• Vackert

Ssk-läkemedelsräkning.

Har ni problem med läkemedelsräkningen? Fråga gärna här för jag tycker det är skitroligt med läkemedelsräkning och klurar gärna på ett tal som någon annan inte förstår riktigt Skrattande eller har ni några andra frågor som rör läkemedelsräkningen på ssk-programmet så run on Flört

• Svar på tråden Ssk-läkemedelsräkning.
  • emmisss

Återkommer i vår då vi har vår läkemedelsräkning! Om tråden fortfarande finns kvar!

• Vackert

Jag hänger på FL då också Flört Vilken termin läser du då? *nyfiken*

• Vackert
    emmisss skrev 2011-10-15 17:04:45 följande:
    Termin 2 just nu!

Jag också, vi gjorde våran nu vi Glad Vi skulle ha alla rätt och jag klarade, som tur var, den på första försöket. Vi fick svar idag, en lördag Solig

Har du tid så börja med läkemedelsräkningen nu, då slipper du stressplugga nästa termin. 
  • emmisss

Vi har ju bara en kurs i taget, och den är uppdelad i olika delar så klarar vi inte tex utspädning så behöver vi bara göra om den delen...

• emmisss

Just du skrev ju vilken termin du gick...vi har gått microbiologi i början av terminen... Just nu och fram till nästa termin har vi allmän omvårdnad med 5veckors praktik...

• Vackert
    emmisss skrev 2011-10-15 21:20:20 följande:
    Just du skrev ju vilken termin du gick...vi har gått microbiologi i början av terminen... Just nu och fram till nästa termin har vi allmän omvårdnad med 5veckors praktik...

I termin 1 läste vi kursen "ssk profession och omvårdnadens grunder" 15 hp. Samt Anatomi och fysiologi, där även microbiologi samt allmän farmakologi ingick 15hp.

Den här terminern läser vi Basal omvårdnad som jag är klar med. 
    VFU, läkemedelsräkning (ligger vid sidan om kan man säga, vi har hela studietiden på oss att klara den tentan, det är många som missar på den.Under 20% klarar den första gången :O)
    Omvårdnad (håller vi på med just nu, vi granskar vetenskapliga artiklar och ska göra en litteraturöversikt.
    Så läser vi en kurs över jul och nyår som heter "vårdetik och omvårdnadens etik".

Jag läser på Högskolan Dalarna. 
  • emmisss

Ok! Ungefär samma som oss fast lite annorlunda namn...vi läste termin 1 Vårdvetenskap 15p, efter det läste vi Humanbiologi 15p, i termin två läste vi som sagt microbiologi 4,5 p i tre veckor bara..och nu håller vi på med allmän omvårdnad med 5veckor praktik, där vi berör ämnen som organisation, ledarskap, statistik, sekritess, lagar, lite etik, omvårdnad med mycket praktiska seminarium som berör ren omvårdnad mata, bädda mm! Dock är jag redan uska så det har jag koll på...och sen går min grupp ut på fem veckor praktik över jul...den andra gruppen går innan.. Den är 25.5 p! I termin tre läser vi klinisk medicin och läkemedelsräkning...dock har vi massa spärrar så vi måste klara alla kurser i termin tre för att gå vidare till termin fyra! Vi har bara tre chanser att klara tentorna i termin tre, fixar vi inte det får vi ta en termin uppehåll och göra omtenta under uppehållet, då har vi två försök, fixar vi det inte då så kastas vi ut ur utbildningen! Hur har ni det?

• Vackert
    emmisss skrev 2011-10-16 10:17:54 följande:
    Ok! Ungefär samma som oss fast lite annorlunda namn...vi läste termin 1 Vårdvetenskap 15p, efter det läste vi Humanbiologi 15p, i termin två läste vi som sagt microbiologi 4,5 p i tre veckor bara..och nu håller vi på med allmän omvårdnad med 5veckor praktik, där vi berör ämnen som organisation, ledarskap, statistik, sekritess, lagar, lite etik, omvårdnad med mycket praktiska seminarium som berör ren omvårdnad mata, bädda mm! Dock är jag redan uska så det har jag koll på...och sen går min grupp ut på fem veckor praktik över jul...den andra gruppen går innan.. Den är 25.5 p! I termin tre läser vi klinisk medicin och läkemedelsräkning...dock har vi massa spärrar så vi måste klara alla kurser i termin tre för att gå vidare till termin fyra! Vi har bara tre chanser att klara tentorna i termin tre, fixar vi inte det får vi ta en termin uppehåll och göra omtenta under uppehållet, då har vi två försök, fixar vi det inte då så kastas vi ut ur utbildningen! Hur har ni det?
    Vi måste klara minst 10 hp i termin 1 för att kunna påbörja termin 3, annars tror inte vi har några andra krav direkt, inte vad jag vet.

Jag ska ut på fem veckors VFU om två veckor, jag har sista perioden, rätt skönt.         
  • CTMT

Kan jag hoppa in här? Glad Går "bara" termin 1 (och är sjukt nervös inför första tentan vi har den 22:e dec som du vet Aktionspotential då jag redan har beklagat mig i en tråd Flört)

Men kan vara intressant att se hur ni, som ligger ett steg/termin före, har klarat er och vad som komma skall! 

