• Anders b

    Överklaga till Kammarrätten?

    Hej

    Vi har fått avslag på vårt överklagande till familjerätten. Är det någon idé att försöka få prövotillstånd för att överklaga till kammarrätten? 

  • Svar på tråden Överklaga till Kammarrätten?
  • villsågärna38

    Va tråkigt att höra! Varför fick ni avslag? Gissar att det beror lite på varför ni fick avslag om ni har några chanser i Kammarrätten. Ett tips är kanske att tala med Adoptionsrådgivarna.

  • Nystart

    Ni kan alltid försöka att begära prövningstillstånd, det kostar inget. Tyvärr är det ju också så att att även om Kammarrätten ger er rätt, kan det försvåra för er att bli godkända i adoptionslandet. Vad ska ni åberopa för att övertyga Kammarrätten om att Förvaltningsrätten  och famljerätten hade fel? Ni måste tänka på hur mycket det kommer att kosta er mentalt och sätta det i relation till sannolikheten att ni ska nå framgång. Ni måste också tänka på tidsaspekten, särskilt om ni  har ålder emot er.

  • Xsa

    Jag tycker att ni är skyldiga er själva och det barn som kanske annars inte får föräldrar att gå vidare till kammarrätten, sedan är det upp till KR att avgöra  ert ärende.

    Adoptionsrådgivarna, anser jag är fel ställe för stöd i denna fråga.

  • Kitten

    Om ni känner att ni har blivit orättvist bedömda så är det klart att ni skall överklaga!

    Lycka till och låt oss veta hur det går.

  • Anders b

    Hm, det är jobbigt att diskutera detta. Det blir för jobbigt att överklaga. Kammarrätten kommer inte att bevilja prövotillständ. Anledningarna till att vi inte får adoptera är att vi är för sköra, inte har en sund sexuell relation, och att min frus migration inte anses avslutad. Vi förstår ingenting och har försökt att diskutera det med våra utredare. Det går inte!! Det är som att banka huvudet i sten, och vi är helt förstörda, så vi orkar inte mer. Det verkar som om vårt fall har blivit känt ända upp hos MIA. Jag har heller inte hört talas om att man ska måsta stå ut med så mycket under utredningen som tagit 2 år, och att det är en massa konstiga anledningar som inte kan förklaras som kommer upp. Tittar jag t ex på Skåne län, så har det mest varit pga. hög ålder, och i vissa fall pga trångboddhet, men inte en massa andra psykiska och rent ut kränkande anledningar.

    Det värsta är att vi inte fått förklarat för oss VARFÖR?! Trots ett flertal möten då vi bett utredarna förklara, men de kan inte. Hela fallet är helt sinnesjukt, och vi kommer att gå vidare för att förhindra att detta händer andra.

    Fler liv skall inte förstöras! :(
       

  • Nahoj23

    Kan du utveckla vad de menar med sköra?
    Och sexuellt osunda, vad grundar de det på?
    Har ni talat med rättsliga rådet?

  • Nystart

    Vad har Förvaltningsrätten (för ärendet måsteväl ha varit där om ni ska överklaga till Kammarrätten) sagt? Har famljerätten behövt utveckla sin talan? Har ni något juridiskt ombud?

    Men jag måste säga att få avslag pga psykiska skäl är viktigare än trångboddhet. Man kan inte vara skör när man adopterar, för barnet i sig är skört och behöver en mycket stabil tillvaro. Helst inte när man får biobarn heller, men blivande bioföräldrar utreds ju inte. Därmed inte sagt att de bedömt ert fall korrekt, men att det är ett skäl för avslag generellt - ja, absolut.

  • Anders b

    Jag vet inte exakt vad de menar med sköra, eftersom de inte har kunnat förklara vad de grundar det på. De har nämnt att vi inte kan stå upp för vårt barn mot myndigheter, förskola, skola, andra föräldrar osv.

    Det sexuellt osunda är att vi inte har sex varje dag. Som de förklade det på i rapporten, verkar det som om att om barnet ser att vi inte har sex varje dag, så kommer det att växa upp i en sexuellt osund miljö.

    Vi har inte pratat med rättsliga rådet.

    Jag vill skriva till Socialstyrelsen och även JO-anmäla dem, men det kanske är fel väg?     

  • Nahoj23
    Anders b skrev 2011-10-19 13:05:05 följande:
    Jag vet inte exakt vad de menar med sköra, eftersom de inte har kunnat förklara vad de grundar det på. De har nämnt att vi inte kan stå upp för vårt barn mot myndigheter, förskola, skola, andra föräldrar osv.

    Det sexuellt osunda är att vi inte har sex varje dag. Som de förklade det på i rapporten, verkar det som om att om barnet ser att vi inte har sex varje dag, så kommer det att växa upp i en sexuellt osund miljö.

    Vi har inte pratat med rättsliga rådet.

    Jag vill skriva till Socialstyrelsen och även JO-anmäla dem, men det kanske är fel väg?     
    Men allvarligt vilka människor har sex varje dag?
    Inte vi i alla fall!
    Det kommer väl också komma längre ner på listan när man har barn, allas intima liv går väl upp och ner i perioder inte sant?
    Det måste ju vara någonting annat som gör att ni hela tiden får nej?
    Jag har följt er en tid och vet att ni har hållit på länge med er utredning?
    Vilka kommun bor ni i?
  • Thi 08
    Anders b skrev 2011-10-19 13:05:05 följande:
    Jag vet inte exakt vad de menar med sköra, eftersom de inte har kunnat förklara vad de grundar det på. De har nämnt att vi inte kan stå upp för vårt barn mot myndigheter, förskola, skola, andra föräldrar osv.

    Det sexuellt osunda är att vi inte har sex varje dag. Som de förklade det på i rapporten, verkar det som om att om barnet ser att vi inte har sex varje dag, så kommer det att växa upp i en sexuellt osund miljö.

    Vi har inte pratat med rättsliga rådet.

    Jag vill skriva till Socialstyrelsen och även JO-anmäla dem, men det kanske är fel väg?     

    Så enligt utredarna ska barnen titta på när föräldrarna har sex? Jag fattar verkligen inte. De flesta har väl mys i soffan eller så efter att barnen somnat? Menar de att ni inte rör varandra, kramas och pussas inför barnet? Gud så irriterad jag blir, de ska alltså utreda folks sexvanor? Jag är för trött för att dra igång på detta, men ja jag tycker det är kränkande. Bara för man inte har sex varje dag betyder inte det att man har en dålig realtion. Närhet kan man ju dela på andra sätt.....
  • Lotte

    Kan ni inte flytta till en annan kommun och försöka där? Med en ny utredning alltså. Såvitt jag vet finns inget rikstäckande it-system som visar ärenden i andra kommuner (i något fall i närliggande kommuner möjligen)

Svar på tråden Överklaga till Kammarrätten?