• Anonym (hm)

Ni som har a-kassa IF metall...en fråga.

Hur mycket får ni ut ni som slår taket ? Per månad. Min sambo blir kanske arbetslös och tjänar mer än taket men kommer ju ändå hamna där och är lite orolig för hur mycket man får ut. Han har alltså jobbat heltid nu.

• Svar på tråden Ni som har a-kassa IF metall...en fråga.
  • Barbabok

Jag har inte Metall men kollegor har, enligt Metalls hemsida gäller följande

Vilken ersättning kan man max få när man blir arbetslös? Den högsta ersättningen per dag (dagpenningen) är 680 kronor per dag. De första 200 dagarna blir ersättningen 80 procent av din tidigare inkomst. Mellan dag 201 och 300 blir ersättningsnivån 70 procent.Om du har tjänat mer än 21.371 kronor i månaden så får du högsta dagpenning på 680 kronor före skatt under hela 300-dagarsperioden.

Vad jag minns ger det runt knappa 10000/mån efter skatt. 

• Anonym

Min sambo jobbade på volvo och var medlem i if metall och han fick ut 9700 efter skatt.

Småpotatis när han tjänade över 30.000 i månaden.

• cloudberry79

Alla a-kassor har 680 kronor per dag (genomsnitt 22 dagar per månad) som maxersättning. Tjänar man över 18500 BÖR man ha en facklig eller helst privat inkomstförsäkring för att täcka inkomster över det. De allra flesta behöver alltså en sådan som arbetar heltid eftersom medianlönen per månad är kring 25000. IF Metall har INTE facklig inkomstförsäkring!!!

www.insplanet.com/nyhetsbrev/artikel/inkomst-forsakring-20080408.aspx

If you love me - please don't feed me!
  • sokili

Hej!
    Om man arbetar på deltid och har ungefär 11000kr, hur mycket får a kassan. Min sambo har 100 timm i veckan, 5 timmar per dag.Vi har ett barn som har mindre av 18 år.

a kassa
Svar på tråden Ni som har a-kassa IF metall...en fråga.