• Nemah

Mjölkersättning i Sverige?

Hejsan!
    Jag bor inte i Sverige och ska nu åka och hälsa på släkten i Sverige med min son som är 4 månader. Han äter ersättning och jag undrar om någon vet om det är OK att byta till svensk ersättning när vi är i Sverige? Vi ska vara där i 5 veckor, så att släpa med den sorten han använder här känns inte så kul. Den sorten vi använder är italiensk (Milupa, Aptamil). Är det någon som vet om det finns något sånt i Sverige? Tror ni att det spelar någon roll om man byter sort? Jag är lite orolig ifall han matvägrar eller så...hur har ni som rest utomlands gjort?

• Svar på tråden Mjölkersättning i Sverige?
  • Nina77

Jag har bara sett Nan o Semper i hyllorna här i Sverige så det är frågan om det kanske är lika bra att ni tar med det som han brukar få för det är kanske dumt att riskera.
    Kan du inte kolla innehållet i Semper o Nan kanske om det stämmer med italienska ersättningarna?

• Rabbit

Min dotter äter sempers ersättning här i sverige. Vi ska till england i två veckor i sommar, och jag kommer då att ta med så hon får samma som hon är van. Jag frågade på bvc, och de rekommenderade att vi skulle göra så! Men för fem veckor blir det ju mycket att släpa på. Du kanske kan ta med ett par paket, och så "fasa in" med svensk ersättning, varannan flaska, eller blanda 50-50, i början?

• Nemah

Tack för svaren!
    Jag får väll ta med ett par förpackningar av vår och sedan prova om han gillar den svenska... Min man kommer att resa en vecka efter mig så i så fall får han släpa med sig ersättning för 4 veckor antar jag.

• skidan

Nemah: Jag har varit i Grekland med min dotter. Jag tog då med ersättning efter rekomendaton från bvc. De rekomenderar att man över huvud taget inte växlar mellan ersättningar, pga att det kan bli bekymmer med magen. Skulle nog ta med för 5v. För sedan får du ju samma problem när du kommer hem igen.

• Nemah

Jag frågade på apoteket.se vad de tyckte och de sa att det inte ska vara några problem att byta, men jag håller nog med dig skidan. Jag kan tänka att det blir problem när man kommer hem igen också.

Svar på tråden Mjölkersättning i Sverige?