Slugger100 skrev 2011-10-12 14:54:47 följande:
Ok, men om kunden har anställt min firma för en tjänst, låt oss säga att jag ska rita upp ett hus för kunden och kunden behöver ett bygglov. Kunden vill att jag ska styra upp detta och att jag ska vidarefakturera detta sen, då måste jag ju ta detta som en intäkt samt lägga på moms på hela summan? Då "smittar" väl det stora projeketet på bygglovet oxå?
Timmarna du ägnar åt ritandet och utlägg du har i samband med detta (inte pennor o dyl, det ingår i ditt arvode, men t ex en resa du gjort) är dina kostnader som du bokför som kostnader, momsen drar du av. Sedan vf du detta till kunden och lägger på 25% moms, och bokför det som en intäkt.
Men bygglovet är ju ingen kostnad för dig, du bara ombesörjer detta, så den kostnaden ska inte bokföras och inte heller intäktsföras när du fakturerar. Däremot tiden det tar att fixa bygglovet, blir en kostnad för dig och om du vf denna tid så blir det en intäkt för dig.
Jag tror att anledningen till att man skiljer på det är att man inte ska blåsa upp sin omsättning för mycket.