• Frambuesa

Katt och nyfödd??

Hej!

Jag har ett litet dilemma som slog mig först igår... vi får vår bebis februari och har en honkatt på 4 år. Katten är väldigt kelig av sig och sover alltid i sovrummet hos oss..gärna på mitt bröst, kudden eller vid halsen.

Hon älskar att lägga sig i tvättkorgen.. eller om det ligger något på golvet, typ en filt. är hon där och gosar in sig direkt. Så jag kan bara föreställa mig när det kommer fram en nybäddad spjälsäng.. hon kommer hoppa in genast..

Det är ju helt ok innan bebisen kommer, då kan jag ju bara lägga över typ ett överkast. Problemet blir sen i februari.. hur hindrar jag katten från att lägga sig i sängen hos bebisen.. jag menar en 4 kgs katt på  bebisens mage... då är det ju kört. Förhoppningsvis kommer katten bli sotis och inte intressera sig det minsta för barnet.. men man vet ju aldrig om jag vågar inte ta några risker.

Samtidigt känns det så hemskt att börja stänga ute katten från sovrummet om näterna.. tror ni att det skulle fungera om man satte upp en sänghimmel, typ myggnät.. och vänder skarven mot väggen så katten inte kan hoppa in?  Alla tips är välkomna..för detta ger mig panik!

tack

• Svar på tråden Katt och nyfödd??
  • pluvdo

För att vara på den säkra sidan hade jag nog låtit katten sova i något annat rum. Tyvärr. Jag vet hur det är. Jag tog hand om två katter när de var en månad gamla så de var jättefästa vid mig. När de var nio månader gamla så fick jag min son och då kunde de inte sova inne i mitt rum eftersom jag inte vågade det. De låg då hopkurade precis utanför min dörr, beredda att försöka springa in ifall jag öppnade. En vecka eller så tog det, sedan gick de och sov i vardagsrummet istället för att ligga utanför min dörr.

Ni har inte möjlighet att ha en katt till, eller, så att hon inte blir så ensam?

• tulip79

Funderar på samma sak. Vi har tre katter. De gillar att ligga på alla "mjuka" ställen. De får dock inte ligga i vår säng på natten. Då är de utestängde i tvättstugan/pannrummet som har en kattlucka ut i trädgården. (Vi har haft dem utestängda i en månad nu, för den ene katten envisas med att släpa in möss, både levande och döda.) Så nu kommer vi att fortsätta att ha mellandörren stängd. På dagarna ligger alltid minst en katt ovanpå sängen, på en fleecepläd. Tror inte att mina katter skulle hindras av myggnät, utan bara leka med det.

Ingen av mina vänner jag pratat med - de som har katt - har dock haft några problem alls med att katten ligger nära bebisen.

Har passerat bf med 6 dagar, men än har vi inte tagit fram vaggan för att katterna inte ska börja ligga i den. Är även orolig för barnvagnen, om någon katt skulle hoppa upp i den när bebisen ligger i...

• Hoppfull84

ställ upp spjälsängen redan nu så kan ni ju se om katten överhuvudtaget är intresserad av att hoppa upp.
    våra katter struntar totalt i spälsängen så har inte behövt vidta några åtgärder. fick tipset iaf att innan bebiskommer och om katten visar sig vilja krypa upp i spjälsängen lägga aluminiumfolie på den så det prasslar och känns obehagligt för katten att ligga där, så vänjer den sig säkert av med att hoppa upp där innan bebisen kommer.

vi har två katter, otroligt keliga. men sedan bebisen kom i början av sommaren har de inte varit på henne en endaste gång. när jag ammar eller har henne med mig håller de sig borta helt enkelt och vagn/spjälsäng har de som sagt aldrig varit intresserade av. montera upp sängen och se om katten verkar nyfiken, isåfall hinner ni ju börja dressera henne. (folie, vattenspruta osv)

• Nikki11

Jag tror nätet kan fungera. Jag sätter alltid myggnätet över vagnen på kvällen eftersom jag inte vill att katterna sover i den - funkar bra! Mina kissar är utestängda från sovrummet, de sover med hundarna i soffan! :)

• IEmelieI

vi kommer att stänga ute våra katter. båda är väldigt sociala och ska ligga uppe i ansiktet när man ska sova. Min BM rekomendera att inte låta katten va med bebisen själv dom första månaderna pga att dom ofta vill lägga sig på en och då kan dom kväva bebisen.

• Frambuesa

Tack för alla era svar..
    kanske ska montera spjälsäng och sänghimmel se hur hon reagerar.. har jag tur är hon kanske helt ointresserad, annars får det nog bli att jag stänger dörren till sovrummet om natten när jag inte har koll på henne.. och börjar med detta redan om någon månad så att det inte blir i samband med bebisen, då kanske hon blir ännu mer svartsjuk. Önskar att jag kunde skaffa en katt till så att hon får lite sällskap men sambon vägrar...

• moster helen

jag har en dotter som är ett år och skaffade en kattunge för en månad sen. När hon sover i vagnen har jag alltid nätet över och när hon sover inne har jag dörren till sovrummet stängd, även nattetid, vågar inte riskera att katten skulle lägga sig på henne.
    Tycker ibland synd om katten som får vara själv på natten men försöka tänka att det är ju för dotterns säkerhet! 

• MammaSandra1989

Våran katt låg i bebis säng men vi tog bort henne varje gång + la en blå ikeapåse i sängen så till slut ville hon ej ligga där :)

• pluvdo

Jag försökte att spänna upp lakan och så över sonens säng när han inte var där så katterna skulle hålla sig borta, men en av dem skulle alltid dit ändå. Trampade på lakanet tills det föll ner i sängen. När hon fick ungar började hon bära iväg dem till sonens säng både när han var där och när han inte var där. Då var han gammal nog att kunna vända sig ifall det skulle behövas, men jag skulle inte lita på en katt i närheten av en nyfödd på natten när alla andra sover i alla fall.

Svar på tråden Katt och nyfödd??