• EvvvvE

Jag söker arbete som ekonomiassistent

Hej alla!

Jag är en nyutexaminerad civilekonom (VT 11) med mer än 3 års erfarenhet från arbete på storbank (certifierad rådgivare) som söker arbete som ekonomiassistent. Jag skulle vara jättetacksam om jag kunde få tips på platser där de söker personal till ekonomiavdelningen i Stockholm.

Jag söker dagligen (minst 5 st ) tjänster och har lyckats fixa 11 st intervjuer på cirka en månadstid men problemet är att jag inte går vidare i processerna. De motiverar besluten med att mer kvalificerade personer fått tjänsterna. 

Jag vet inte på vilket sätt jag ska angripa detta problem då jag skickar även spontanansökningar och ringer upp massa företag, så jag skulle behöva er hjälp. Bara jag får in en fot så är möjligheterna oändliga, så skriv gärna till mig om ni har bra tips:)  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-13 13:28
    Om det är någon som kan hjälpa mig skulle jag vara mycketmycket tacksam.

• Svar på tråden Jag söker arbete som ekonomiassistent
  • korfu08

Det allra bästa att få in en fot i en annan bransch du vill till ekonomiavdelningar är att söka jobb som konsult på bemanningsföretag och den vägen få ett fast jobb, det har jag gjort och är idag kv redovisningsekonom och idag ringer företagen upp mig och erbjuder jobb och det har jag bemanningsföretagen att tacka för där har jag fått pröva på många olika ekonomijobb.

Lycka till !

• EvvvvE

Jag har sökt mig till alla bemanningsftg som finns i Sthlm; Academicwork, StudentWorkers, Studentconsulting, Jurekbemanning, Firstreserve, PlaceraPersonal, Amendo, Manpower, Komet, Bravura, Multimind, Randstad, Poolia, Propell, Avanzera, Ekonomresurs, AcademicResource, Dfind, Hero, Arena Personal etc

Kontaktat minst 50 ftg inom It-branschen men alla verkar ha sina ek.avd utomlands. Kontaktat själv flertal banker, matkedjor, klädaffärer, elektronikaffärer, myndigheter mm.

Registrerat mitt CV i olika databaser och skickat spontanansökningar.

Jag förstår att företagen jagar dig då det finns massor av arbete för de erfarna men mitt problem är att komma in, har tom frågat om praktik och kollat på olika traineeprogram.

Å det jag inte fattar är hur dem kan liksom nollställa min arbetserfarenhet som borde väga tung tycker jag.

Men jag kämpar tills jag stupar dagligen och har även återgått till att söka tjänster där jag arbetade innan fast jag inte vill.

• korfu08

Hej !

Har du då sökt konsultjänster, det är skillnad mellan rekrytering och arbeta som konsult, jag tycker du skall fråga igen, har arbetat på flera av bemanningsföretagen du nämnt där och man brukar ibland få ligga på själv och ringa upp, men du verkar ha gjort det. Synd att det inte fungerade för dig. Du skulle inte kunna kolla upp redovisningsbyråer och praktik. Bara undrar.....

• EvvvvE
    korfu08 skrev 2011-10-13 22:05:49 följande:
    Hej !

Har du då sökt konsultjänster, det är skillnad mellan rekrytering och arbeta som konsult, jag tycker du skall fråga igen, har arbetat på flera av bemanningsföretagen du nämnt där och man brukar ibland få ligga på själv och ringa upp, men du verkar ha gjort det. Synd att det inte fungerade för dig. Du skulle inte kunna kolla upp redovisningsbyråer och praktik. Bara undrar.....
    Jo jag har ringt till PWC, Ernst and Young, Deloitte, Grant Thornton, PBK och även Bankgirocentralen. Jag ligger på hela tiden ringer till varje kontaktperson på annonserna för att kolla om dem fått den, om dem kan kolla på den samtidigt som jag marknadsför mig och frångar när dem återkommer och avslutar med att jag hoppas på att få ett samtal ifrån dem då jag verkligen brinner för detta och sa upp mig ifrån banken just för att arbeta på ek.avd.

