• Anonym (S)

Ekonomiskt våld? Vad ska jag göra? Långt!

Jag är fullständigt förtvivlad, och vet inte längre vad som är rätt eller fel.

När min sambo och jag träffades för 3 år sedan hade han nyligen påbörjat ett stort byggprojekt. Han hade ett heltidsjobb, och byggde ett hus vid sidan av, på kvällar och helger. På den tiden bodde vi 3,5 timme från varandra (jag i Malmö, han i Danmark). Jag blev oplanerat gravid 4 månader in i förhållandet och för att vi skulle kunna vara tillsammans över huvudtaget studerade jag på distans, så att jag kunde vara hos honom så mycket som möjligt. Annars hade vi knappt kunnat träffats alls, eftersom han jobbade hela tiden. När jag var höggravid efter skolterminens slut  (under sommaren) var jag arbetslös med a-kassa på lägsta nivån, igen för att kunna vara tillsammans med honom. Jag hade kunnat sommarjobbat om jag varit hemma, och han bodde långt ute på landet, så där fanns inget jobb jag kunde få. Istället spenderade jag min tid med att hjälpa honom så mycket jag kunde med allt från matlagning till att välja inredning till huset och skapa en gräsmatta. Till hösten flyttade han till mig i Malmö (men fortsatte ha sin adress i Danmark).  Hans husprojekt blev färdigt, huset blev sålt, och han fick en vinst på ca 200.000 DKK. Barnet föddes och jag fick högsta SGI, baserat på jobbet som jag hade sagt upp mig från för att studera. Några månader efter barnets födsel kunde min sambo inte tänka sig att bo i Sverige mer, och han ville inte bo i en lägenhet. Han letade ivrigt efter ett hus åt oss i Danmark. Ett renoveringsobjekt. Det var ett väldigt osäkert läge ekonomiskt, eftersom jag bara hade min svenska föräldrapenning (lägre kurs än den danska) och jag hade planer på att studera på universitetet efter föräldraledigheten. Men min sambo insisterade och lockade med att vi ju kunde renovera källaren och göra den till en lägenhet som vi kunde hyra ut. De pengar som han tjänade på det förra husprojektet gick till insatsen till ett nytt hus. Vi står båda två som låntagare och ägare till huset. Han började renovera, jag fick leka inredningsarkitekt och bestämde hur det skulle se ut. Han använde sin föräldraledighet till att renovera huset, medans jag passade barnet (i Danmark får bägge föräldrarna vara hemma samtidigt). När min föräldraledighet var slut var det fortfarande väldigt långt kvar av källarprojektet, så den kunde vi inte hyra ut. Jag hittade en kompromiss, en yrkesutbildning med lön. Inte det jag egentligen ville göra, men bättre än ingenting. Utbildningen började med 3 månaders skolgång – och så visade det sig att jag inte hade rätt till studiebidrag (eftersom jag flyttat mellan länder). Jag ville hoppa av och hitta ett jobb, men min sambo stöttade mig i att fortsätta. Så i 3 månader hade jag i princip ingen inkomst, vi fick leva på hans lön och våran buffert, och allting gick i minus. Sen, efter 3 månader, fick jag en rätt inkomst, og vi började så småningom komma upp på plus på kontona igen. Vi fick en värdering på huset och la om lånen och har i dag ett egetkapital på nästan 500.000 i huset.

Mycket har hänt sedan dess med vårat förhållande och nu ska vi separera. Det är en lång historia... Det är han som har gjort slut.

Han vägrar sälja huset, fastän banken aldrig kommer att gå med på att han står som låntagare själv. Men det värsta är, att han står fast besluten om att alltihop är hans! och jag ska ha så lite som överhuvud möjligt. Han påstår att jag inte bidragit med något som helst, att det varit hans pengar hela vägen, att han ju haft mer inkomst än mig, det var hans pengar som gick till insatsen, och det är ju han som är hantverkare och gjort det fysiska arbetet med renoveringen. Han säger att jag bara är ute efter hans pengar och han gör verkligen allt för att bevisa att jag inte är värd någonting. Han säger saker till folk som jag inte tycker stämmer. Igår tex hörde jag att han sa till någon pr telefon att alla våra möbler ju är hans, jag har inte kommit med någonting. Jag gick en runda i vårat hus och konstaterade att omkring 80 % av alla våra möbler, tv, dvd osv, är något som jag ägde innan vi träffades och tagit med mig in i förhållandet. Han får mig att framstå som nån slags parasit! Men i princip varenda krona av min inkomst de senaste 3 åren har gått till OSS. Jag har inte spenderat dem pengarna på mig själv.

