• Yn84

Hur referera till lag enligt APA?

Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska referera till lagar i löpande text resp. i referenslistan. Är lite osäker på vad de klassas som enligt Backman.
    Jag har använt mig av Arbetsmiljölagen kap 3 2§ (2002:585)  samt Arbetsmiljöverkets författningssamling [AFS] 2005:16 2§.
    Hitills i den löpande texten har jag skrivit (AFS, 2005:16 2§)., ser det rätt ut? Hur jag ska göra med arbetsmiljölagen vet jag inte...
    Just nu är jag bara förvirrad, så hoppas nån kan hjälpa mig med detta!

• Svar på tråden Hur referera till lag enligt APA?
  • Tecken

Lagar kan vara lite knepiga att referera till. Det finns flera sätt, välj ett och var konsekvent. Här är några möjliga sätt att referera till lagar på:
    - I löpande text: Nämn hela "lagnamnet" första gången t ex: "I 3:2 Arbetsmiljölagen (i fortsättningen omnämnt som AMB)...".
    I referenslistan:
    - Lagboken har författare, du kan referera till den som vilken annan bok som helst.
    eller
    - Gör en särskilt rubrik i referenslistan där du samlar lagarna (t ex Lagrum), där du spaltar upp alla lagar du använt dig av.
    eller
    - Som websidor, om du hittat lagarna på t ex Notisum eller Rixlex.

• Frila2

Får Backman fortfarande användas när man använder APA-manualen? Det är massor som ändrats på kort tid. Nu i våras var den inte ok att använda vid Högskolan Väst eller vid Göteborgs Universitet.

Jag skulle via skolans biblioteks hemsida leta mig fram till den riktiga APA-manualen så det blir rätt.

• Thursday

Nu vet jag ju inte hur riktlinjerna för just högskolan ser ut, men vedertaget när man skriver juridik är att I löpande text skriva 13 kap 1 § arbetsmiljölagen. Vad gäller föreskrifterna så skulle jag skriva "2 § i arbetsmiljöverkets föreskrifter angående... (AFS 2005:16). (Man skriver heller inte 13:1 arbetsmiljölagen, isåfall skriver man AML 13:1.)

Lagtext brukar inte, i alla fall inte på min tid, anges under sin egen rubrik i referenslistan, inte ange "lagboken" med författare, absolut inte, och heller inte som websajter. Det anses nog inte vara litteratur.

• Yn84
    Tecken skrev 2011-10-14 15:04:45 följande:

Lagar kan vara lite knepiga att referera till. Det finns flera sätt, välj ett och var konsekvent. Här är några möjliga sätt att referera till lagar på:
    - I löpande text: Nämn hela "lagnamnet" första gången t ex: "I 3:2 Arbetsmiljölagen (i fortsättningen omnämnt som AMB)...".
    I referenslistan:
    - Lagboken har författare, du kan referera till den som vilken annan bok som helst.
    eller
    - Gör en särskilt rubrik i referenslistan där du samlar lagarna (t ex Lagrum), där du spaltar upp alla lagar du använt dig av.
    eller
    - Som websidor, om du hittat lagarna på t ex Notisum eller Rixlex.

Ja det kan verkligen vara knepigt!
    Vad menar du med att lagboken har författare? Vad jag kan förstå så är det en institution som är författare, t.ex. arbetsmiljöverket. Har visserligen hittat hela lagtexten på nätet men jag tror inte det är ok med websidan som referens.
    Som du nämnde i löpande text, att första gången ange hela namnet sen förkortning, så har jag gjort!
  • Yn84
    Frila2 skrev 2011-10-14 21:03:35 följande:
    Får Backman fortfarande användas när man använder APA-manualen? Det är massor som ändrats på kort tid. Nu i våras var den inte ok att använda vid Högskolan Väst eller vid Göteborgs Universitet.

Jag skulle via skolans biblioteks hemsida leta mig fram till den riktiga APA-manualen så det blir rätt.
    Oj det vet jag inget om men jag tror vi får använda hans senaste utgåva som referens till hur man skriver referenserFlört
    Hursomhelst så behöver jag lite hjälp...
  • Yn84
    Thursday skrev 2011-10-14 21:32:52 följande:
    Nu vet jag ju inte hur riktlinjerna för just högskolan ser ut, men vedertaget när man skriver juridik är att I löpande text skriva 13 kap 1 § arbetsmiljölagen. Vad gäller föreskrifterna så skulle jag skriva "2 § i arbetsmiljöverkets föreskrifter angående... (AFS 2005:16). (Man skriver heller inte 13:1 arbetsmiljölagen, isåfall skriver man AML 13:1.)

Lagtext brukar inte, i alla fall inte på min tid, anges under sin egen rubrik i referenslistan, inte ange "lagboken" med författare, absolut inte, och heller inte som websajter. Det anses nog inte vara litteratur.
    Tack, det var jättebra tips.
    Hur skulle du göra i referenslistan?
  • Thursday
    Yn84 skrev 2011-10-14 22:29:20 följande:
    Tack, det var jättebra tips.
    Hur skulle du göra i referenslistan?
    När jag skrev examensarbete i juridik (för hundra år sen) så skrev man inte lagtext i referenslistan alls.
Svar på tråden Hur referera till lag enligt APA?