• Anonym (ny pstav)

sätta i och ta ut p-stav

Bråttom. Bråttom.

Hoppas någon kan hjälpa mig.
    Om två timmar ska jag till barnmorskan och ta ut min gamla pstav och sätta i en ny.
    Jag står här nu med Emla-krämen och funderar på var jag ska lägga på den.

Givetvis vid den gamla, i stavens underkant, där den ska tas ut.

Men var ska den nya sitta? För inte sätter man den på samma ställe?
    Hur vet jag vart jag ska lägga Emla-kräm för den nya?
    BM sa bara "den ska sitta i gäddhänget".

Någon som kan ge mig snabba tips. Tar tacksamt emot.

(Och jag behöver inga rader om att det kommer att göra ont att ta ut staven med bara Emla-kräm. Jag har hög smärttröskel, men inte så hög att jag gör det utan krämen förstås).

• Svar på tråden sätta i och ta ut p-stav
  • skorpionen80

Jo, man sätter den nya på samma ställe :)  Men du får väl bedövning hos barnmorskan också? Det fick jag, och det kändes ändå när hon satte in den nya...

• Anonym (Aj)

Jag tänker inte så mycket på smärtan utan snarare det stora fula stora ärret man får.. Jag kommer aldrig mer ha en P-stav

• Anonym (ny pstav)
    skorpionen80 skrev 2011-10-13 08:41:11 följande:
    Jo, man sätter den nya på samma ställe :)  Men du får väl bedövning hos barnmorskan också? Det fick jag, och det kändes ändå när hon satte in den nya...
    Förra gången hade jag bara krämen, ingen ytterligare bedövning. Tyckte inte det gjorde speciellt ont.

Så man sätter den nya på samma plats. Hrmm... tyckte hon sa att man sätter dem mer i gäddhänget numera, och inte så högt som man satte förut.
  • Anonym (ny pstav)
    Anonym (Aj) skrev 2011-10-13 08:43:27 följande:
    Jag tänker inte så mycket på smärtan utan snarare det stora fula stora ärret man får.. Jag kommer aldrig mer ha en P-stav
    Det var inte riktigt det frågan gällde, eller hur. För mig finns det få andra alternativ till p-medel och just p-staven har fungerat perfekt. 

Du måste ha dålig läkhud som får stora ärr...  eller en inkompetent sjukvårdspersonal.
  • Anonym (Aj)
    Anonym (ny pstav) skrev 2011-10-13 08:47:28 följande:
    Det var inte riktigt det frågan gällde, eller hur. För mig finns det få andra alternativ till p-medel och just p-staven har fungerat perfekt. 

Du måste ha dålig läkhud som får stora ärr...  eller en inkompetent sjukvårdspersonal.
    Jag känner massor med folk som har fått skitstora ärr
  • skorpionen80
    Anonym (ny pstav) skrev 2011-10-13 08:45:20 följande:
    Förra gången hade jag bara krämen, ingen ytterligare bedövning. Tyckte inte det gjorde speciellt ont.

Så man sätter den nya på samma plats. Hrmm... tyckte hon sa att man sätter dem mer i gäddhänget numera, och inte så högt som man satte förut.
    Ah, ok, lyssna inte på mig då! ;) Jag satte in min senaste för kanske 3 år sen, så det kan ju ha ändrats!! På min tid (nu låter jag gammal!) så satte hon in den i samma hål, ärret blev bara liiiite större det är väl 3 streck på max 1 cm som syns där idag.
  • Anonym (ny pstav)
    Anonym (Aj) skrev 2011-10-13 08:49:04 följande:
    okej?
  • Anonym (ny pstav)
    skorpionen80 skrev 2011-10-13 08:49:07 följande:
    Ah, ok, lyssna inte på mig då! ;) Jag satte in min senaste för kanske 3 år sen, så det kan ju ha ändrats!! På min tid (nu låter jag gammal!) så satte hon in den i samma hål, ärret blev bara liiiite större det är väl 3 streck på max 1 cm som syns där idag.
    Jag lyssnar på dig =)
    Jag chansar på att det blir samma ställe. Tack för att du tog dig tid att svara.

Annars får jag väl bita ihop och uppvisa den höga smärttröskel som jag "skröt om" i ts.
  • skogssmurfen

Ärret från när jag satte in en ny stav är lite större än ärret som blev när man satte in en för första gången, men absolut inte stort! 

• Ruggugglan
    Anonym (ny pstav) skrev 2011-10-13 08:45:20 följande:

Det stämmer att de bytt plats. Håll upp armen så att "gäddhänget" hänger ner. Vart har du din gamla stav? Använd den som riktlinje och sätt Emlan på gänddhänget i samma höjd som din gamla. Hoppas du förstår min luddiga förklaring

Ang. bedövning så har jag enbart haft Emla de ggr jag satt in och tagit ut p-stav och tycker inte heller att det gjorde särskilt ont.
  • Anonym (ny pstav)

Någon som INTE fått p-staven insatt på samma ställe som den gamla satt?

• Ruggugglan
    Anonym (Aj) skrev 2011-10-13 08:49:04 följande:
    Jag har haft två stavar och kan inte påstå att mina ärr är särskilt stora.
  • Ruggugglan
    Anonym (ny pstav) skrev 2011-10-13 08:55:11 följande:

Någon som INTE fått p-staven insatt på samma ställe som den gamla satt?

Jag.
  • Anonym (ny pstav)
    litenlitenliten skrev 2011-10-13 08:54:56 följande:
    Det stämmer att de bytt plats. Håll upp armen så att "gäddhänget" hänger ner. Vart har du din gamla stav? Använd den som riktlinje och sätt Emlan på gänddhänget i samma höjd som din gamla. Hoppas du förstår min luddiga förklaring

Ang. bedövning så har jag enbart haft Emla de ggr jag satt in och tagit ut p-stav och tycker inte heller att det gjorde särskilt ont.
    Det här svaret tar jag fasta på!
    Tusen tack.
  • emmaahlm

När jag satte in min nya så sattes den längre ner än den gamla, typ 5 cm, både längre ner mot "hänget" och en bit längre upp på armen, hänger du med?!
    Jag har också bara använt emla och det gör inte ont, är bara obehagligt!
    Men när jag gjorde det fick jag två tuber så jag riktigt kunde smörja överallt...

• Anonym (Mia)

På mig satte de i andra armen - mest för att gamla staven blivit så inkapslad att de fick trycka mycket för att få tag på den (fick inget stort ärr, den hade satts djupare än rekomendationen bara) och de gjorde bedömningen att den armen inte behövde ytterligare trauma.

• Anonym (ny pstav)

Det blev på samma ställe. Jag har rätt smala armar och har inget "gäddhäng" tyckte bm och sa "äh, vi sätter den på samma ställe".

Det gör inte speciellt ont. Emla räcker gott och väl.

Svar på tråden sätta i och ta ut p-stav