• Nyfiken gul

Att man inte ska ta medicin och alkohol ihop vet väl alla - men hur är det med dagen efter??

Ja alla vet ju att man inte ska dricka ihop med vissa mediciner - men hur är det med bakfylla och mediciner?

Dom flesta tar väl ett par treos mot baksmälle-huvudvärken - men är det verkligen okej?  Och hur är det med att smälla i sig andra typer av mediciner dagen efter? (blodförtunnande, antidepressiva  - what ever man nu tar)

Jag menar - man borde ju rimligen fortfarande ha en väldigt hög alkoholhalt i kroppen dagen efter - eller?

Och nu pratar jag om att man avstår en viss typ av medicin för att man ska ut och festa en kväll - hur är det då dagen efter?

Nån som har koll?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Att man inte ska ta medicin och alkohol ihop vet väl alla - men hur är det med dagen efter??
  • Fam Grönlund

Man ska väl aldrig avstå från sina mediciner finns ju en anledning till att man tar dom.
    Men dricker man alkohol så är det inte säkert att dom hjälper  eller har man oturen kanske man kan bli dålig pga blandningen. Skulle nog kolla upp detta med min läkare först.
    Vad står det i papperna?

• mosterYster

Enkelt tycker jag. 

Alt. 1:
    Man får inte ta medicinen med alkohol eftersom det är förenat med livsfara eller i alla fall hög risk:

Om man absolut måste ta medicinen så dricker man inte. Om medicinen inte är livsnödvändig så låter man den gå ur kroppen innan man dricker och sedan väntar man tills man är nykter innan man medicinerar igen.

Alt 2:
    Medicinen är inte farlig tillsammans med alkohol, men den förstärker effekten av alkohol:

Man dricker försiktigare.

Alt 3:
    Medicinen är inte alls farlig med alkohol, men alkohol gör att effekten av medicinen försämras:

Om man absolut måste ta medicinen så dricker man inte. Om medicinen inte är livsnödvändig tar man medicinen som vanligt.

• Kilsbergen

Alvedon ska man t ex inte ta dagen efter pga risk för levertox. Annars så beror det väl på hur mycket man druckit och vad det är för mediciner.

• Scream2
    Kilsbergen skrev 2011-10-14 17:06:45 följande:
    Alvedon ska man t ex inte ta dagen efter pga risk för levertox. Annars så beror det väl på hur mycket man druckit och vad det är för mediciner.

Seriöst? 1 g Alvedon?
  • Nyfiken gul
    Fam Grönlund skrev 2011-10-14 16:56:20 följande:
    Man ska väl aldrig avstå från sina mediciner finns ju en anledning till att man tar dom.
    Men dricker man alkohol så är det inte säkert att dom hjälper  eller har man oturen kanske man kan bli dålig pga blandningen. Skulle nog kolla upp detta med min läkare först.
    Vad står det i papperna?
    Jag äter själv inga mediciner men jag blev bara lite fundersam då vi tidigare på jobbet idag satt och pratade om mediciner och alkohol.

För visst borde det vara så enkelt som att man givetvis avstår även typ värktabletter och sånt dagen efter? - Tycker JAG i alla fall...
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • MizzTez

Beror väl lite på vad för tabletter man har.. Jag tar tex inte varken mina allergi tabletter eller Sobril dagen efter. Däremot kan jag ta betablockerare både när jag dricker och dagen efter. Men man får ju ta det lite lugnt och inte ta i onödan om jag säger så.. Hoff, tur att man bara dricker 1-4 ggr per år!

• Themis

1. Jag dricker aldrig mer än motsvarande 5-6 drinkar  (normalt 1-3) och avslutar alltid med en liter vatten innan sängdags.

Har därför aldrig känt behov att ta nåt mot baksmälla förutom vätska, salt och socker. Kan gå upp och träna morgonen efter om jag har lust.

2. De jag känner som tar antidepp eller smärtstillande regelbundet dricker inte alls, alternativt tar de något glas och låter bli medicinen ett dygn, de som kan välja att göra så.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • mosterYster
    Themis skrev 2011-10-14 17:53:04 följande:
    1. Jag dricker aldrig mer än motsvarande 5-6 drinkar  (normalt 1-3) och avslutar alltid med en liter vatten innan sängdags.

Har därför aldrig känt behov att ta nåt mot baksmälla förutom vätska, salt och socker. Kan gå upp och träna morgonen efter om jag har lust.

2. De jag känner som tar antidepp eller smärtstillande regelbundet dricker inte alls, alternativt tar de något glas och låter bli medicinen ett dygn, de som kan välja att göra så.
  • Sixxty
    Kilsbergen skrev 2011-10-14 17:06:45 följande:
    `Visst kan man ta Alvedon när man druckit. Däremot ska man låta bli om man har alkoholproblem eller leverskada av annan anledning.
  • mosterYster

Jag har aldrig någonsin tagit medicin mot baksmälla. Så bakfull har jag aldrig varit. Jag har däremot känt mig "seg", vilket avhjälps med att vila en stund extra. 

• Kilsbergen

Att någon gång ta en Alvedon dagen efter är väl säkert ingen fara. Men att göra det ofta medan du fortfarande förbränner alkohol alt i perioder med hög alkoholkonsumtion (typ på semestern) är ingen bra ide. Men olika personer är ju också olika känsliga. I övrigt så kan man väl säga att så länge du förbränner alkoholen så ska man vara försiktig med medicinerna. Detta var en bra länk tycker jag ang sprit och läkemedel: www.fass.se/LIF/lakarbok/lakemedelhalsa_artikel.jsp

Svar på tråden Att man inte ska ta medicin och alkohol ihop vet väl alla - men hur är det med dagen efter??