Om jag skulle kunna skicka mitt CV + personliga brev till som du mot förmodan har möjlighet att visa den för din chef eller liknande. Eller om du känner någon annan där dem söker ekonomiassistenter så skriv gärna till mig. :)
  • EvvvvE
    EvvvvE skrev 2011-10-13 22:15:13 följande:
    Jo jag har ringt till PWC, Ernst and Young, Deloitte, Grant Thornton, PBK och även Bankgirocentralen. Jag ligger på hela tiden ringer till varje kontaktperson på annonserna för att kolla om dem fått den, om dem kan kolla på den samtidigt som jag marknadsför mig och frångar när dem återkommer och avslutar med att jag hoppas på att få ett samtal ifrån dem då jag verkligen brinner för detta och sa upp mig ifrån banken just för att arbeta på ek.avd.

Om jag skulle kunna skicka mitt CV + personliga brev till som du mot förmodan har möjlighet att visa den för din chef eller liknande. Eller om du känner någon annan där dem söker ekonomiassistenter så skriv gärna till mig. :)
    Dessutom kollade jag på alla dem stora börsnoterade företagen och deras hemsidor för att se om de söker men det var endast NCC, Skanska och Scania som sökte och jag har skickat iväg mitt CV till alla utan svar, eller till Skanska var jag på en andra intevju (genom bemanningsftg då) för administrativt arbete men de tyckte att jag var överkvalificerad och att jag skulle tröttna så jag gick inte vidare :(
  • MrsMommy

Sorry om det är totalt OT, men är inte ekonomiassistent det formella begreppet för det som i Göteborg kallas för bambatant, alltså kvinnor som jobbar med att servera mat i skolor? Eller är det ekonomibiträde?

• EvvvvE
    MrsMommy skrev 2011-10-13 22:20:28 följande:
    Sorry om det är totalt OT, men är inte ekonomiassistent det formella begreppet för det som i Göteborg kallas för bambatant, alltså kvinnor som jobbar med att servera mat i skolor? Eller är det ekonomibiträde?
    Hahah nej det är ekonomibiträde :) men det låter roligt
  • korfu08

Skall se vad jag kan hjälpa dig med. Du har också lagt in dig på manpowers hemsida, såg att de söker civilekonomer för uthyrning just nu. Och man måste söka den tjänsten via deras hemsida. Men du kanske redan har sett det. Skall kolla runt lite och bemanningsföretaget dfind söker just nu ekonomiassistenter och har olika uppdrag ute. De är ett jättebra bemanningsföretag.

Bemanningsföretaget SJR är mycket inom finansbranschen lite mer din bransch fast ändå ekonomi, de har mycket ekonomi/banktjänster ute på sin hemsida. De är jättebra att ha och göra med, har dock inte nån specifik kontaktperson.

Bemanningsföretaget First Reserve finns också och de har också ekonomitjänster som är lediga.

• Roxter

Förlåt men jag måste ändå fråga, varför söker du arbete som assistent om du är exad ekonom?

• EvvvvE
    korfu08 skrev 2011-10-13 22:22:48 följande:
    Skall se vad jag kan hjälpa dig med. Du har också lagt in dig på manpowers hemsida, såg att de söker civilekonomer för uthyrning just nu. Och man måste söka den tjänsten via deras hemsida. Men du kanske redan har sett det. Skall kolla runt lite och bemanningsföretaget dfind söker just nu ekonomiassistenter och har olika uppdrag ute. De är ett jättebra bemanningsföretag.

Bemanningsföretaget SJR är mycket inom finansbranschen lite mer din bransch fast ändå ekonomi, de har mycket ekonomi/banktjänster ute på sin hemsida. De är jättebra att ha och göra med, har dock inte nån specifik kontaktperson.

Bemanningsföretaget First Reserve finns också och de har också ekonomitjänster som är lediga.
    Ja jag är inlagd på Manpower fick också träffa en av rekryterarna eftersom jag ville presentera mig närmare men har har inte sett något som jag kan söka hos dem, och jag frågade om jag fick praktisera på deras ek.avd så att de sedan kunde skicka mig på uppdrag men hon sa ne.

SJR har jag också varit i kontakt med, dem inriktar sig på mer kvalificerad ekonom och hänvisade mig till deras dotterbolag som är StudentWorkers

First Reserve har jag också träffat en av rekryterarna och lämnade mitt CV i handen och jag frågade om jag fick vara på deras hemsida, dem har visa kandidater som syns öppet när man går in men jag har inte fått något svar från dem

Tack snälla för att du engagerar dig :)
Svar på tråden Jag söker arbete som ekonomiassistent