• Eliin 014

Behandlingshem/Familjehem

jag och en vän funderar på att öppna ett SERIÖST och bra hem för barn och ungdomar i olika åldrar och situationer osv....Vi har en mängd erfarenhet av det flesta och tror såna som oss saknas i den branchen...Vi undrar nu vad man nu skulle behöva för utbildning vad som skulle vara bra och allt som har med området att göra som ex erfarenhet mm......Två mycket drivna tjejor som vill ha en förändring i myndighets kretsen inom barn och ungdomar, med en massa erfarenhet på nacken och jävlar annama ;) ge oss massa massa tips TACK.......

• Svar på tråden Behandlingshem/Familjehem
  • ahlcec

För att bli familjehem krävs ju ingen formell utbildning. Där krävs det andra kvaliteter, som typ stabilitet.
    Vill man däremot öppna ett behandlingshem bör man nog ha någon form av examen inom socialt arbete i bagaget. Kanske en socionomexamen eller så och så med påbyggnadsutbildning i psykoterapi till exempel.
    Vad skulle ni ha för arbetssätt? Jag arbetar på ett hvb-hem. Mina chefer är psykolog resp. syokonsulent med en fil kand i beteendevetenskap. Hos oss arbetar socionomer, psykoterapeuter, förskolepedagoger, behandlingspedagoger, specialpedagoger, någon med en fil kand i socialt arbete. Och alla har vi påbyggnadsutbildningar i typ ART och CAP. Hos oss känns det som en bra blandning.

Du skriver om förändring, vad är det ni vill förändra? Myndigheter är trögarbetade och tungrodda och vill an förändra något kan det nog vara bra att fokusera sin energi på ungdomarna isåfall, att hjälpa dem till förändring.
    Hur menar du med "såna som vi behövs i branchen"?
    Erfarenhet är såklart jättebra att ha med sig i bagaget, kopplar man samman det med utbildning ett brinnande engagemang kan det bli hur bra som helst.

• Betty84

Åhh måste bara säga vad roligt.. Jag hade gärna gjort samma sak. Var hör ni hemma ? vilka regioner? 
    Åk runt och prata med andra om hur dem har gått tillväga vid uppstart mm.  

• Eliin 014

Tack betty84 för tipset ;).........När jag skrev förändring så menar jag hur man ser på helheten när det gäller barn och ungdomar, som du och säkert många vet så är det kanske inte så bra idag då menar jag inte överallt, har en del som själva varit på olika hem och har massa tråkigheter med sig idag som vuxna tyvärr =(.....När jag skrev att det nog saknas såna som oss så menar jag såna som inte riktigt är inom ramarna som förmodligen dem flesta inom myndigheterna är vi kan kalla dem "paragrafryttare" ;) lol.........Men då vet jag en liten bit hur vi skulle kunna gå till väga =().....Vad har ni för arbetsätt på ditt hvb-hem då??? Vi har lite funderingar och så men inte riktigt där enu men det ska nog fixa sig inom snar framtid...

• Eliin 014

Vi tillhör Östergötland/Linköping föresten 

• ahlcec

Vi arbetar miljöterapeutiskt.
    Jag tror säkert, som du säger, att det finns hvb-hem som har arbetssätt som inte passar knappt någon. Och så tror jag det finns de som är himla bra och där människor verkligen brinner för det de arbetar med. Tyvärr är man ju av nöd tvungen att vara en paragrafryttare eller liksom arbeta utifrån vad som är lagligt, hur tråkigt man än tycker det är.
    Vad har ni för utbildning idag? Vad finns det för hem i era krokar?

• Betty84

Jag är ju utbildad socialpedagog och jag tror att det är a och o att hitta personal som brinner för yrket. Att det finns mycket lagar och regler man måste följa men det går verkligen att ta ut svängarna inom ramen. Vi har varit och tittat på många ställen och de ni skulle göra är ju att ta kontakt med liknande hem som ni vill starta och se hur dem jobbar, hur de gått till väga. Hitta ett hem utanför er region så känns inte heller ni som någon konkurrens mot dom och de brukar vara mycket hjälpsamma om de är ett bra hvb. Ett privat hvb som inte vill ha besök anar i alla fall jag ugglor i mossen på.. 

Svar på tråden Behandlingshem/Familjehem