mycket. Gör på det sätt som är absolut enklast. Om bebisen somnar vid bröstet, kör på det. Somnar bebisen i famnen, kör på det. Etc. Det kommer ändå att ändras fler gånger innan första året är slut.
  • MalinEddie
    Francisca skrev 2011-10-13 09:26:36 följande:

Tack för era tips!!!   
    Är du ensamstående? Kan ni inte dela på nätterna annars? Du måste självklart få sova också för att orka. Sover han några längre pass dagtid? Sov då i så fall och släpp kraven på annat. Sömnen kommer först. Du gjorde verkligen inte fel som tog upp ditt barn när han signalerade att ha behövde en varm famn för att bli lugn.
    Jag tycker om tassmetoden. I den här tråden finns en beskrivning.
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html
Svar på tråden Metod för att få bebis sova hela natten?