• mag22

    Våningssäng, när???


    Hej alla glada.

    Det börjar bli trångt hos oss och jag är lite inne på att skaffa en våningssäng av modellen ni ser på bilden.
    Men då är frågan, när började ni som har våningssäng med det, vilken ålder var era barn i då???
    Ni som inte har barn i våningssäng, från vilken ålder tror ni att det skulle kunna passa med denna typ av säng?
     Denna säng är låg i höjden (vill bara påpeka det med).

    Väldigt tacksam för svar!!!
  • Svar på tråden Våningssäng, när???
  • Adamama

    Vår son började sova i loftsäng (som ju är som en våningssäng, fast utan säng under) när han var fem. fast både han och brorsan sover i våningssäng när vi är i fjällen. (Två våningssängar, båda barnen vil ligga i överslafar förstås, föräldrarna nere. ) De fick börja sova uppe då när de var tre, innan dess i nereslaf. 

    Man får väl väga in hur mycket barnen nattvandrar också. Och hur hög den är. Man kan ju alltid lägga en madrass på golvet de första månaderna om man är orolig. Eller bygga på sidoskyddet om det känns osäkert.


    ♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • Hallonmumsan

    Fyra år var vår pojk men han sov oftast där nere. Nu är han sex och sover uppe och lillebror sover där nere. Men vi är hårda
    med att man får inte stå upp där uppe.

  • frularsson

    Vi skaffade loftsäng åt sonen för nån vecka sen, och han fyller tre i år.

  • enmamma

    Min son 3 år har en lägre loftsäng, (den blå från IKEA) funkat kanon, inga bekymmer med stegen eller att han skulle få för sig att hoppa ner.

  • mag22

    Åhh tack för era snabba svar.

    Min tanke var att mina 2 flickor, 4 och 2 och ett halvt, skulle få dela på denna, stora tjejen upp e och lilla nere. Ingen av dem nattvandrar eller så.

    Ni får gärna fortsätta svara, ni andra som läser detta.

  • twinkies

    Vi skaffade våningsäng för 2 månader sen. Då var stora pojken nästan 4 år och lilla pojken 2,5 år. Aldrig haft problem. De får inte leka i sängen och definitivt inte stå upp. Funkar hur bra som helst.

  • Adamama
    mag22 skrev 2011-10-13 12:39:46 följande:
    Åhh tack för era snabba svar.

    Min tanke var att mina 2 flickor, 4 och 2 och ett halvt, skulle få dela på denna, stora tjejen upp e och lilla nere. Ingen av dem nattvandrar eller så.

    Ni får gärna fortsätta svara, ni andra som läser detta.
    Det låter helt OK tycker jag.
    Man kan ju såga av benen lite både nere och mellan sängarna om man vill sänka den lite. Många våningsängar är ju gjorda för vuxna och har lite onödigt mycket höjd och rymd mellan sängarna.
    ♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • mag22

    Adamama - det låter som en bra ide, ska testa den hemma så får vi se hur det går, är lite orolig att stora tjejen inte vill sova där... men vi har ett par nära vänner som har en våningssäng (av läskigare slag dock) som hon är väldigt imponerad av

  • zarac

    Vi skaffade våningssäng när barnen va 3 o 4. Funkade superbra! Tror det kan va olika hur mogna dom är.. Alla är olika..

  • Adamama
    mag22 skrev 2011-10-13 12:54:28 följande:

    Adamama - det låter som en bra ide, ska testa den hemma så får vi se hur det går, är lite orolig att stora tjejen inte vill sova där... men vi har ett par nära vänner som har en våningssäng (av läskigare slag dock) som hon är väldigt imponerad av


    Men det är väl en stor säng nere? Om hon är tveksam till överslafen till att börja med får väl både hon och syrran plats nere?
    ♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
Svar på tråden Våningssäng, när???