Jag har talat med en advokat, och advokaten säger att jag har rätt till 50 % av vinsten på huset. Det är dock långt ifrån det jag begär... Men jag vet inte längre vad som är "rätt" och vad som är "fel". Vad är bäst att göra? Vad är rimligt? Han trampar så mycket på mig att jag är nära ett sammanbrott. I går började jag gråta hysteriskt som ett barn, i 1,5 timmar, kunde inte sluta. Jag försöker hålla huvudet högt och klara av vardagen med jobb, barn och alla måsten. Jag kommer inte orka en rättsprocess. Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Ekonomiskt våld? Vad ska jag göra? Långt!
  • Anonym (S)

Jag vill bara gärna ha några helt ärliga svar!

• Anonym

Skittråkigt att behöva processa men helt klart ska du ha halva vinsten!! DU har ju slitit som ett djur. Att han bara värdesätter hammarslagen och inte allt du gjort är typiskt men helt felaktigt. Låter som du hittat en vettig advokat, låt dem hjälpa dig även om det är jobbigt. Varför ska du börja om på 0? Lycka till

• mismoa

Jag tycker du ska ta processen. Du har dig och ert gemensamma barn att tänka på. Förstår att det är jobbigt, men du klarar det!

Angående möblerna så är det dina, om du tog med dom från innan förhållandet. Allt som ni köpt tillsammans, oavsett för vems pengar, och är för gemensamt bruk har du rätt att få halva värdet av.  

Styrkekram! 

• Anonym (S)
    Tack för era svar. Jag är helt knäckt!

Jag har fått gratis rådgivning av de advokater som jag talat med (jag har faktiskt talat med två). Jag har kommit i kontakt med dem via kriscenter för kvinnor. De kan inte hjälpa mig igenom hela processen, då ska jag ha fatt i en "riktig" advokat. Fastän advokaterna säger att jag har rätt till 50 %, så känner jag mig fullständigt maktlös i det här. Min sambo, pappan till mitt barn, ser mig som en bit skit under sina skor. Han är stor och stark och väldigt överbevisande i sitt sätt. Han använder ALLT han kan använda emot mig. Jag känner mig rädd. Som tur är har jag ensam vårdnad över vårat barn, eftersom vi "inte" bodde i samma land när hon föddes. Men jag är också rädd för att han kommer försöka ta henne ifrån mig! Han är inte klok när han är arg, och det gör honom arg att jag har krav.
  • mismoa

Fy vad jobbigt för dig!! Vart bor du nu? Sök dig till några vänner/bekatna? 
    Förstår att det är lätt att tro att han har rätt om han är så övertygande och skrämmande, men GLÖM INTE ATT DU ÄR VÄRD BÄTTRE!! Försöka inte lyssna på all skit han kan komma med. Och akta dig för att provocera fram nått, han låter labil och farlig.
    Du har krav, det är din rättighet. Han kan vara hur förbannad han vill över det men det är bara så. 

• Anonym (S)
    mismoa skrev 2011-10-12 22:15:06 följande:
    Fy vad jobbigt för dig!! Vart bor du nu? Sök dig till några vänner/bekatna? 
    Förstår att det är lätt att tro att han har rätt om han är så övertygande och skrämmande, men GLÖM INTE ATT DU ÄR VÄRD BÄTTRE!! Försöka inte lyssna på all skit han kan komma med. Och akta dig för att provocera fram nått, han låter labil och farlig.
    Du har krav, det är din rättighet. Han kan vara hur förbannad han vill över det men det är bara så. 
    Jag bor i vårat hus. Vi sover i varsitt sovrum och jag undviker honom så mycket jag bara kan, försöker vara hemifrån mycket, och trippar på tå runt honom när jag är hemma. Försöker hålla distansen till varje pris och talar bara med honom om praktiska saker omkring vårat barn. Jag letar efter en lägenhet för fulla muggar, men det är svårt, vi bor i en storstad. Jag hoppas att jag kommer hitta något snart, så att vi kan flytta. Nästa gång han blir sådär galet nertryckande och agressiv kommer jag ta mitt pick och pack och antingen flytta till min mamma som bor i Lund, eller till ett center för våldsutsatta kvinnor och barn. Det är helt sjukt att det har gått så långt! 
  • mismoa

