• GossarnasMor

Fler med barn runt 2½ år som har växtvärk ?

Har en gosse på 2½ år som vaknar oftast varje kväll och är mycket lessen. Har pågått någon månad tillbaka och vi har trott att det har varit drömmar och sånt han vaknat av.

Men för någon kväll sedan var han helt otröstligt och sparkade oss rejält med benen och slog och var så lessen. Jag frågar om han har ont och han svarar "i benona" .... 

Jag visste inte vad jag skulle göra så han fick lite alvedon och somnade på det.

Men jag kan ju inte ge alvedon varje kväll han vaknar med onda ben.

Tycker att han är lite för liten för att få växtvärk, men det är kanske vanligt bland små barn. Känner mig verkligen maktlös när han vaknar och har ont.
    Har själv aldrig haft någon växtvärk vad jag minns så jag inte relatera till hur ont det kan göra.

Någon som har erfarenhet av detta och kan tipsa något att göra?

• Svar på tråden Fler med barn runt 2½ år som har växtvärk ?
  • La Lola

Ja Hedda klagar ibland på ont i benen.
    Vill minnas att Alma gjorde det också rätt tidigt.

Jag hade jättemycket växtvärk som barn men då gick jag nog i skolan.

Att gnugga benen kan hjälpa. Massera de liksom.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Men

Funkade det med Alvedon?... och hur har det varit de andra kvällarna när ni inte har gett smärttstillande?

• GossarnasMor

Att massera benen är nog svårt då han bara sparkar med dem hela tiden.

Alvedonet hjälpte väl en del men kanske inte fullt ut, han somnade iaf men då hade han varit lessen i 2tim så det var kanske en kombination av trötthet med.

En normal kväll för oss är att han somnar vid 19 tiden vaknar igen vid 22 o kan hålla låda fram till midnatt då får jag nätan panik kan jag säga. Har provat med kalla och varma handdukar över benen men han sliter bort dem. Igår vägrade han stå på benen när jag ställde ner honom på golvet. Han bara skrek. 

Vår äldsta son hade nattskräck och det är ju en baggis i jämförelse med detta.
    Vet inte vad jag ska göra snart...          

• Men

Det låter verkligen fruktansvärt:(

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av växtvärk. Kan inte minnas att jag hade det själv som liten heller. Du borde nog ringa bvc och se om de kan hjälpa er..
    Har också en 2,5-åring som ibland får utbrott på kvällarna. Vi har tänkt att det mest liknar nattskräck eftersom vi inte kan trösta henne. Hon sparkar och slår efter oss och efter en stund (10-45 min) slutar hon av sig själv och somnar om. Men blir lite osäker nu när jag läser din trådstart... vi kan också prata med dottern ibland (inte mycket, men några ord) Hur var det när din äldsta hade nattskräck? Vad är det som skiljer mot nu?.... är det bara att han håller på så länge eller är det även andra saker?

• GossarnasMor

Nattskräcken inföll alltid efter att sonen svit i 1½ timme, exakt som en klocka. Han öppnade aldrig ögonen under sina attacker, han lyssnade inte eller hörde oss alls. Han slogs inte han sparkade inte oss. Han var bara sjukt lessen och trött. Det var som om han fortsatte sova sittandes i sängen trots han var lessen.
    Efter en timme la han sig ner själv och somnade igen. På morgonen mindes han inget av han varit lessen.  Det enda vi gjorde var att hålla om honom och vagga lite, pratade vi med honom grät han bara högre och högre så det slutade vi snabbt med. Han vaknade med att röra sig mer och mer i sängen, kasta sig av och ann för att sedan sätta sig rakt upp och gråta med ögonen stängda.
     Han fick sitt första anfall vid 2 års åldern och det var varje kväll i 1 års tid, därefter har det avtagit mer och mer, sista gången var för 7 mån sedan.    

Växtvärken är mera sparkar och slag, fäktande och hysteriskt skrik, gråt. Ögonen är öppna och vill mest att vi går omkring med honom och bär, han vägrar stå i golvet själv, han vägrar dricka något, han vägrar allt. Vi kan prata med honom och han tittar på oss o hör vad vi säger men svarar med enstaka ord. 
    Han kan vakna helt oregelbundet och då med ett vrål, i början trodde vi han ramlat av sängen men så var det inte.
    Det kan hålla på allt från 1 timme till flera timmar i samma tempo. Oftast somnar han svettig och utmattad och det känns verkligen fel.

• Men

Ungefär som här då.. fast min dotter vaknar alltid mellan kl 22 och midnatt (nu var det faktiskt några veckor sedan).  Har bara utgått ifrån att det är någon variant av nattskräck, men det stämmer ju kanske inte riktigt eftersom man får kontakt.
    Hoppas du får reda på vad som är fel och att det löser sig!!... och tala gärna om när/om du får svar!

• GossarnasMor

Har varit hos BVC läkaren i veckan.
    Inte mycket att göra, det är troligen växtvärk då symtomen stämmer rätt bra där.
    Man kan bara massera vaderna på dem då det ofta handlar om spända muskler, alvedon ska ge en avlsappnad funktion och hjälpa. Det kan gå i vågor hela tiden.

Mer än så finns inte att göra enligt läkaren.

Detta är verkligen sjukt jobbigt, kvällarna är förstörda helt för oss att sitta ner och titta på Tv är bara att glömma, vi turas om att gå runt och bära och bära hela tiden. *pust*

• Bobofina

Jag har en 3-åring som haft sådana problem i över ett år nu. Han får sina "attacker" några gånger i månaden så det är inte så ofta som för din son. Man känner dig så maktlös och tycker så synd om honom för han har verkligen vansinnigt ont. Vi var hos läkare i våras och hon sa också att det var växtvärk och att det inte finns så mycket att göra. Det vi gör är att vi ger alvedon direkt och så trycker vi fötterna ganska hårt (han har mest problem i fötterna). Det verkar lindra ganska bra och snabbt och det har dessutom en lugnande effekt på honom eftersom han vet att det blir bättre av medicinen. När vi provat att inte ge så kan det hända att det ändå går att lugna honom så att han somnar om, men då vaknar han nästan alltid igen efter ett tag och så blir det samma sak en gång till, så nu är det alvedon direkt som gäller. Med alvedon somnar han om inom en halvtimme, ofta inom en kvart. Utan känns det som att det kan hålla på i evigheter, så då blir valet enkelt.

Läkaren sa också att det finns ett mycket starkt ärftligt inslag i växtvärk och jag hade stora problem med det när jag var liten, men då var jag bra mycket äldre än vad min son är nu. Hon trodde att ärftligheten var en stor anledning till att min son fått det så tidigt, annars är det inte så vanligt med växtvärk när man är så liten som 2 år.

Någonstans läste jag att d-vitamin kan hjälpa så jag har börjat ge d-droppar igen, när jag kommer ihåg. Kanske borde bli bättre på det. Vet inte om det hjälper, men det lär knappast skada.  

Hoppas att det lugnar sig för din son, måste vara fruktansvärt att ha det så varje kväll. Förstår att ni inte vill ge alvedon varje gång när det är så ofta, men kanske skulle ni kunna göra det under en period och se om det blir bättre.

Svar på tråden Fler med barn runt 2½ år som har växtvärk ?