• Cloudberry

4 puffar airomir, det är väl förfan för mycket? Får era barn som har astma så mycket på raken?

Det ordinerades av en läkare på Sundsvalls sjukhus för ett par veckor sen och min pojk blev sjukt uppspeedad och fick en puls på 200 efter varje omgång. 

Jag ifrågasatte såklart men det var så normalt så och att pulsen ligger på 185-200 är normalt för en 5-månaders.

Nu efter en penicillinkur(som jag fick genom VC pga "öroninfl.") så är hans "astma" helt borta. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-15 19:28
    Fyra puffar var tredje timme var det som ordinerades.

• Svar på tråden 4 puffar airomir, det är väl förfan för mycket? Får era barn som har astma så mycket på raken?
  • 060810

Helt galet!! Förstår att din son fick så snabb puls. Det är inte en normal dosering. 1-2 puffar och Max 8 per dygn brukar vara doseringen.

• Cloudberry
    060810 skrev 2011-10-14 18:33:50 följande:
    Helt galet!! Förstår att din son fick så snabb puls. Det är inte en normal dosering. 1-2 puffar och Max 8 per dygn brukar vara doseringen.
    Ja jag googlade och kom fram till samma slutsats själv faktiskt men nejdå, det var helt normalt. På natten fick han andas in adrenalin med 3 timmarsintervall och i 1-2 timmar efteråt så låg hans puls konstant på 190. Även de påstods vara normalt.

Jag tjatade som fan om penicillin redan från start men icke de satte in astmabehnadling istället vilket inte hjälpte alls. Efter en slarvig penicillinkur så är slemmet borta. De vägrade att skriva ut penicillin.
  • 060810

Skönt att han är bättre nu! :) du får se om han får problem vid nästa förkylning med. Då kan det va astma ändå.

• Luullis

Oj det låter mycket! Vår son fick 2 puffar 8 gånger om dagen... 

• Cloudberry
    060810 skrev 2011-10-14 19:01:43 följande:
    Skönt att han är bättre nu! :) du får se om han får problem vid nästa förkylning med. Då kan det va astma ändå.
    Grejen är att han inte var förkyld utan han har dragits med lite slem och hosta ända sedan han var runt 2-månader.
  • Purlan

Hmm... Och det hjälpte med penicillin? Min 7- månaders har varit hes efter förkylning länge och är nu hostig och slemmig på nätterna men annars inte förkyld..kanske ska kolla honom då?

• EMO 979

Har fått ordinerat vid akuta astmabesvär att ge 6 puffar var 20:e minut i en timme, om inte det hjälper 1 timme till med samma intervall......Om inte det hjälper , in akut och inhalera....Men min tös blir tack o ch lov ej speedad av Airomiren....

• EMO 979

Oxå i Sundsvall av läkare på Barn

• Cloudberry
    EMO 979 skrev 2011-10-15 09:26:44 följande:
    Har fått ordinerat vid akuta astmabesvär att ge 6 puffar var 20:e minut i en timme, om inte det hjälper 1 timme till med samma intervall......Om inte det hjälper , in akut och inhalera....Men min tös blir tack o ch lov ej speedad av Airomiren....
    Fast du vet ju inte vilken puls hon har iom att ni inte är kopplad på EKG eller hur?

Jag ska anmäla dem, känner du för att hänga på? 
  • Poledra

Jag jobbar inom barnsjukvården i en annan del av Sverige och här ordinerar man också ofta 4 puffar Airomir vid andningsbesvär. Det kan upprepas efter tjugo minuter precis som EMO säger. Så dosen i sig är det nog inget fel på, sen verkar det ju som att det just i ert fall inte var inhalationer som behövdes.

• EMO 979
    Cloudberry skrev 2011-10-15 19:53:52 följande:
    Fast du vet ju inte vilken puls hon har iom att ni inte är kopplad på EKG eller hur?

Jag ska anmäla dem, känner du för att hänga på? 
    Fast det märker man ju om de blir speedade , plus att min tös är större  hon skulle nog tala om om det var nåt som kändes lurt...Så hänger INTE på med nån anmälan...Är helnöjd med hennes astma/allergiläkare..
  • Cloudberry
    EMO 979 skrev 2011-10-16 14:27:18 följande:
    Fast det märker man ju om de blir speedade , plus att min tös är större  hon skulle nog tala om om det var nåt som kändes lurt...Så hänger INTE på med nån anmälan...Är helnöjd med hennes astma/allergiläkare..
    Det är ok. Men det är ju ändå märkligt att de öst på så kraftigt för er del då det överallt står att barn under 12 år max ska ha 2 puffar åt gången, och inte fler än 8 puffar per dygn.

