• Slugger100

    Nu behöver jag lite bokföringshjälp här!!!

    Jo förstår ni..... Jag har ett litet delikat problem! =o)

    Låt säga att jag driver ett företag som för ett annats företags räkning åker på lite mässor o fikar, äter, går på seminarie m.m., under pågående resa tar jag alla kostnader (mat osv...) på mitt kort och när jag sen ska fakturera ut mina utlägg till företaget som jag "jobbat" åt så ska jag väl ta brutto+moms på fakturan?? Eller har jag fattat helt åt skogen?

  • Svar på tråden Nu behöver jag lite bokföringshjälp här!!!
  • MajaVira

    Du drar väl av momsen när du tar upp kostnaderna i din egen bokföring, så på fakturan till kunden ska du ta upp nettokostnaden och sedan lägga på moms. Annars blir det ju dubbelt moms när du fakturerar det andra företaget.

  • Slugger100
    MajaVira skrev 2011-10-12 14:13:26 följande:
    Du drar väl av momsen när du tar upp kostnaderna i din egen bokföring, så på fakturan till kunden ska du ta upp nettokostnaden och sedan lägga på moms. Annars blir det ju dubbelt moms när du fakturerar det andra företaget.
    Japp, så är det.... Men det är vad skillanden är mellan utlägg och ren vidarefakturering?  För det är väl där momspålägg skiljer sig?
  • MajaVira

    Oj, nu känner jag mig lost. Jag har jobbat med fakturering och vi drog alltid momsen för allt som betalats och fakturerade sedan netto + moms. Det är visserligen några år sedan, men jag är väldigt säker på att vi gjorde rätt då (omsatte ca 9 miljarder per år, så var inget småbolag som inte hade koll på reglerna).

  • Tonårsmamman1

    Är det inte så att när det är ren vidarefakturering så fakturerar du hela beloppet inkl. moms. Dvs du har fått en faktura på 100 kr inkl moms, då bokför du på ett balanskonto, sedan vf du hela summan, 100 kr, men lägger inte på ytterligare moms.
    Denna transaktion påverkar inte din omsättning. Är det däremot ett utlägg så bokar du det på t ex resekostnad sedan fakturerar du det + moms. Fakturan bokför du som intäkt. Desa summor tar ut varandra, men det påverkar ju ändå din omsättning.

  • Slugger100
    MajaVira skrev 2011-10-12 14:19:44 följande:
    Oj, nu känner jag mig lost. Jag har jobbat med fakturering och vi drog alltid momsen för allt som betalats och fakturerade sedan netto + moms. Det är visserligen några år sedan, men jag är väldigt säker på att vi gjorde rätt då (omsatte ca 9 miljarder per år, så var inget småbolag som inte hade koll på reglerna).
    Ok, jag sitter inte riktigt på den omsättningen! Drömmer Men det lilla jag förstått så är det skillnad på det, och det ska ha att göra med om man kan påvisa att kostnaderna kan anses som omsättning till bolaget...eller nåt sånt! För tillfället så är jag med förbannat lost..... Solig
  • MajaVira

    www.skatteverket.se/download/18.84f6651040cdcb1b480002478/kap13.pdf

    Som jag förstår skillnaden mellan utlägg och vidarefakturering är att utlägg är när man betalat kostnader för någon annans räkning. I detta fall är det ju du som som faktiskt får kostnaden, även om det är för en kunds räkning. Det är ju inte som att du betalar kostnader som inte har med ditt eget deltagande i mässor etc. Dock känns det ju som att det är i gränslandet...

  • Slugger100
    Tonårsmamman1 skrev 2011-10-12 14:26:53 följande:
    Är det inte så att när det är ren vidarefakturering så fakturerar du hela beloppet inkl. moms. Dvs du har fått en faktura på 100 kr inkl moms, då bokför du på ett balanskonto, sedan vf du hela summan, 100 kr, men lägger inte på ytterligare moms.
    Denna transaktion påverkar inte din omsättning. Är det däremot ett utlägg så bokar du det på t ex resekostnad sedan fakturerar du det + moms. Fakturan bokför du som intäkt. Desa summor tar ut varandra, men det påverkar ju ändå din omsättning.
    Oh! Tack o bock! Jo så är de ju, men jag har fortfrande lite svårt att greppa vad skillnaderna är mellan utlägg o vidarefakturering. Har det att göra med att vidarefakturering kan anses som förvärv till bolaget, medans ett utlägg bara "ligger vid sidan om" och påverkar inte omsättningen?? Men om det är så, hur funkar det då om man åker för kunds räkning en hel dag och har då kostnader såsom mat te.x., det hör ju ändå till "tjänsten" som man har betalt för att göra, vilket i min värld borde innebära att jag ska fakturera brutto + moms. Solig

    Eller vet du hur de ligger till på riktigt?? Skrattande
  • Slugger100
    MajaVira skrev 2011-10-12 14:34:16 följande:
    www.skatteverket.se/download/18.84f6651040cdc...

    Som jag förstår skillnaden mellan utlägg och vidarefakturering är att utlägg är när man betalat kostnader för någon annans räkning. I detta fall är det ju du som som faktiskt får kostnaden, även om det är för en kunds räkning. Det är ju inte som att du betalar kostnader som inte har med ditt eget deltagande i mässor etc. Dock känns det ju som att det är i gränslandet...
    Ja det är ju det där gränslandet.... blir väldigt osäker..
  • MajaVira
    Slugger100 skrev 2011-10-12 14:34:52 följande:
    Oh! Tack o bock! Jo så är de ju, men jag har fortfrande lite svårt att greppa vad skillnaderna är mellan utlägg o vidarefakturering. Har det att göra med att vidarefakturering kan anses som förvärv till bolaget, medans ett utlägg bara "ligger vid sidan om" och påverkar inte omsättningen?? Men om det är så, hur funkar det då om man åker för kunds räkning en hel dag och har då kostnader såsom mat te.x., det hör ju ändå till "tjänsten" som man har betalt för att göra, vilket i min värld borde innebära att jag ska fakturera brutto + moms. Solig

    Eller vet du hur de ligger till på riktigt?? Skrattande
    Om det är ett utlägg ska du fakturera brutto, utan att lägga på moms - du drar då inte heller av ingående moms. Din kostnad bokförs på ett balanskonto, inte ett kostnadskonto, i väntat på fakturering av kunden.

