• manet en

"Status" för hemsydda kläder?

Jag undrar hur andra anser angående statusen på hemsydda kläder jämfört med köpta?

Jag syr gärna till mitt barn. Jag tycker att dessa kläder blir fina och personliga, och det kostar ju en del i pengar och tid också. Så kan t.ex en hemsydd fleecetröja smälla lika högt som HM, PoP, Molo eller vad? 

Också, hur hemgjort ska ett hemgjort plagg helst se ut för att vara som finast? Jag KAN sy så att ingen kan se att plagget är hemgjort men gör oftast inte det.

Kan man dra paralleller till bakning t.ex?(Serverar du helst hembakt eller köpt och eftersträvar du samma resultat som konditoriets på det hembakta?

• Svar på tråden "Status" för hemsydda kläder?
  • Zixi

Det viktigaste tycker jag är att plagget ser bekvämt ut och att passformen passar barnet. Tycker att det är rätt roligt när man kan se att det är hemsydd (med bra kvalitet) och inte bara ett dussinplagg för en stor kedja.

Och som med hembakt så är charmen att man vet vem som gjort det och att onödiga råvaror uteslutits.

Nackdelen är att hemsytt som är använt tyvärr betingar ett rätt lågt andrahandsvärde men om man inte planerar att sälja vidare så gör ju inte det något.

Jag hade jättegärna sytt grejer till min dotter om jag hade haft tid och plats för en symaskin.

2010-07-20 3040/50
  • MorsningKorsning

Är de snygga: hög status! Det är ju så coolt med plagg i princip ingen har! Har köpt "hemsytt" på nätet men det blir för dyrt...

• Midsommarafton 77

Sonen har hemstickad tröja, byxor, och sockor (i ull) under vinteroverallen, när det är kallt ute. Skulle inte komma på frågan att jag skulle köpa dessa kläder i affären. Värdesätter det hemstickade som sonen får av mormor (men det är mitt färgval, så att det blir bra)

Enzo april 2009
  • IsaCMoJs

Jag syr och säljer och tycker det är mycket roligare och känns mer speciellt när mina barn har på sig något jag sytt och som inte varenda barn har på sig!

• tulip79

Jag hade gärna sytt själv till min lilla plutt när den väl behagat komma ut (bf+7)... Var hittar ni snygga mönster?

• Frambuesa

åh det är ju superkul med egensydda plagg.. önskar jag var duktig på att sy!

• IsaCMoJs

Tulip79: Ottobre har mycket, man köpertidningar med mönster...

• brünnhilde

Hög status!

Hemgjort är så mycket roligare, gediget och personligt.

• Bellini2

Jag såg idag att högst ordinära handstickade sockor till en ettåring (typ) kostar 350 kr så där får du en antydan om hur poppigt det är! Jättefint tycker jag

• tulip79
    IsaCMoJs skrev 2011-10-15 16:13:27 följande:
    Tulip79: Ottobre har mycket, man köpertidningar med mönster...
    Tack så mycket Skrattande för tipset!!!
Svar på tråden "Status" för hemsydda kläder?