Hur många inandningar per puff skulle det minst vara då? 
  • EMO 979
    Cloudberry skrev 2011-10-16 14:37:04 följande:
    Det är ok. Men det är ju ändå märkligt att de öst på så kraftigt för er del då det överallt står att barn under 12 år max ska ha 2 puffar åt gången, och inte fler än 8 puffar per dygn.

Hur många inandningar per puff skulle det minst vara då? 
    Grejen är den att det bara är vid akuta anfall hon ska ha den massiva dosen...5 andetag vid varje puff...Vanligtvis får hon 2 puffar Airomir och 2 puffar Pulmicort dagligen.......Vilket ökas på till 4 ggr dagligen vid besvär och den stora puffningen då inte vanliga påökningen hjälper....Så det är ju inte var å varannan dag hon får så mycket utan högst nån gång per månad eller mer sällan...
  • sarsparis

Min son som har förskylningsastma är också ordinerad 4 puffar var 20:e minut när det är som värst på natten, hjälper det inte är det bara akuten som gäller. Som tur är blir han inte speedad, men jag har hört andra barn som blir det bara av en puff.

Barn reagerar ju olika på olika medicineringar, uppenbarligen funkade det inte på ditt barn. Men det är ju tur att pencillin funkade. tyvärr är det ju så att man som förälder måste vara påläst och framförallt stå på sig och ifråga sätta.

• Juppepuppe

Tycke rinte det låter galet mycket. När vår dotter har besvär ger vi mer än så. Hon blir inte speedad alls utan behöver det för att kunna andas bra-

• 6f4 ssk

Det kan ju också vara så att astmabehandlingen började verka samtidigt som ni påbörjade antibiotikakuren? Om ert barn blev insatt på Pulmicort är ju det långtidsbehandling som inte har full effekt direkt. Min son har också förkylningsastma och visst kan det se otäckt ut när de små blir skakiga och "spattiga", men det är inte farligt. Att inte kunna andas är ju värre.... Tycker inte du skall anmäla läkaren utan försöka lita på expertisen.

• Cloudberry
    anonym (ssk) skrev 2011-10-16 21:30:15 följande:
    Det kan ju också vara så att astmabehandlingen började verka samtidigt som ni påbörjade antibiotikakuren? Om ert barn blev insatt på Pulmicort är ju det långtidsbehandling som inte har full effekt direkt. Min son har också förkylningsastma och visst kan det se otäckt ut när de små blir skakiga och "spattiga", men det är inte farligt. Att inte kunna andas är ju värre.... Tycker inte du skall anmäla läkaren utan försöka lita på expertisen.
    Jag körde ingen astmabehandling hemma eftersom jag inte tyckte att det hjälpte. Han syresättning låg på 98-100% mest hela tiden så andas kunde han.Två veckor efter sjukhusbesöket så fick vi penicillin genom vc och reda efter dag två så var slemmet i halsen borta så jo, jag ska absolut anmäla dem för felbehandling men sedan om det leder någonvart återstår att se.

Jag anser att de skulle lyssnat på mig redan vid första besöket då han var 3 månader när jag ville ha penicillin, nu gjorde de inte det utan satte istället in astmabehnadling som inte hjälpte honom nämnvärt utan snarare gjorde att han fick andra biverkningar som snabb puls och svårt att slappna av.

Nej, jag litar inte alls på "expertisen" i detta fall och faktum är att jag pga fler anledningar inte alls litar på sjukvården öht längre.
  • Cloudberry
    Cloudberry skrev 2011-10-16 22:10:04 följande:
    Jag körde ingen astmabehandling hemma eftersom jag inte tyckte att det hjälpte. Han syresättning låg på 98-100% mest hela tiden så andas kunde han.Två veckor efter sjukhusbesöket så fick vi penicillin genom vc och reda efter dag två så var slemmet i halsen borta så jo, jag ska absolut anmäla dem för felbehandling men sedan om det leder någonvart återstår att se.

Jag anser att de skulle lyssnat på mig redan vid första besöket då han var 3 månader när jag ville ha penicillin, nu gjorde de inte det utan satte istället in astmabehnadling som inte hjälpte honom nämnvärt utan snarare gjorde att han fick andra biverkningar som snabb puls och svårt att slappna av.

Nej, jag litar inte alls på "expertisen" i detta fall och faktum är att jag pga fler anledningar inte alls litar på sjukvården öht längre.
     De enda gångerna som syrenivån gick ner var direkt och en timme efter att han inhalerat adrenalin och airomir och det är väl knappast en korrekt respons om behandlingen skulle vara den rätta?
  • Juppepuppe

Men då är kanske frågan fel ställt eftersom det som ditt barn hade inte var astma.

Svar på tråden 4 puffar airomir, det är väl förfan för mycket? Får era barn som har astma så mycket på raken?