Jag tycker nästan du ska försöka flytta innan han blir arg och våldsam igen! Kan du åka nån vecka till lund snart?
    Usch, ja det är tragiskt att det ska gå så långt!! :( 

• Anonym (S)
    mismoa skrev 2011-10-12 22:26:23 följande:
    Jag tycker nästan du ska försöka flytta innan han blir arg och våldsam igen! Kan du åka nån vecka till lund snart?
    Usch, ja det är tragiskt att det ska gå så långt!! :( 
    Det är svårt, eftersom jag jobbar :(
  • mismoa

Okej, nej jag förstår det! Men var vaken och håll koll på signaler! Och om du sjukskriver dig från jobb å så vidare, så känn dig inte som du är löjlig eller drar ett falsk alarm. Jag har respekt för män som är arga, fast jag själv aldrig utsats för våld eller hot och är ganska kaxig av mig. 

• Anonym (S)
    mismoa skrev 2011-10-12 22:36:03 följande:
    Okej, nej jag förstår det! Men var vaken och håll koll på signaler! Och om du sjukskriver dig från jobb å så vidare, så känn dig inte som du är löjlig eller drar ett falsk alarm. Jag har respekt för män som är arga, fast jag själv aldrig utsats för våld eller hot och är ganska kaxig av mig. 
    Tack för dina ord. Jag fortsätter att trippa och försöker vara till lags. Har funderat på sjukskrivningen, men skäms oerhört. Jag har redan varit en del sjukskriven pga detta tidigare i somras (det var då som det började eskalera), var hemma i 4 dagar och gick sedan ner i arbetstid till 75% i 4 veckor... Känns pinsamt att göra det igen, fastän jag känner att det kanske vore bäst, eftersom jag ändå bara har svårt att koncentrera mig på jobbet och gör en massa fel.
  • mismoa

Livet är bara en gång. Ibland går det snett, och det ska man inte skämmas för. Det viktigaste är att DU lyssnar på dig själv!! Vafanken är en sjukskrivning om tio år?? Kan bara tänka mig hur jobbigt det här måste vara för dig, och ditt barn, att gå runt i den pressade tillvaro. Ditt arbete är ett arbete, och det är du som ska kunna sova bra om nätterna! 
    Om du väljer att stanna på jobbet så gör det inte för att du skäms för att du vart sjukskriven.
    Ta den tid och det utrymmme den här tragiska och sorgliga perioden i ditt liv behöver. 

• Anonym

Här en hel del om psykisk misshandel (ekonomisk och känslomässig utpressning).

http://www.narcissism.se/

http://tuvaforum.se/index.asp

http://www.psykiskmisshandel.se/

Ta mitt pick och pack och dra fortast möjligt skulle vara mitt prio ett. Först då har du chans att komma på fötter igen och bli stark nog att ev ta den rättsliga processen (låt advokaten ta den isf). Eller så ser du det som 'läropengar'' och ser till att bara gå vidare i livet.  Det kan nämligen kosta mer än det smakar att processa, men vänta med beslutet vilket du väljer tills du 'har fast mark under fötterna' (vilket jag av erfarenhet säger kan ta ett tag ibland).

Lycka till och Styrkekram!

• Anonym (S)
    mismoa skrev 2011-10-12 22:50:33 följande:
    Livet är bara en gång. Ibland går det snett, och det ska man inte skämmas för. Det viktigaste är att DU lyssnar på dig själv!! Vafanken är en sjukskrivning om tio år?? Kan bara tänka mig hur jobbigt det här måste vara för dig, och ditt barn, att gå runt i den pressade tillvaro. Ditt arbete är ett arbete, och det är du som ska kunna sova bra om nätterna! 
    Om du väljer att stanna på jobbet så gör det inte för att du skäms för att du vart sjukskriven.
    Ta den tid och det utrymmme den här tragiska och sorgliga perioden i ditt liv behöver. 
    Du har så rätt. Men det är ett jättestort tabu att säga till sin arbetsgivare, och kollegor, att man blir psykiskt misshandlad i sitt eget hem, och att man mår så dåligt psykiskt att man är illamående fysiskt. På ett sätt är det faktiskt skönt att komma hemifrån, till en sund arbetsplats, med sunda människor.
  • Anonym (S)
    Anonym skrev 2011-10-13 16:49:55 följande:

