• södermalmsmoder

Kommunal skola eller privatskola? Vad är bäst ?

Min dotter ska börja i "nollan" till hösten och hon har fått plats på två privata skolor på södermalm i stockholm eftersom vi tänkte på det här med skola då hon var en vecka gammal. Då satte vi henne i kö till dessa skolor.

Min man har gått i en av dessa privatskolor och tycker att den skolan som han gick i är sååå bra medan jag har gått i en vanlig kommunal skola på landet. Bägge har vi positiva erfarenheter från skolorna som vi har gått i.

Nu är det så att vår dotter har kommit med en önskan att få gå skolan tillsammans med en del av sina kamrater som hon har på dagis. Det ger henne en viss trygghet men skolorna på södermalm har olika rykten så att vi är väldigt tveksamma till en kommunal skola.

Vad hade ni gjort i liknande situation?

Anledningen till att vi valde att sätta henne i privatskola är att vi tror att det ger den bästa starten för en bra skolgång? Bägge skolorna har elever som har gått ut med mycket bra betyg osv. '

• Svar på tråden Kommunal skola eller privatskola? Vad är bäst ?
  • cotton

Jag har gått i privat skola och arbetat som vikarie i kommunal!

Alltså erfarenhet från båda.

JAG hade definitivt valt den privata skolan åt mitt barn.

• Chaia

Huvudsaken är att ni tycker att skolan verkar bra, inte om den är privat eller kommunal. Om den kommunala skolan har dåligt rykte skulle jag absolut välja den privata!

Vår dotter kommer att gå i en privat skola i framtiden (hon är bara drygt ett nu). Jag har gått privat och min man likaså och vi känner oss nöjda med det!

• Palsternacka

Jag tror inte att det generellt går att säga vad som är bäst - det beror helt på just de skolorna ni har att välja mellan. Det finns kommunala skolor som är jättebra med allt man kan önska sig och så finns det de som inte är så bra. Samma sak gäller förstås friskolor. Så mitt råd är att besöka skolorna, prata med personalen och elever som redan går där om det är möjligt.

Sen finns det ju folk som av ideologiska skäl väljer det ena eller det andra, och det kan man förstås också göra. Men jag skulle nog personligen välja utifrån andra faktorer.

• Nenya

Välj den som känns bäst.

Åk dit och hälsa på. Det första bemötandet från personalen är viktigt, och känslan när man går runt på skolan. Se till att vara där när det finns elever där, t ex på en lunchrast. Även om det är högljutt kan man ofta känna in hur det känns.

Jobbar själv på en kommunal skola på landet, och förmodligen kommer mina framtida barn att gå där. I nuläget fungerar den väldigt bra. Men allt kan ändras, och om den inte är lika bra när det blir aktuellt för oss, så skulle jag inte tveka till att välja en annan skola. Det ska bli så bra som möjligt för mina barn.

Svar på tråden Kommunal skola eller privatskola? Vad är bäst ?