nemo1 skrev 2011-10-14 15:41:05 följande:
Forl kan bara konstateras med en röntgen och många veterinärer är väldigt snabba med att använda ordet forl så fort katten får problem med tänderna. En katt kan äta torrfoder helt utan tänder då tandköttet är väldigt hårt. Gå över helt annars på blötmat om du har den möjligheten då du inte kan låta blötmat ligga framme hela dagen. Blötmat är mycket bättre än alla torrfoder som är utblandade med onyttigheter för katten. Jag kan rekommendera dig Mjau och Bozita som är svensktillverkat och inga konstiga tillsatser i. Blötmaten är ett helfoder, dvs katten får i sig allt den behöver.
Tack för ditt svar. Vi ska röntga katten i nästa vecka och får då reda på hur tillståndet är i hans mun. Han verkar fortsätta äta torrfodret där hemma som vanligt och ser inte ut att ha ont men samtidigt kan jag tycka att det är svårt att veta om han har ont eller inte. Han har tidigare fått blötmat men jag fick då höra att just blötmat innehåller väldigt mycket vatten och det märktes faktiskt då han sällan drack från sin vattenskål. Men jag ska titta på det du rekommenderat.