Här en hel del om psykisk misshandel (ekonomisk och känslomässig utpressning).

www.narcissism.se/

tuvaforum.se/index.asp

www.psykiskmisshandel.se/

Ta mitt pick och pack och dra fortast möjligt skulle vara mitt prio ett. Först då har du chans att komma på fötter igen och bli stark nog att ev ta den rättsliga processen (låt advokaten ta den isf). Eller så ser du det som 'läropengar'' och ser till att bara gå vidare i livet.  Det kan nämligen kosta mer än det smakar att processa, men vänta med beslutet vilket du väljer tills du 'har fast mark under fötterna' (vilket jag av erfarenhet säger kan ta ett tag ibland).

Lycka till och Styrkekram!

Tack! Jag har läst jättemycket hela sommaren om narcissism, missbruk och psykisk misshandel. Det är skrämmande hur mycket jag känner igen mig i, men ändå är det svårt att förstå att det är på riktigt. Man vill inte tro att det är sant. Det är för svårt att ta in! Jag tvivlar varje dag på mina egna tankar och känslor och tror ibland att han kanske har rätt. Det är jättesvårt att kämpa emot en sådan tung, stark och farlig energi...
  • Insatt

Jag vet inte vad danmark har för bodelningsregler vid samboskap, men om advokaten säger att du ska ha 50 % är det antagligen liknande som vi har. Stå på dig!

• Insatt

Hade det varit sverige hade du haft rätt till 50% av hela huset, inte bara vinsten, eftersom det köptes när ni var sambos och för att ni skulle bo där tillsammans.

• minismurfen
    Anonym skrev 2011-10-12 21:40:07 följande:
    Skittråkigt att behöva processa men helt klart ska du ha halva vinsten!! DU har ju slitit som ett djur. Att han bara värdesätter hammarslagen och inte allt du gjort är typiskt men helt felaktigt. Låter som du hittat en vettig advokat, låt dem hjälpa dig även om det är jobbigt. Varför ska du börja om på 0? Lycka till
    helt klart ska du ha hälften!!
  • Anonym
    Anonym (S) skrev 2011-10-13 18:13:13 följande:
    Det är jättesvårt att kämpa emot en sådan tung, stark och farlig energi...
    För att inte säga omöjligt! Just därför man måste ta sig ur 'kraftfältet' / nätet / greppet / dimman, de kallas inte energitjuvar för inte. Men ja det är omvälvande och svårt att ta in och acceptera.
  • Anonym (S)
    Anonym skrev 2011-10-13 21:42:20 följande:
    För att inte säga omöjligt! Just därför man måste ta sig ur 'kraftfältet' / nätet / greppet / dimman, de kallas inte energitjuvar för inte. Men ja det är omvälvande och svårt att ta in och acceptera.
    Jag är glad att jag nått så långt att jag längtar efter att flytta. Jag längtar efter att börja om på nytt, -själv. Jag längtar efter att få vara mig själv, och känna mig glad och lätt igen! Jag har kanske en lägenhet på G nu Jag vågar bara inte hoppas för mycket.
  • Anonym
    Anonym (S) skrev 2011-10-13 21:47:19 följande:
    Jag är glad att jag nått så långt att jag längtar efter att flytta. Jag längtar efter att börja om på nytt, -själv. Jag längtar efter att få vara mig själv, och känna mig glad och lätt igen! Jag har kanske en lägenhet på G nu Jag vågar bara inte hoppas för mycket.
    Grattis! då har du verkligen kommit långt. sen är det bara rida ut tvivlets stormar som kan komma. Någon beskrev det som att de planterar tidinställda bomber i ens huvud som utlöses långt fram när man minst anar det. Och vad gäller att det var han som gjorde slut, ta det som en gåva. Och även här fick jag själv några några kloka ord på vägen av en vän - Rejection is god's protection!
Svar på tråden Ekonomiskt våld? Vad ska jag göra? Långt!