• Lydisen

Mat till katt med tandsjukdom

Vi har i veckan fått konstaterat att vår katt lider av en tandsjukdom (veterinären vet ännu inte vilken men att det är en tandsjukdom, troligen FORL). Vår katt äter torrfoder men jag skulle gärna vilja ändra det till något annat då jag kan tänka mig att det måste göra ont när han äter (han äter ändå torrfodret utan problem). Finns det någon som har erfarenhet av tandsjukdom hos katt och vilken sorts mat äter din katt isåfall. Vi fick aldrig någon rekommendation av vår veterinär.

• Svar på tråden Mat till katt med tandsjukdom
  • nemo1

Forl kan bara konstateras med en röntgen och många veterinärer är väldigt snabba med att använda ordet forl så fort katten får problem med tänderna. En katt kan äta torrfoder helt utan tänder då tandköttet är väldigt hårt. Gå över helt annars på blötmat om du har den möjligheten då du inte kan låta blötmat ligga framme hela dagen. Blötmat är mycket bättre än alla torrfoder som är utblandade med onyttigheter för katten. Jag kan rekommendera dig Mjau och Bozita som är svensktillverkat och inga konstiga tillsatser i. Blötmaten är ett helfoder, dvs katten får i sig allt den behöver.

• Lydisen
    nemo1 skrev 2011-10-14 15:41:05 följande:
    Forl kan bara konstateras med en röntgen och många veterinärer är väldigt snabba med att använda ordet forl så fort katten får problem med tänderna. En katt kan äta torrfoder helt utan tänder då tandköttet är väldigt hårt. Gå över helt annars på blötmat om du har den möjligheten då du inte kan låta blötmat ligga framme hela dagen. Blötmat är mycket bättre än alla torrfoder som är utblandade med onyttigheter för katten. Jag kan rekommendera dig Mjau och Bozita som är svensktillverkat och inga konstiga tillsatser i. Blötmaten är ett helfoder, dvs katten får i sig allt den behöver.

Tack för ditt svar. Vi ska röntga katten i nästa vecka och får då reda på hur tillståndet är i hans mun. Han verkar fortsätta äta torrfodret där hemma som vanligt och ser inte ut att ha ont men samtidigt kan jag tycka att det är svårt att veta om han har ont eller inte. Han har tidigare fått blötmat men jag fick då höra att just blötmat innehåller väldigt mycket vatten och det märktes faktiskt då han sällan drack från sin vattenskål. Men jag ska titta på det du rekommenderat.

• PumpkinQueen

Att blötmaten innehåller mycket vatten är en utav anledningarna till att den är bra för din katt! Kattens naturliga föda (alltså sorkar och möss och sånt) innehåller ju en stor del vatten, till skillnad från torrfoder. Många katter som enbart äter torrfoder dricker alldeles för lite och får därför problem med njurarna. Så det här med att blötmaten innehåller mycket vatten är liksom en del av poängen. Skrattande

• nemo1

Fortsätt med blötmat i stora lass. Som sagt så är vattnet till mycket bra nytta och spolar rent i blåsan hela tiden och därav minskar risken för urinsten och dyl. Bytesdjren innehåller upp till 80% vatten så det är det bästa du kan ge näst efter BARF

• Barbabok

två av mina har FORL och de tänderna togs bort. Vet sa att det inte var några problem alls att äta torrisar trots det.

Mina äter enbart torrfoder (från djuraffär) med få undantag, de gillar inte blötmat särskilt mycket. De äter kanske 100g tillsammans om ens det om jag serverar det, oavsett märke. 

Svar på tråden Mat till katt med tandsjukdom