Katt och nyfödd??
Hej!
Jag har ett litet dilemma som slog mig först igår... vi får vår bebis februari och har en honkatt på 4 år. Katten är väldigt kelig av sig och sover alltid i sovrummet hos oss..gärna på mitt bröst, kudden eller vid halsen.
Hon älskar att lägga sig i tvättkorgen.. eller om det ligger något på golvet, typ en filt. är hon där och gosar in sig direkt. Så jag kan bara föreställa mig när det kommer fram en nybäddad spjälsäng.. hon kommer hoppa in genast..
Det är ju helt ok innan bebisen kommer, då kan jag ju bara lägga över typ ett överkast. Problemet blir sen i februari.. hur hindrar jag katten från att lägga sig i sängen hos bebisen.. jag menar en 4 kgs katt på bebisens mage... då är det ju kört. Förhoppningsvis kommer katten bli sotis och inte intressera sig det minsta för barnet.. men man vet ju aldrig om jag vågar inte ta några risker.
Samtidigt känns det så hemskt att börja stänga ute katten från sovrummet om näterna.. tror ni att det skulle fungera om man satte upp en sänghimmel, typ myggnät.. och vänder skarven mot väggen så katten inte kan hoppa in? Alla tips är välkomna..för detta ger mig panik!
tack