• Ptra

Hjälp!!! Enkel förrätt utan skaldjur eller fisk....

Har bjudit hem lite vänner på nyår och vill väldigt gärna servera en liten förätt innan huvudrätten.
    Nu vet jag att en av gästerna inte äter skaldjur eller fisk så jag har fått lite problem. Kommer inte på någon enkel, billig förrätt utan räkor. Snälla hjälp mig.
    (Ska servera Kyckling till huvudrätt.)

Kram Petra

• Svar på tråden Hjälp!!! Enkel förrätt utan skaldjur eller fisk....
  • Pepsie

Krustader fyllda med champinjonstuvning är gott, eller crepes med samma stuvning.

• Spindelskratt

Kantarell soppa kanske
    Fylld avocado med kaviar eller nått

• Nettan73

Tomat- och fetaostsallad

Parmaskinka- och melon

Mini- köttfärspajer

• lata kocken Johanna

god skinka med vitlöksstekta krutonger och ngn god salsa med frukt

skummig kastanjesoppa (superenkel om man hittar osötad kastanjepuré - bara grädde, hönsbuljong och purén - funkar även med champinjonpuré och svampbuljong - sen mixar man den skummig)
    servera gärna med lite fräst svamp

rökt vilt med pepparrotsvisp - klassiker

goda korvar med en grovhackad röd "pesto" - soltorkad tomat i olja, schalottenlök, valfria nötter (tex pinje, cashew, valnötter) basilika salt peppar och ev lite vitlök

• Dino78

ÅÅÅhh, nu kommer jag inte på vad det hetr...är en italiensk förrätt där man tar skivor av vitt landbröd, blandar ihop olja, vitlök och hackad tomat (t ex), "steker" brödet i torr stekpanna och sen lägger man på glegget...skitgott är det iaf. Och enkelt.

• lata kocken Johanna

bruschetta eller nåt sånt menar du va?

testa med lite goda korvar till den - mums (det liknar det som jag tipsade om - skillnaden är att soltorkade tomater ger mycket mer tomatsmak och nötterna kan man ju skippa)

• Dino78

Bruschetta! Så hette det, var tvungen slå upp det
    Här är receptet i sin helhet:
    4 stora tomater
    1-2 vitlöksklyftor
    1-2 gula lökar
    1 msk färsk eller 1 tsk torkad basilika
    3 msk olivolja
    1 msk citronsaft
    salt och peppar
    4 stora skivor vitt lantbröd
    (smör)

Hacka ihop och blanda allt, låt det stå i 30 minuter i kylskåp.
    Rosta brödet i torr het stekpanna och lägg sen på röran. Servera genast, annars blir brödet upplöst!

• Dino78

Lata kocken JOhanna - jo det var det Var tvungen leta upp receptet jag har...brukar göra det skitofta hemma på kvällarna för att det är SÅÅÅ gott.

• Ptra

Gud vad ni är duktiga på att komma på en massa gott.

• KJG

Är det kanske någon som har receptet på en god o lättlagad kantarell soppa??

• Spindelskratt

Lättlagad kantarellsoppa
    Recept för 4 portioner.

4 hg svamp, t ex kantareller, karljohan, champinjoner
    1 gul lök
    1 1/2 liter grönsaksbuljong från fond eller tärning
    1 dl grädde
    1 1/2 msk vetemjöl
    1 lagerblad
    1 tsk timjan
    2 vitlöksklyftor
    smör eller margarin
    salt och peppar
    Ansa och skiva svampen. Koka upp en och en halv liter vatten och lägg i grönsaksbuljongtärningar alternativt tillsätt flytande fond. Skala och finhacka den gula löken.
    Smörfräs svampen under omrörning i stekpanna någon minut. Dra pannan från spisen men låt svampen ligga kvar på eftervärmen.
    Fräs samman smör eller margarin och vetemjöl i rymlig kastrull. Späd med buljong till slät soppa. Om du misslyckas och får klumpar i soppan måste du sila nu innan svampen tillsätts. Lägg i svampen. Krydda med timjan, lagerblad samt pressad vitlök. Skölj purjolöken och lägg i några bitar av det gröna. Låt soppan koka upp och sedan sjuda sakta utan lock i 20 minuter.
    Efter en halv timme fiskas lagerblad och purjolök upp. Smaka av soppan med grädde, salt och peppar.

• väntar o längtar

Eller en liten toast med parmaskinka (eller annan tunnskivad skinka/salami), soltorkade tomater, oliver och nån skiva god ost.

• lata kocken Johanna

ett tips till Charros recept
    är att byta grönsaksfonden mot bongs kantarellfond eller mot svampbuljong på tärning - myyyycket bättre svampsmak

och släng i en halv tub/burk kantarellost (kavlis tror jag) om ni hittar det

• Spindelskratt

lata kocken Johanna TACK, kanon med fler tips på hur man kan göra det goda ännu godare

Ska prova!

• annhan

Nåt som jag tycker är supergott och enkelt är skivad mozzarellla, varvat med skivad tomat, färsk basilika, lite röd lök och så lite olivolja ovanpå.
    Sååå gott! MUMS!

• KJG

Kan man hoppa lagerbladet i kantarellsoppan?

• Peki

Absolut enklast:

Melon med parmaskinka

Annars om man vill göra det mer arbetat så är jordärtskockssoppa jättegott. Jag har inte proportionerna i huvudet men man kokar bitar av jortärtskocka i buljong tillsammans med en lök i bitar och lite vitlök. När allt är mjukt mixar man det till en slät soppa och värmer det med grädde, salt och peppar.En skvätt sherry, konjak eller vitt vin är gott i men inte nödvändigt.

Vill man göra det extra festligt kan man servera det med skålar med finhackad persilja, brödkrutonger och knaperstekt bacon i bitar och sedan får var och en ta på som de vill.

• lata kocken Johanna

kjg

jajamen - du kan byta ut eller ta bort kryddorna lite som du vill

timjan + lagerblad + enbär ger en väldigt viltaktig smak

medan
    persilja och vitlök ger en helt annan karaktär

om du tar bort örterna helt så blir det oxå annorlunda

eller för den delen - har du sherry eller konjak hemma, så släng i lite på slutet - det är mums

• Shagwell

Vi är bortbjudna och ska stå för förrätten, det bästa & enklaste där man kan förbereda det mesta hemma blev: Parmaskinka med honungsmelon & pestovinägrette, serveras på grönsallad och med "pestosmördegsskruvar" (blandar pesto, olivolja, pressad vitlök och brer ut på smördegen, sén in i ugn) rostade pinjenötter till som pricken över i:et. Parmaskinka kostar ungefär 25 kr/hg och uppåt. Man behöver ca 2-3 skivor per skalle. Behöver inte bli så blodigt dyrt.

Annan otroligt god förrätt är: Gratinerad Löksoppa Sök på google eller icamat, finns att få tag på överallt.

Annars är jag svag för lax, skaldjur etc....men det gick ju inte då en av gästerna skyr fisk/skaldjur.
    Ett lite offside tips då: Kräftstjärtar i basilikasmör och med vitlöksbröd...*slurp*

• KJG

lata kocken johansson: Tack så mycket då vet jag det o ska pröva på det!!!

Svar på tråden Hjälp!!! Enkel förrätt utan skaldjur eller fisk....