• FruBG

Bulla upp i liggdel... tips?

Hej

Min dotter är 2,5 månad nu och vägrar ligga ner i liggdelen. Hon vill sitta upp hela tiden och även fast hon är väldigt stark i nacken redan, tycker jag  hon är för liten för att jag ska ta fram sittdelen. Vi har en Brio Go.

Nu har jag fått tipset att "bulla upp" i liggdelen men vet inte riktigt hur jag ska göra detta. Någon i liknande situation som har tips eller bilder på ni "bullat upp"?

Tacksam för svar =)

• Svar på tråden Bulla upp i liggdel... tips?
  • Isalel

Finns det sittplatta i vagnen? (fanns det för några år sedan)?

• FruBG
    Isalel skrev 2011-10-13 18:45:26 följande:
    Finns det sittplatta i vagnen? (fanns det för några år sedan)?
    Hmm, sittplatta? Nje, inte vad jag vet om. Har aldrig sett en sådan. Hur funka det och går det att köpa?
    Pumpkin skrev 2011-10-13 18:44:20 följande:
    Jag tog en vanlig dunkudde, de är mjuka och enkla att forma bra.
    En "vuxen" dunkudde eller? Räckte det med en eller behövde du något att bulla upp sidorna med?

Tack för svaren förresten?
  • Pumpkin

En vanlig dunkudde för vuxen ja Sen behövdes det till en början något mer på sidorna, tog det som fanns - gosedjur, filt, extraplagg osv.

• spigg
    FruBG skrev 2011-10-13 18:55:16 följande:
    Hmm, sittplatta? Nje, inte vad jag vet om. Har aldrig sett en sådan. Hur funka det och går det att köpa?
    Pumpkin skrev 2011-10-13 18:44:20 följande:
    Jag tog en vanlig dunkudde, de är mjuka och enkla att forma bra.
    En "vuxen" dunkudde eller? Räckte det med en eller behövde du något att bulla upp sidorna med?

Tack för svaren förresten?
    Brio Go har ingen sittplatta. Jag skulle också tagit en kudde. Jag hade en Brio Go till min dotter när hon var liten och jag bytte till sittdelen strax före hennes 4-månadersdag eftersom att hon var konstant missnöjd med att ligga ner. Liggläget i sittdelen är väldigt bra på Brio Go, hon låg med ungefär samma lutning som i en babysitter och hon älskade det! Och jag älskade att hon slutade skrika i vagnen. ;)
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • FruBG

Funkar detta eller? Tycker det ser obekvämt ut men jag får inte till något bra... tydligen är jag inte bra på att bulla upp saker och ting ;)

• Isalel

I dom äldre vagnarna iaf så finns det en skiva som sitter fast i bottenplattan, under själva madrassen som gick att fälla upp med en metallgrej, men vet som sagt inte om det finns längre? Min vagn som hade det var från 06 och det har ju hänt lite med brio sen dess :)

• spigg
    FruBG skrev 2011-10-13 19:43:55 följande:
    Funkar detta eller? Tycker det ser obekvämt ut men jag får inte till något bra... tydligen är jag inte bra på att bulla upp saker och ting ;)

Det ser väl bra ut! :)
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • knisse

kan bara ge tipset att lägga pa mage at fel hall (fötterna pa huvudkudden) da kan knatten titta ut genom att trycka sig upp pa armarna.

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • principessan

Jag la en prydnadskudde under madrassen så det blev lutning.

• FruBG
    knisse skrev 2011-10-13 19:46:51 följande:
    kan bara ge tipset att lägga pa mage at fel hall (fötterna pa huvudkudden) da kan knatten titta ut genom att trycka sig upp pa armarna.
    Det kanske funkar när hon blir lite större, än så länge jobbar vi på att hon ska lyfta huvudet... hon gör det bara om hon ligger på min mage ;)

Men, ok, så ni tycker inte det ser ansträngde ut för hennes rygg? Synd att det  inte fanns någon sittplatta, det verkar ju vara en jättebra idé. Kommer nog plocka fram sittdelen om någon månad, om detta funkar nu.

Oj, vad jag längtar till promenaden imorgon =)!! Tack för era svar!
  • knisse
    FruBG skrev 2011-10-13 19:55:13 följande:
    Det kanske funkar när hon blir lite större, än så länge jobbar vi på att hon ska lyfta huvudet... hon gör det bara om hon ligger på min mage ;)

Men, ok, så ni tycker inte det ser ansträngde ut för hennes rygg? Synd att det  inte fanns någon sittplatta, det verkar ju vara en jättebra idé. Kommer nog plocka fram sittdelen om någon månad, om detta funkar nu.

Oj, vad jag längtar till promenaden imorgon =)!! Tack för era svar!
    da tror jag inte att det är en höjdare att lata henne sittta i en "skumpig" vagn. det later ju inte som om hon har muskler till det om hon inte lyfter huvet själv.
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Isalel

Ett annat tips är en liten ihoprullad handduk under rumpan, för att motverka att dom glider ner :)

• Fröken85

Det kan underlätta om man lägger in något under knäna/smalbenen oxå, så att rumpan lixom hamnar i en "grop". Då glider inte bebisen ner lika lätt. En ihoprullad fleecefilt har funkat här och sen en större kudde som du har på bilden.

Och självklart ska man lyssna på bebisen så den inte blir för trött i ryggen etc (måse bara tillägga det innan FL-maffian attackerar)

• Fröken85
    Isalel skrev 2011-10-13 19:58:03 följande:
    Ett annat tips är en liten ihoprullad handduk under rumpan, för att motverka att dom glider ner :)
    Hehe...  samma tanke där ja... hade inte läst ditt inlägg när jag började skriva mitt
  • FruBG
    Fröken85 skrev 2011-10-13 20:01:30 följande:
    Det kan underlätta om man lägger in något under knäna/smalbenen oxå, så att rumpan lixom hamnar i en "grop". Då glider inte bebisen ner lika lätt. En ihoprullad fleecefilt har funkat här och sen en större kudde som du har på bilden.

Och självklart ska man lyssna på bebisen så den inte blir för trött i ryggen etc (måse bara tillägga det innan FL-maffian attackerar)
    Hahah, tack för ditt svar. Jag brukar enbart skriva här om jag veeeeerkligen behöver hjälp med något. Blir så irriterad över att någon maffimedlem alltid ska attackera. Alltid kommer en spydig kommentar ;). Men den här gången har det bara varit positivt.

=)
Svar på tråden Bulla upp i liggdel... tips?