• Anonym

Våldtagen av mitt barns pappa

Jag har blivit våldtagen av mitt barns pappa. Nu har det kommit fram till en vårdnadstvist. Jag har aldrig pratat med detta om någon men nu har jag berättat det för min advokat då jag inte vågar lämna mitt barn till honom. Det kommer därför att tas upp framför honom och jag måste berätta allt framför honom. Jag vet inte vad jag ska göra, mitt psyke kommer inte klara att ta upp detta framför honom och andra folk..

• Svar på tråden Våldtagen av mitt barns pappa
  • junilycka

Beklagar det som har hänt..Har du ingen nära vän/din mamma du kan berätta för och be följa med som ett stöd..tror verkligen du skulle behöva det...kram

• Spartacus

vet inte vad ajg ska skriva mer än att jag beklagar din sits och jag tror du kommer hitta styrkan i dig att möta din gärningsman! du verkar vilja ta kontrollen över ditt eget och barnets liv och jag misstänker att du inte kommer låta den här killen hindra dig... sök stöd hos anhöriga, familj som vänner och håll ut. det kommer bättre tider!

kramar

• Anonym

Tråkigt att du inte tog upp det innan vårdnadstvisten då det nu mest kommer framstå som ett 'dirty trick'. Så på vilket sätt är det relevant för tvisten och umgänget mellan pappan och ert gemensamma barn?

• Anonym (hmmm)

Det är oerhört tragiskt att du behövt uppleva en våldtäkt. Tyvärr måste jag nog varna dig för att det är ingen bra idé alls att ta upp det i rätten när frågan är en vårdnadstvist. Dels har du inga bevis och har inte polisanmält när det hände. Alltså har det inte hänt rent "officiellt" och kommer troligen att uppfattas som "smutskastnng" för att vinna vårdnaden. Sådant är tyvärr väldigt vanligt och ska man anklaga någon för något ska det finnas bevis. Ditt ex kommer såklart att påstå att du ljuger.

Sen ÄR det ju faktiskt så att våldtäkten inte har något att göra med hans roll som vårdnadshavare eller umgänge med barnet. Det låter såklart konstigt för dig som troligen är rädd för honom men att han gjort dig illa har ingen koppling till hur hans föräldraförmåga är.

När du ska strida om vårdnaden så ska du utgå ifrån sådant han gör som har direktkoppling till varför han inte är lämplig ur BARNETS synvinkel.

Måste säga att jag undrar hur din advokat är om denne tycker att du ska ta upp en våldtäkt som inte varken är anmäld eller någonsin tidigare yppats i en rättegång om vårdnad/umgänge.     

• Anonym

Ehh ursäkta.
    Men i mina ögon så tycker jag nog att det är relevant i en vårdandstvist hurvida pappan är en våldtäcktsman eller ej.
    Har han visat att han ej kan tygla sin sexuella energi/frustration så finns det inget som säger att han kan tygla det med sitt barn heller.
    Sen så är det kanske ej heller helt oförklarligt att TS ej har anmält.

Hon bor med mannen och är kanske i ngn slags beroendeställning, dessutom så är det pappan till hennes barn.
    Stort steg att ta att anmäla.
    Kan ju ha förekommit hot och att "han" kan ha haft ett bra "grepp" om henne.
    Så då är det ju ej så lätt att ta steget.

Glöm ej att majoriteten av våldtäkterna sker i hemmet. 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-14 08:03:53 följande:
    Har han visat att han ej kan tygla sin sexuella energi/frustration så finns det inget som säger att han kan tygla det med sitt barn heller.
    Våldtäkt har inte med sexuella lustar att göra, det handlar om makt och kontroll.

Vilket det även gör när mammor som inte vill dela 'sitt' barn med pappan försöker utöva sin makt (tex falska anklagelser om övergrepp) och kontroll (neka umgänge). Och tyvärr slår detta tillbaka på verkligt utsatta kvinnor.

• Anonym (hmmm)
    Anonym skrev 2011-10-14 08:03:53 följande:
    Ehh ursäkta.
    Men i mina ögon så tycker jag nog att det är relevant i en vårdandstvist hurvida pappan är en våldtäcktsman eller ej.
    Sen så är det kanske ej heller helt oförklarligt att TS ej har anmält.

Hon bor med mannen och är kanske i ngn slags beroendeställning, dessutom så är det pappan till hennes barn.
    Stort steg att ta att anmäla.
    Kan ju ha förekommit hot och att "han" kan ha haft ett bra "grepp" om henne.
    Så då är det ju ej så lätt att ta steget.

Glöm ej att majoriteten av våldtäkterna sker i hemmet. 
    Nej, faktiskt så har det ingen betydelse vad gäller hans föräldraförmåga. Att man våldtar en kvinna är en makthandling och har inget med sex att göra. Även om det skulle ha med sex att göra så skulle det inte ha med barnet att göra eftersom man automatiskt inte tänder på barn för att man är kapabel att våldta en kvinna. Lika lite som man inte slår barn för att man misshandlar sin partner eftersom slagen inte handlar om en lust att slå utan är ett uttryck för dåligt självförtroende där man har ett behov av att trycka ner och kuva sin partner. Det behovet finns inte generellt mot barnet då du inte behöver kuva barnet eftersom det ändå är i underläge. Enkelt förklarat, det skulle behövas mycket mer tid och plats för att förklara ordentligt.

För övrigt så berättar jag hur det är och hur rätten ser saker så du behöver inte förklara för mig eller säga emot eftersom vad man personligen tycker inte är relevant här.