    Om det är en vidarefakturering ska din faktura vara netto + moms - du drar då av ingående moms och bokar kostnaden på ett resultatkonto.
  • Slugger100
    MajaVira skrev 2011-10-12 14:41:50 följande:
    Om det är ett utlägg ska du fakturera brutto, utan att lägga på moms - du drar då inte heller av ingående moms. Din kostnad bokförs på ett balanskonto, inte ett kostnadskonto, i väntat på fakturering av kunden.

    Om det är en vidarefakturering ska din faktura vara netto + moms - du drar då av ingående moms och bokar kostnaden på ett resultatkonto.
    Det låter som ett säkert kort..... Tack för all hjälp o ha en fortsatt trevlig dag!Solig
  • Tonårsmamman1
    Slugger100 skrev 2011-10-12 14:34:52 följande:
    Oh! Tack o bock! Jo så är de ju, men jag har fortfrande lite svårt att greppa vad skillnaderna är mellan utlägg o vidarefakturering. Har det att göra med att vidarefakturering kan anses som förvärv till bolaget, medans ett utlägg bara "ligger vid sidan om" och påverkar inte omsättningen?? Men om det är så, hur funkar det då om man åker för kunds räkning en hel dag och har då kostnader såsom mat te.x., det hör ju ändå till "tjänsten" som man har betalt för att göra, vilket i min värld borde innebära att jag ska fakturera brutto + moms. Solig

    Eller vet du hur de ligger till på riktigt?? Skrattande
    Nu är det ett tag sedan jag jobbade med detta, men visst är utlägg kostnader du själv haft, som t ex resor, medan ren vidarefakturering kan vara saker du handlar till kunden.
    Skillanden är väl att ren vidarefakturering inte ska ingå i omsättningen.
    Ex om du reser så får du en kostnad som du vf till kund. Denna faktura bokförs då som intäkt. Men om du handlar en sak för en kunds räkning, så ska inte denna räknas som omsättning.
  • Slugger100
    Tonårsmamman1 skrev 2011-10-12 14:47:38 följande:
    Nu är det ett tag sedan jag jobbade med detta, men visst är utlägg kostnader du själv haft, som t ex resor, medan ren vidarefakturering kan vara saker du handlar till kunden.
    Skillanden är väl att ren vidarefakturering inte ska ingå i omsättningen.
    Ex om du reser så får du en kostnad som du vf till kund. Denna faktura bokförs då som intäkt. Men om du handlar en sak för en kunds räkning, så ska inte denna räknas som omsättning.
    Ok, men om kunden har anställt min firma för en tjänst, låt oss säga att jag ska rita upp ett hus för kunden och kunden behöver ett bygglov. Kunden vill att jag ska styra upp detta och att jag ska vidarefakturera detta sen, då måste jag ju ta detta som en intäkt samt lägga på moms på hela summan? Då "smittar" väl det stora projeketet på bygglovet oxå?
  • Tonårsmamman1
    Slugger100 skrev 2011-10-12 14:54:47 följande:
    Ok, men om kunden har anställt min firma för en tjänst, låt oss säga att jag ska rita upp ett hus för kunden och kunden behöver ett bygglov. Kunden vill att jag ska styra upp detta och att jag ska vidarefakturera detta sen, då måste jag ju ta detta som en intäkt samt lägga på moms på hela summan? Då "smittar" väl det stora projeketet på bygglovet oxå?
    Timmarna du ägnar åt ritandet och utlägg du har i samband med detta (inte pennor o dyl, det ingår i ditt arvode, men t ex en resa du gjort) är dina kostnader som du bokför som kostnader, momsen drar du av. Sedan vf du detta till kunden och lägger på 25% moms, och bokför det som en intäkt.

    Men bygglovet är ju ingen kostnad för dig, du bara ombesörjer detta, så den kostnaden ska inte bokföras och inte heller intäktsföras när du fakturerar. Däremot tiden det tar att fixa bygglovet, blir en kostnad för dig och om du vf denna tid så blir det en intäkt för dig.

    Jag tror att anledningen till att man skiljer på det är att man inte ska blåsa upp sin omsättning för mycket.
  • Slugger100
    Tonårsmamman1 skrev 2011-10-12 15:05:52 följande:
    Timmarna du ägnar åt ritandet och utlägg du har i samband med detta (inte pennor o dyl, det ingår i ditt arvode, men t ex en resa du gjort) är dina kostnader som du bokför som kostnader, momsen drar du av. Sedan vf du detta till kunden och lägger på 25% moms, och bokför det som en intäkt.

    Men bygglovet är ju ingen kostnad för dig, du bara ombesörjer detta, så den kostnaden ska inte bokföras och inte heller intäktsföras när du fakturerar. Däremot tiden det tar att fixa bygglovet, blir en kostnad för dig och om du vf denna tid så blir det en intäkt för dig.

    Jag tror att anledningen till att man skiljer på det är att man inte ska blåsa upp sin omsättning för mycket.
    Ok, det låter klokt! tack för info!
     ha en fortsatt bra dag....Solig
Svar på tråden Nu behöver jag lite bokföringshjälp här!!!