Anonym skrev 2011-10-14 08:03:53 följande:
Ehh ursäkta.
Men i mina ögon så tycker jag nog att det är relevant i en vårdandstvist hurvida pappan är en våldtäcktsman eller ej.
Har han visat att han ej kan tygla sin sexuella energi/frustration så finns det inget som säger att han kan tygla det med sitt barn heller.
Sen så är det kanske ej heller helt oförklarligt att TS ej har anmält.
Hon bor med mannen och är kanske i ngn slags beroendeställning, dessutom så är det pappan till hennes barn.
Stort steg att ta att anmäla.
Kan ju ha förekommit hot och att "han" kan ha haft ett bra "grepp" om henne.
Så då är det ju ej så lätt att ta steget.
Glöm ej att majoriteten av våldtäkterna sker i hemmet.
Nej, faktiskt så har det ingen betydelse vad gäller hans föräldraförmåga. Att man våldtar en kvinna är en makthandling och har inget med sex att göra. Även om det skulle ha med sex att göra så skulle det inte ha med barnet att göra eftersom man automatiskt inte tänder på barn för att man är kapabel att våldta en kvinna. Lika lite som man inte slår barn för att man misshandlar sin partner eftersom slagen inte handlar om en lust att slå utan är ett uttryck för dåligt självförtroende där man har ett behov av att trycka ner och kuva sin partner. Det behovet finns inte generellt mot barnet då du inte behöver kuva barnet eftersom det ändå är i underläge. Enkelt förklarat, det skulle behövas mycket mer tid och plats för att förklara ordentligt.
För övrigt så berättar jag hur det är och hur rätten ser saker så du behöver inte förklara för mig eller säga emot eftersom vad man personligen tycker inte är relevant här.
Det enda med våldtäkten som möjligtvis kan påverka vårdnastvisten till TS fördel är att de kan anse att hon ska ha ensam vårdnad eftersom man inte ska behöva tvingas till samarbete med sin våldtäktsman. Men i det här fallet så funkar ju inte det eftersom våldtäkten inte finns dokumenterad, är anmäld eller någonting. Du behöver heller inte förklara varför det är så för det vet jag redan eftersom jag jobbar just med kvinnor i TS sitauation. Men det hjälper inte nu i vårdnadstvisten. Rätten kan inte ta hänsyn till något som ena parten PÅSTÅR har hänt när det inte finns minsta belägg för det. Såvida TS ex erkänner rakt upp och ner i rättssalen när TS släpper bomben. Men det scenariot är inte så troligt va?
Tvärtom kan det vara till TS nackdel att ta upp det. Hon kommer att få frågan om hon anmält det eller har några andra bevis för det och måste då svara nej. Även om rätten personligen skulle tro henne så kan de inte rent juridiskt ta hänsyn till något det inte finns belägg för. Istället påverkar det hennes trovärdighet negativt i övrigt hon säger.
Jag tycker att TS inte alls ska nämna någon våldtäkt vid förhandlingen utan inrikta sig på att framställa hur olämplig pappan är på andra sätt. Med tanke på vad han gjort TS så finns det nog mycket mer bakom och hon bör kunna hitta annan "ammunition" som det finns belägg för och som visar på hans olämplighet.