• gullican

Kan en falukorv vara festlig?

Nej, inte i min värld och är inget jag någonsin skulle bjuda på vid festligare tillfällen. Hur somhelst, jag behöver tips på recept med falukorv som ändå är lite festligare än vanligt. Alltså inte korv stroganoff, stekt falukorv med stuvade makaroner osv. Absolut inte ugnsgratinerad falukorv med ketchup, senap och lök men eventuellt någon annan god fyllning. Eller andra recept med falukorv som är lite mer speciella och annorlunda.

Tösen skulle nämligen sura hela kvällen om jag sa att vi skulle ha falukorv och mos till middag ikväll. Även fast hon tycker att det är väldigt gott. Direkt skulle hon säga föraktfullt att korv är ingen fredagsmat, då ska det vara lite "finare"   och där får jag skylla mig själv då det är jag som "lärt" henne att man har lite godare fredagsmys-mat.

Så hjälp mig gärna med någon exklusiv falukorvsrätt haha 

• Svar på tråden Kan en falukorv vara festlig?
  • 071001

Näe, det är fasiken inte festligt alls. Varför har du valt att ha just korv idag?

• gullican
    071001 skrev 2011-10-14 10:39:08 följande:
    Näe, det är fasiken inte festligt alls. Varför har du valt att ha just korv idag?
    Tyvärr tog jag ut den ur frysen utan att tänka på att det är fredag idag. Jag kan ju laga till den och sedan frysa igen men då får jag gå och handla och laga något helt annat också till ikväll och det orkar jag inte då jag är sjuk.

Nej, exklusiv i ordets rätta bemärkelse kan den såklart aldrig bli, men en lite speciell middag ur en 9-årings perspektiv borde väl gå? 
  • Majsan76

Gör falubakelser! Skär ganska rejäla bitar av korven, gröp ur så det blir en liten rund ask. Blanda det urgröpta med lite creme fraiche, en god ost och klicka ner i "askarna". Sen in i ugnen så det blir varmt. Pressad potatis till. En rätt som går hem i alla väder med mina syskonbarn!

Falukorv må inte vara jordens hit att bara steka i skivor, men den går att hotta till lite i alla fall!

• 071001

Klart det går att servera till en 9-åring på en fredag .

• gullican
    Majsan76 skrev 2011-10-14 10:47:06 följande:
    Gör falubakelser! Skär ganska rejäla bitar av korven, gröp ur så det blir en liten rund ask. Blanda det urgröpta med lite creme fraiche, en god ost och klicka ner i "askarna". Sen in i ugnen så det blir varmt. Pressad potatis till. En rätt som går hem i alla väder med mina syskonbarn!

Falukorv må inte vara jordens hit att bara steka i skivor, men den går att hotta till lite i alla fall!
    Hmm, det var inte så dumt faktiskt. Skulle kunna modifiera lite med att ta vitlöks-creme fraiche och lite knaperstekt strimlat bacon till också *funderar*
  • Majsan76

Vitlöks- creme f och bacon kommer att bli en kanon kombination! Ha en trevlig helg!

• gullican
    071001 skrev 2011-10-14 10:49:50 följande:

Klart det går att servera till en 9-åring på en fredag .

Ja, men inte de vanliga rätterna på falukorv. Hon är mycket bestämd om vad som är festligt och inte. Hon älskar korv stroganoff t ex men det duger inte som fredagsmat Våra fredagar är heliga
  • Good Golly Miss Molly

Det finns många recept på olika falukorvsgratänger som kan hottas upp med goda tillbehör.

• LångaLinda

Baconlinda tjocka skivor, på med lite ost och ev senap eller ketchup och lite örtkryddor under osten, in i ugnen och gratinera? Klyftpotatis och kall vitlökssås till...

• 071001

Jag håller med henne ts, på fredagar ska det vara lite roligare, bättre och godare

• smöla

Skiva falukorv och potatis lägg omlott i ugnsform,
    Hacka lök och strö över
    Stek baconbitar strö över
    Vitlökspulver, grillkrydda 
    Några ränder med senap och ketshup
    Häll på grädde och täck med ost . Gratinera

• gullican

Såhär blev det. Sr väl gott ut för att vara en hittepårätt? Grunden var Majsan76 som jag sedan modifierade
Svar på tråden Kan en falukorv vara festlig?