• Lidingöbo

Upplys oss om typiska grammatiska fel och lär oss korrekt Svenska!

Hej, kära Familjelivare!

Jag skulle gärna vilja se en tråd där du kan skriva det du stör dig på och hur det ska stå egentligen. OBS! Du får inte kopiera från någons inlägg, men du kan skriva något snarlikt för att belysa själva felet och hur det ska stå. Gärna tips och tricks vore super!

Den här tråden skrivs med anledning att ngn har skrivit ett fantastiskt förklarande inlägg om hur man skiljer på de och dem att jag kände att den troligtvis kommer att bli raderad pga att den var OT och att det saknas en sådan tråd som tar upp det. Vi är nog många som vill lära oss hur det ska vara skrivet.

Sätt igång och lär ut oss!Glad

/Lidingöbo

• Svar på tråden Upplys oss om typiska grammatiska fel och lär oss korrekt Svenska!
  • Petronella01

Något som gör mig vansinnig, och som finns på detta forum i övermåtta, är felaktig användning av de och dem.

För mig har det tidigare varit så enormt självklart när man använder vad, så jag har inte kunnat förklara, men nu har jag fräschat upp mina kunskaper.

De: används när man i tal om sig själv och sällskap använder vi. "Vi kom för sent" = "De kom för sent" 

Likaledes använder man "dem" när man i motsvarande situation skulle ha använt "oss"

Det var ingen som frågade oss = det var ingen som frågade dem

Glad att jag hittat denna ytterst okomplicerade förklaring, den kommer jag att ha nytta av på FL 

• Adamama

Ja, vi kan väl börja med rubriken på inlägget.

Svenska skrivs svenska. Såvida det inte inleder en mening. Svenska är inget egennamn och förtjänar därför inte stor bokstav.

Det gör inte heller en massa ord som ofta skrivs med stor bokstav här på FL (förkortningar däremot ofta stora bokstäver) t ex socialtjänsten, kommunen eller ens lidingöbo. Alla dessa är med liten bokstav. Så även familjelivare....

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • johannajo

Precis, man kan också tänka "jag kom för sent" = de kom för sent
    eller "han ringde mig" = han ringde dem

mig=dem
    jag=de

ja ni fattar Skrattande

• Lidingöbo

Tack! Jag visste faktiskt inte om att det blev fel om man skrev Svenska.

Ja, de och dem är för mig ngt jag inte ens vågat skriva för jag har varit skiträdd för att göra fel och dessutom har jag ju inte vågat fråga, men nu minsann ska det bli ändring på det och vi ska för tusan frälsa familjeliv från detta elände! Glad

• Primrose

"Vart ligger boken?" när det bör vara "Var ligger boken?" Fenomenet att, felaktigt, använda "vart" har verkligen börjat invadera våra liv. En enkel, men inte uttömmande, förklaring. Använd "vart" vid riktning: "Vart kastade du boken?" (Svar t ex: "Ditåt") och "var" vid lokalisering/"rum": "Var kastade du boken?" (Svar: "I sovrummet", om jag nu befann mig i sovrummet när jag kastade boken) eller "Var är boken?" (var befinner sig boken). "Var bor du?" men "Vart ska du gå?".

Sedan har vi ju användadet av "vart" i stället för "blev" - men det är väl en annan historia?

• Adamama
    Lidingöbo skrev 2011-10-13 13:21:21 följande:
    Tack! Jag visste faktiskt inte om att det blev fel om man skrev Svenska.

Ja, de och dem är för mig ngt jag inte ens vågat skriva för jag har varit skiträdd för att göra fel och dessutom har jag ju inte vågat fråga, men nu minsann ska det bli ändring på det och vi ska för tusan frälsa familjeliv från detta elände! Glad
    Nej, jag tror att det är tyskan som ställer till det. Där är det vanligt att man har stor bokstav på många (alla?) substantiv. Kan inte tyska själv. Även på engelska använder man stor bokstav mer än man gör i svenskan. 

