• As mamma

Vad gör man för att inte deppa ihop när man är sängliggande? Tips önskas!

Håller på att bli galen.. vecka 17 och har knappt kunnat gå ut ur lägenheten sen jag blev gravid. Har hyperemesis så jag är yr och svag och har lågt blodtryck. Har ett myom som växer och gör ont som fan. Har foglossning nu också.. Om jag går ut börjar jag kräkas, får jätttteont och måste sätta mig, blir yr och svimmar nästan. Är jag ens uppe och går i lägenheten får jag jätteont efter ett tag. Har väldigt svårt att sova och dagarna går så extremt långsamt. Vad gör man för att inte deppa ihop helt?? Vi har några gånger åkt ut och handlat i bil, det har varit sååå skönt, men vi har ingen egen bil så måste låna svärföräldrarnas och det är lite omständigt :( Det enda jag gör hemma är att titta på TV (men har svårt att koncentrera mig) och sitta vid datorn. När sonen kommer hem från dagis orkar jag knappt leka med honom, men sitter med honom och tittar på TV, läser böcker osv. (sen blir han jätteuttråkad och leker med pappa resten av kvällen). Har lyckats gå upp och baka några gånger, men det är inte lätt när man känner matlukten och bara vill kräkas, och så blir jag yr efter 2 minuter och måste sätta mig ner så det blir 1000 pauser för att baka en enda kladdkaka.

Har någon idéer på vad man kan göra hemma hela dagarna, helst medan man sitter i soffan? Här är vad jag kommit på hittills:

Titta på film
    Rita/måla
    Leta efter recept på internet för att fylla min receptpärm ;)
    Köpa saker på Tradera :P (börjar bli pank nu dock)
    Läsa (men har svårt att koncentrera mig)
    Lösa sudoku

Fler tips??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-14 09:51
    Kan tillägga att jag aldrig haft syslöjd, så sy/stick/brodera är helt uteslutet.. att sy i en knapp är tillräckligt svårt :P

• Svar på tråden Vad gör man för att inte deppa ihop när man är sängliggande? Tips önskas!
  • SABL

Hej! Hade HG hela graviditeten och ja, vad gör man, jag ringde hem kompisar som jag visste kunde stå ut med mig, jag pysslade mycket, försökte lära mig sticka och virka. Jag sydde dom dagar jag klarade att sitta, vad man annars kan göra är att lära sig nått bildbehandlingsprogram på datorn, typ photoshop. Blev duktig på att både redigera kort och göra små illustrationer.

Kämpa på!

• gravid71

Hej! Jag vet hur det känns, det är nu min andra graviditet som jag är sjukskriven på heltid och nej, det är inte skönt som folk påstår, de säger då kan du ju läsa. Jag var så stressad och ofokuserad när jag bara kunde ligga ned. Jag hade sammandragningar, även nu + foglossning. Är i vecka 24 nu, men varit sjukskriven sen v 16-17. Jag startade en blogg, vilket kändes ganska okej så det är ett tips. Sen ringde jag en secondhandbutik som hämtar saker, det var bara att tänka på vad man ville bli av med, så nu har jag "frigjort" lite yta här hemma och kan planera för att göra en Walk in closet, när jag orkar vill jag tillägga! Jag har en tvååring också så det är ju ganska bra att vila ordentligt på dagarna. Lycka tillGlad

• As mamma
    gravid71 skrev 2011-10-14 10:41:21 följande:
    Hej! Jag vet hur det känns, det är nu min andra graviditet som jag är sjukskriven på heltid och nej, det är inte skönt som folk påstår, de säger då kan du ju läsa. Jag var så stressad och ofokuserad när jag bara kunde ligga ned. Jag hade sammandragningar, även nu + foglossning. Är i vecka 24 nu, men varit sjukskriven sen v 16-17. Jag startade en blogg, vilket kändes ganska okej så det är ett tips. Sen ringde jag en secondhandbutik som hämtar saker, det var bara att tänka på vad man ville bli av med, så nu har jag "frigjort" lite yta här hemma och kan planera för att göra en Walk in closet, när jag orkar vill jag tillägga! Jag har en tvååring också så det är ju ganska bra att vila ordentligt på dagarna. Lycka tillGlad
    Oj, råkar den butiken finnas i Stockholm? I så fall får du gärna ger mig namn och telefonnummer! :D En blogg kanske vore något.. Jag har varit sjukskriven mycket förut men aldrig sängliggande, det är faktiskt stor skillnad, och som du skriver, inte alls skönt! Känner mig helt värdelös för jag kan inte göra någon nytta.
  • SABL

Försökte lära mig skrev jag :D

• gravid71

Hej! Tyvärr ligger inte den secondhandbutiken i S-holm utan i Eskilstuna, men ring och kolla med myrorna eller någon annan secondhandbutik, de borde ju hämta i Stockholm också. Hoppas du får fler tips, eftersom vi alla har olika intressen så kanske fler alternativ behövs. Skaffa skissblock är ett annat förslag, eller ngt instument (munspel är ok att spela i sängläge)....Kram

• As mamma
    gravid71 skrev 2011-10-17 18:02:51 följande:
    Hej! Tyvärr ligger inte den secondhandbutiken i S-holm utan i Eskilstuna, men ring och kolla med myrorna eller någon annan secondhandbutik, de borde ju hämta i Stockholm också. Hoppas du får fler tips, eftersom vi alla har olika intressen så kanske fler alternativ behövs. Skaffa skissblock är ett annat förslag, eller ngt instument (munspel är ok att spela i sängläge)....Kram
    Tog fram gitarren häromdan, men magen var lite i vägen så det funkade inte så bra tyvärr :P
  • Piripiri

Lyssna på ljudböcker och poddradio! Det gör jag när jag ligger vaken om nätterna...

• arkeologitjejen

Vet hur du känner. Har varit där, två gånger. Spela dataspel. Sims3 är kul och kräver inte för mycket tankeverksamhet.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • As mamma
    arkeologitjejen skrev 2011-10-17 18:22:54 följande:
    Vet hur du känner. Har varit där, två gånger. Spela dataspel. Sims3 är kul och kräver inte för mycket tankeverksamhet.
    Åååh jag vill spela Sims men vår dator är knäpp och stängs av varje gång jag sätter på det så jag har fått avinstallera det :( Ska installera om det så fort vi sambon lämnar in datorn dock, det får tiden att gå :) Tänker göra alla mina simmar gravida och hånskratta åt dem när de springer på toa och kräks, mwahahah XD
Svar på tråden Vad gör man för att inte deppa ihop när man är sängliggande? Tips önskas!