Det enda med våldtäkten som möjligtvis kan påverka vårdnastvisten till TS fördel är att de kan anse att hon ska ha ensam vårdnad eftersom man inte ska behöva tvingas till samarbete med sin våldtäktsman. Men i det här fallet så funkar ju inte det eftersom våldtäkten inte finns dokumenterad, är anmäld eller någonting. Du behöver heller inte förklara varför det är så för det vet jag redan eftersom jag jobbar just med kvinnor i TS sitauation. Men det hjälper inte nu i vårdnadstvisten. Rätten kan inte ta hänsyn till något som ena parten PÅSTÅR har hänt när det inte finns minsta belägg för det. Såvida TS ex erkänner rakt upp och ner i rättssalen när TS släpper bomben. Men det scenariot är inte så troligt va?

Tvärtom kan det vara till TS nackdel att ta upp det. Hon kommer att få frågan om hon anmält det eller har några andra bevis för det och måste då svara nej. Även om rätten personligen skulle tro henne så kan de inte rent juridiskt ta hänsyn till något det inte finns belägg för. Istället påverkar det hennes trovärdighet negativt i övrigt hon säger.

Jag tycker att TS inte alls ska nämna någon våldtäkt vid förhandlingen utan inrikta sig på att framställa hur olämplig pappan är på andra sätt. Med tanke på vad han gjort TS så finns det nog mycket mer bakom och hon bör kunna hitta annan "ammunition" som det finns belägg för och som visar på hans olämplighet.       
  • Anonym

Ursäkta mig.
    Men det är vad jag uppfattar en vanlig "rödstrumpeuppfattning"  att våldtäkt har ngt med makt att göra.
    Kan ifs vara så om det sker i hemmet. 
    Enligt "rödstrumpemaffian" så har allt utom missionären att göra med mannens  makt över kvinnan.
    I min värld handlar det bara om att man har dålig koll på sig själv och sin sexuella energi/frustration.
    Och man kan ej tygla det och går över helt självklara gränser som normala männinskor har, dvs har inget med makt att göra.

Sen är jag mkt väl medveten om den andra delen i ditt inlägg.
    Att många använder falska anklagelser för att "straffa" den andra parten.
    Och det är fördjävligt.
    Sitter i en likadan sits nästan, där jag ej vill anmäla exets kille för risken att ej bli trodd.
    Men det löser sig genom att barnets kompis mamma anmäler honom för misshandel av min son.
    Då hon är den som sonen har anförtrott sig åt, jag har bara andrahandsuppgifter, och vill ej anmäla för risken att ej bli trodd tagen på allvar. 

• Anonym (hmmm)
    Anonym skrev 2011-10-14 08:25:53 följande:
    Ursäkta mig.
    Men det är vad jag uppfattar en vanlig "rödstrumpeuppfattning"  att våldtäkt har ngt med makt att göra.
    Kan ifs vara så om det sker i hemmet. 
    Enligt "rödstrumpemaffian" så har allt utom missionären att göra med mannens  makt över kvinnan.
    I min värld handlar det bara om att man har dålig koll på sig själv och sin sexuella energi/frustration.
    Och man kan ej tygla det och går över helt självklara gränser som normala männinskor har, dvs har inget med makt att göra.

Sen är jag mkt väl medveten om den andra delen i ditt inlägg.
    Att många använder falska anklagelser för att "straffa" den andra parten.
    Och det är fördjävligt.
    Sitter i en likadan sits nästan, där jag ej vill anmäla exets kille för risken att ej bli trodd.
    Men det löser sig genom att barnets kompis mamma anmäler honom för misshandel av min son.
    Då hon är den som sonen har anförtrott sig åt, jag har bara andrahandsuppgifter, och vill ej anmäla för risken att ej bli trodd tagen på allvar. 
    I din värld får du såklart tro och tycka vad du vill. Jag påstår att du har fel, likaså gör all forskning det. Det finns säkert enstaka som inte kan kontrollera sina lustar men generellt är det en maktutövning. Vad bygger du din åsikt på när du säger att det faktiskt handlar om sex?

Och jag är nog för övrigt så långt ifrån rödstrumpa man kan komma..... 
  • Anonym (trådstartaren)

Jag är rädd för att jag inte ska bli trodd, jag har även pratat med min advokat om detta. Detta är inte det enda som gör att han är olämplig som förälder, men han är inte lämplig om han våldtar sitt barns mor. Han har även gjort andra saker men som sagt ord står mot ord, det vet jag. Detta var inget jag tog upp i hopp om att han skulle förlora detta utan för att min advokat sa att jag absolut måste säga om han gjort mig något då han har ett aggressivt beteende och har även massor av anmälningar av misshandel. 

• Anonym (skydda barnen!)
    Anonym (hmmm) skrev 2011-10-14 07:56:51 följande:
    Sen ÄR det ju faktiskt så att våldtäkten inte har något att göra med hans roll som vårdnadshavare eller umgänge med barnet. Det låter såklart konstigt för dig som troligen är rädd för honom men att han gjort dig illa har ingen koppling till hur hans föräldraförmåga är.

När du ska strida om vårdnaden så ska du utgå ifrån sådant han gör som har direktkoppling till varför han inte är lämplig ur BARNETS synvinkel.
    Du har fel. Misshandel av mamman betraktas som psykisk misshandel av barnen. I boken "Barn som upplever våld" står tex på s 114: Vi har kommit fram till viktiga hållpunkter när det gäller att bedöma om umgänget med en våldsam pappa kan vara bra för barnet. Först och främst måste våldet mot mamman ha upphört...... 
Svar på tråden Våldtagen av mitt barns pappa