• erimother

Jag vill flytta hem igen!!! Inte Dubai!!!

Jag och min man har 3 barn och för 2år sen valde vi att flytta till Tunisien. Min man är halv tuniser. Vi skulle starta eget och han hade pengar som han ärvt från sin far som vi skulle leva på och starta företaget med. När vi väl kom till TUnisien så hände INGENTING, varken företag, eget boende eller jobb. Så, vi bestämde att min man ska flytta till Frankrike och jobba där och jag skulle stanna i Tunisien med barnen. Nu är hans kontrakt slut i Frankrike och ska snart komma tillbaks till Tunisien. Saken är att Tunisien har förändrats massor p g av revolutionen och både han och jag vill inte bo kvar här längre. JAG vill tillbaks till Sverige....vi har vår bostad kvar, våra jobb kvar osv...HAN vill absolut inte tillbaks till Sverige p g av dåliga erfarenheter av Sverige...HAN vill till Dubai. Jag vet inte om jag mentalt är redo på att flytta till ännu ett nytt land och satsa allt IGEN. Dessutom så skulle vi denna gång mista våra jobb i Sverige (om vi väljer att åka till Dubai). MITT förslag till han är att vi flyttar till Sverige, jobbar ett par år och sen tar ett nytt utlandskontrakt via jobbet osv...för var dag som går så får jag ångest och jag börjar fundera på om jag ska flytta till Sverige ensam med alla barnen???
    Jag känner att jag flyttade till Tunisien för hans skull och gav han en STOR chans men han kan inte ens flytta till Sverige för min skull, fast han bott där i 20år. Vad ska jag göra? Finns nån här som bor i Dubai?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 18:04
    MIN MAN GICK MED PÅ ATT FÖLJA MED TILL SVERIGE!!! JAG ÄR ÖVERLYCKLIG!!!! NU SKA VI BARA HUS- OCH BILSHOPPA, SEN ÄR DET BARA ATT NJUTA AV LIVET!!!

• Svar på tråden Jag vill flytta hem igen!!! Inte Dubai!!!
  • Husis

Min tanke är:

Var vill du att era barn ska växa upp? 

• erimother

husis: om jag ska vara ärlig så ville jag att de skulle växa upp i tunisien när jag bodde i Sverige för att vi bodde i Vasastan och jag tyckte att de flesta barnen var såååååå bortskämda och olydiga. MEN nu när jag bott i tunisien i snart 2år så inser jag att barnen här är mycket värre på många sett och skolorna är inte organiserade och följer ingen logik alls, fast de går i en av de dyraste och mest exklusivaste skolorna i Tunisien. Så, jag har nog inget emot att de växer upp i sverige längre men helst ska de gå i en engelsk skola för att få en bredare världsbild och kunna träffa människor från hela världen. De ska bli internationell medborgare precis com de är (har är från 3 olika länder) och det vill jag inte ta ifrån dem.

• Husis

Engelska skolor finns på flera håll i Sverige (mina barn har gått på en sådan).
    Sök på Internationella Engelska Skolan och ställ dem i kö!

Sedan är kanske inte Vasastan representabelt för Sverige heller.

/hälsar Husis från bonnhålan utanför en större stad...  Flört 

• erimother

Jag har redan lagt dem i kön. OM vi skulle flytta tillbaks så skulle vi flytta ifrån Vasastan och bo i typ Sollentuna.

Men, frågan är mer VARFÖR fattar han inte att man tar inte risker hursomhelst med 3 barn....hur kan jag förklara för han att vi behöver tryggheten i Sverige....man kan inte bara flytta till ett land (som man aldrig varit i och utan anknytningar till) och ta en lokalanställning....hur blir det med arbetstider, hämta/lämna, pension, arbetsklimatet osv.....
    När ska han börja ställa upp för mig och mina behov?
    Hur övetygar man män om sånt här? Eller måste man skilja sig efter allt?

• Husis

Jag har inget svar. För mig låter det som om han kommer från en annan planet och inte vet vad familjeliv är...

Förstår inte hur han resonerar. 

• 071001

Vasastan som är så trevligt!!
    Engelsktalande skolor finns det ju flera stycken i Stockholm. Bl a Europaskolan i just Vasastan.

I Dubai har ni möjlighet att tjäna bra med slantar och lägga undan till era pensioner vilket kan vara ett plus. Mycket svenskar som bor däroch möjlighet till bra skola.

• Slats
    erimother skrev 2011-10-14 09:55:59 följande:
    Jag har redan lagt dem i kön. OM vi skulle flytta tillbaks så skulle vi flytta ifrån Vasastan och bo i typ Sollentuna.

Men, frågan är mer VARFÖR fattar han inte att man tar inte risker hursomhelst med 3 barn....hur kan jag förklara för han att vi behöver tryggheten i Sverige....man kan inte bara flytta till ett land (som man aldrig varit i och utan anknytningar till) och ta en lokalanställning....hur blir det med arbetstider, hämta/lämna, pension, arbetsklimatet osv.....
    När ska han börja ställa upp för mig och mina behov?
    Hur övetygar man män om sånt här? Eller måste man skilja sig efter allt?
    lägg korten på bordet och fråga honom.
  • bebisgalen

Dubai är fantastiskt. Jag var i Abu dhabi ett par månader och skulle lätt flytta om vi skulle bli erbjudna något.

• erimother

Siris mamma: Det lilla jag har läst om Dubai är att:
    - det "förväntas" att mamman är hemma och tar hand om hämtning/lämning (vilket kan vara flera timmar i trafiken i veckan).
    - skolorna förväntar sig att mamman är aktiv i skolarbetet med korta varsel...man kan typ få en lapp där det står imorgon ska barnen ha orange t-shirt eller imorgon har vi föräldramöte kl. 14:00 eller imorong ska alla barnen ha med sig varsin morot osv...
    - männen förväntas jobba 12-15 timmar i sträck oftast 6dar/veckan
    -semester är inte längre än 25dar/år
    - OK, nu räknar min man med att vi ska få ett lokalt kontrakt där företaget betalar skolor, försäkringar, boende osv...men tänk om nån av oss blir sjuk och inte kan jobba mer eller får sparken från jobbet, det innebär direkt sparken från LANDET
    - klimatet, miljöutsläppen, det konstanta byggandet och trafiken är stora nackdelar
    - man måste ha arbetsvisum för att bo där eller vara spouse då man får stämpel i passet att inte söka jobb.

Jag har som sagt till mars på mig att komma tillbaks till mitt jobb i Sverige, där vi har bra lön.

• 071001

Fast min kusin är en arbetande mamma och sonen åker skolbuss. Men jag är inte såpass insatt att jag ska säga emot dig, men jag tror att det beror lite på vad för slags jobb man har där.

Svar på tråden Jag vill flytta hem igen!!! Inte Dubai!!!