Så i ditt inlägg ovan borde väl kanske Familjeliv vara stor bokstav eftersom det är namn på sajten. Och om lidingöbo är en beskrivning av en person är det med liten bokstav, men om det är ditt nick, dvs ditt namn här på FL är väl egentligen Lidingöbo rätt.

Nedan har jag saxat från fritext.se, klart läsvärt!

Stor och liten bokstav

Man skriver stor bokstav vid namn och liten bokstav vid beteckningar. Vi skriver Tennisshopen, men tennisspelare. Undvik stor bokstav för att signalera att något är viktigt.

Skriv inte:

Vår skola har Ännu inte fått Bredband trots ett Flertal Påminnelser. Vi ber Skolstyrelsen att Omgående åtgärda detta. Annars kommer vi att Hopplöst hamna på Efterkälken. I exemplet ovan ska orden "Vår, Vi och Annars" stavas med stor bokstav, inga andra.

Liten bokstav används bland annat i följande fall:

Tidsuttryck

måndag
    april
    julafton
    sekelskiftet
    vinter

Avledningar

stockholmare
    fransk
    indier
    marxism

Titlar

pastor
    direktör
    disponent
    greve

Stor bokstav används bland annat i följande fall:

Företag och organisationer

Nordbanken
    Arbetsgivarföreningen
    Operan

Ord sammansatta av namn

Londontid
    Malmöbo
    Parisresa
    Stockholmspolisen

Notera stavningen av

Nordkorea
    Storstockholm
    Östtyskland

Namn på centrala myndigheter skrivs med stor bokstav:

Finansdepartementet
    Konsumentverket
    Rikspolisstyrelsen

Benämningar på myndigheter som det finns flera av skrivs med liten bokstav:

arbetsförmedlingen
    lokala skattemyndigheten
    kommunfullmäktige

Affärsdrivande verk stavas med stor bokstav:

Posten
    Vattenfall
    Vägverket

Vissa institutioner stavas med liten bokstav, bland annat:

regeringen
    riksdagen
    försvarsmakten
    polisen
    kyrkan

Ämbetstitlar skrivs med liten bokstav:

justitiekanslern
    justitieombudsmannen
    riksåklagaren

Men motsvarande förkortningar skrivs med stor bokstav:

JK
    JO

Ord sammansatta av namn, men där karaktären av namn har försvagats, stavas med liten bokstav:

falukorv
    dieselolja
    manchesterkavaj
    röntgenbild

• Tonårsmamman1
    Primrose skrev 2011-10-13 13:27:42 följande:
    "Vart ligger boken?" när det bör vara "Var ligger boken?" Fenomenet att, felaktigt, använda "vart" har verkligen börjat invadera våra liv. En enkel, men inte uttömmande, förklaring. Använd "vart" vid riktning: "Vart kastade du boken?" (Svar t ex: "Ditåt") och "var" vid lokalisering/"rum": "Var kastade du boken?" (Svar: "I sovrummet", om jag nu befann mig i sovrummet när jag kastade boken) eller "Var är boken?" (var befinner sig boken). "Var bor du?" men "Vart ska du gå?".

Sedan har vi ju användadet av "vart" i stället för "blev" - men det är väl en annan historia?
    Instämmer, ingen verkar ha koll på detta!
  • Adamama

Hm.. såg nu i mitt eget inlägg att stockholmare är med liten bokstav, men Malmöbo med stor. Då kanske ändå Lidingöbo också ska vara stor alltid, eftersom det är sammansatt.

Hm...tvekar man är det väl alltid ett säkrare kort att ta liten eftersom det i regel är rätt.

• Primrose
    Tonårsmamman1 skrev 2011-10-13 13:36:08 följande:
    Instämmer, ingen verkar ha koll på detta!
    Jo, jag!
Svar på tråden Upplys oss om typiska grammatiska fel och lär oss korrekt Svenska!