• ensam

umgänge för 4 månaders bebis

Jag har ensam vårdnad för min 4 månaders bebis. Hur kan umgänget med hennes pappa se ut när hon bara är 4 månader. Någon som har erfarenheter kring detta.

• Svar på tråden umgänge för 4 månaders bebis
  • Litet My

Hej

Vi började med umgängen när sonens pappa varit borta ett tag och vi fick börja från början (sonen var 4-5 mån), han hade umgänge 3 timmar åt gången, första gångerna i min lägenhet medan jag var hos grannen (dvs kunde komma hem fort och amma vid behov)

Det som rekommenderas för så små barn är korta men täta umgängen med den förälder barnet inte bor hos till att börja med, här rekommenderar FR den första övernattningen vid 1 års ålder, men i slutänden gör man som man vill beroende på situation, hur barnet är och vad man själv har för inställning om rekomendationerna är viktigast eller milimeterrättvisan mellan föräldrarna osv.

• vittra

Håller med ovanstående att det beror på om pappan bott med er fram till nu. Om han har det så kan bebisen träffa pappan enskilt (alltså utan din närvaro) tycker jag någon eller några timmar åt gången men täta kontakter, gärna oftare än en gång i veckan (även om jag ändå tycker det är att föredra att ni båda är med för att skapa största möjliga trygghet då du är den som är den primära anknytningspersonen).

Jag tycker absolut inte att man som Lilla My21 skrev ska lämna bebisen ensam med en pappa som de inte ens känner igen eller över huvudtaget kommer ihåg! Att "börja om" genom att vid 4-5 månader lämnas ensam hos en för bebisen främmande människa tycker jag är fruktansvärt, umgänget bör i största möjliga mån ske under din närvaro. Därför är det ju naturligtvis bra om man som föräldrar klarar av att vistas i samma rum utan att slå ihjäl varandra...

Svar på tråden umgänge för 4 månaders bebis