Vad kostar ett IVF försök?
Jag undrar hur mycket ett IVF försök kostar och hur länge får man vänta innan man får göra ett?
(alltså från det man har fått klartecken på att det är så man får göra för att ev bli gravid)
Jag undrar hur mycket ett IVF försök kostar och hur länge får man vänta innan man får göra ett?
(alltså från det man har fått klartecken på att det är så man får göra för att ev bli gravid)
Hej!
Ett IVF besök kan kosta allt mellan 25-30 000 beroende på vart du bor. Vi kommer göra våra tre gratis besök i början på nästa år. Kön är från och med att man har fått klartecken 3 månader. Vet ej hur lång väntan är om man ska göra privat.
Lycka till
Beror helt på vart i Sverige du bor.
Och det gäller både kostnaden och väntetiden. Googla bara på Fertilitets kliniker så hittar du snart det du söker.
Har ni varit i kontakt med någon läkare eller VC?
Man kan få hjälp via Landstinget (om man uppfyller deras kriterier som varierar från Landsting till Landsting),
då bllir det bara vanlig "besöks" kostnad men tyvärr kan väntetiden vara MYCKET lång om man jämför med privata kliniker.
Tack era svar.
Men oj så dyrt... =S Och det är bara för ett försök..?
Vi ska börja vår utredning till veckan, så det är ju inte ens säkert att vi kommer behöva göra det, men jag har såklart börjat fundera i dom banorna. Liksom OM...
Om ni inte har några gemensamma barn har ni rätt till 3 (vet inte om det är 2 i något landsting) IVF-försök som ni inte behöver betala för!
Har ni däremot gemensamma barn är det från 25000:- och uppåt... Carl von Linné kliniken har 3-pack för ca 45000:-
På RMC i Linköping var det "ingen" väntetid alls förrutom att invänta mens då
Vi ska göra IVF inom kort. Bor i Stockholmstrakten och har iofs fått remiss till landstinget där vi inte behöver betala, men den väntetiden är runt 10 mån och vi vill inte vänta. Så vi går via St Görans IVF-klinik. Där är det ingen väntetid alls. Gjorde en utredning som tog 3 veckor och sedan var de beredda att sätta igång veckan efter om det hade passat oss. Vi kommer betala 55 000 kr för ett paket på tre färska försök (blir det ägg till frysning kan man byta ett färskt mot två frysta). De hade det eller att man betalar 35 000 kr för ett färskt försök där även ett fryst ingår om det vid äggutaget blir ägg över som klarar frysningen. Blir det fler ägg till frysning har jag för mig att man då betalar runt 15 000 kr för ytterligare försök med dem.
Vid distansbehandling är det billigare. Vi har betalat 17000:- på CvL plus två VUL privat för 2000:-. Kostar väl nån tusing mer idag.
Hur många försök man får gratis beror på vilket landsting man tillhör. Norra norrland t.e.x har bara ett.