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Tiina03

Jag har några uppgifter du kan få träna på (Är redan klar ssk, så det är inte för min hjelp. Men du verkade så gärna vilja ha tal)

Dessa är från en tenta som t6:orna på min förra skola hade nu i höstas.

1. Du tar 30 ml av ett läkemedel med koncentrationen 4% angivet i massa/volym %. Detta ska spädas med 0,9 % NaCl-lösning. Hur många ml NaCl-lösning ska du tillsätta om du vill ha koncentrationen 6 mg/ml på den spädda lösningen?

2. Ett barn med Pneumokock infektion ordineras 30 mg Klindamycin per kg kroppsvikt fördelat på 4 doser. Barnet väger 30 kg                                                             

a)      Hur stor mängd verksam substans ska ges vid varje behandlingstillfälle ?

b)      Styrkan hos det koncentrerade läkemedlet är 150 mg/ml. Hur många ml koncentrerat läkemedel behövs totalt till alla 4 doser?

c) Den ordinerade mängden läkemedel ska spädas till totalt 75 ml och ges intravenöst under 30 minuter. Droppaggregatet ger 20 dr/ml. Vilken dropphastighet väljer man?   

3. Hur mycket drar du upp i sprutan för att ge 2,6 mg torecan om koncentrationen är 6,5 mg/ml?                        

• Tiina03

Var visst tentan från i våras.

• Vackert
    CTMT skrev 2011-11-09 12:49:30 följande:
    Kan jag hoppa in här? Glad Går "bara" termin 1 (och är sjukt nervös inför första tentan vi har den 22:e dec som du vet Aktionspotential då jag redan har beklagat mig i en tråd Flört)

Men kan vara intressant att se hur ni, som ligger ett steg/termin före, har klarat er och vad som komma skall! 

Klart du ska hoppa in här Flört

Talen som Tiina03 har skrivit ner är liknande tal som kom på våran tenta nu i termin 2. Jätte bra tal att räkna på och träna på, det blir inte mycket svårare än så! I vissa tal kan de även ha utvecklat talen så att du ska räkna i flera steg och även att du måste läsa i exempelvis en text från FASS.

Vi har så att vi ska klara en tenta i läkemedelsräkning under hela utbildningstiden på sskprogrammet. Vi har en tenta där du ska ha alla rätt. Vi börjar med läkemedelsräkningen i termin 2. Det brukar vara mindre än 20% som klarar den första gången. Du får inte ut din legitmation om du inte har klarat tentan.

Jag hade sommarlov mellan T1 och T2 och gjorde så att jag började räkna lite i slutet på sommaren. Så jag fixade tentan på första försöket. Men även om jag är klar med den så kommer jag naturligtvis sitta lite då och då för att hålla mina kunskaper vid liv. Jag har vanligtvis lite svårt för matten men läkemedelsräkning tycker jag verkligen är logiskt och roligt. Jag vill ju verkligen bli en bra sjuksköterska och har lagt mycket krut på läkemedelsräkningen och även läkemedelshantering då.

Se inte läkemedelsräkningen som någonting jobbigt utan se det som viktigt, relevant och nyttigt.. Då blir det inga problem Glad  
  • Typer

Kalle Karlsson har urinvägsinfektion hon ordineras intravenös injektion: doktacillin 600 mg, 4 gånger per dygn injektionen ges långsamt under 3-4 minuter. À/ hur späder du en dos? B/ hur många milliliter ger du patienten vid varje tillfälle? Beredningsanvisningar FASS. Lösning intravenös injektion 1g löses i 10 ml vatten för injektionsvätskor. Hur gör jag? Det står helt stilla Jag får samma svar på både A och B 6 ml. Men det känns inte som det stämmer.

• Ebba Caroline
    Typer skrev 2012-05-15 15:43:17 följande:
    Kalle Karlsson har urinvägsinfektion hon ordineras intravenös injektion: doktacillin 600 mg, 4 gånger per dygn injektionen ges långsamt under 3-4 minuter. À/ hur späder du en dos? B/ hur många milliliter ger du patienten vid varje tillfälle? Beredningsanvisningar FASS. Lösning intravenös injektion 1g löses i 10 ml vatten för injektionsvätskor. Hur gör jag? Det står helt stilla Jag får samma svar på både A och B 6 ml. Men det känns inte som det stämmer.

Hur räknar du? Om du sätter in hur du gjort uppställningen så är det lättare att se vad som ev kan vara fel.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Typer

Jag har räknat så att 1g = 1000 mg/ 10 ml. Sen delade jag de och fick 100 mg/ml. Och sedan tog jag mina 600 mg som skulle beredas och delade med 100 mg/ml= 6ml. Men blir fundersam om a- frågan är en kuggfråga så svaret ska vara att jag doser 1 gram i 10 ml och sedan B frågan att jag drar upp 6 ml.

• Ebba Caroline
    Typer skrev 2012-05-15 21:33:53 följande:
    Jag har räknat så att 1g = 1000 mg/ 10 ml. Sen delade jag de och fick 100 mg/ml. Och sedan tog jag mina 600 mg som skulle beredas och delade med 100 mg/ml= 6ml. Men blir fundersam om a- frågan är en kuggfråga så svaret ska vara att jag doser 1 gram i 10 ml och sedan B frågan att jag drar upp 6 ml.

Återkommer snart. Var ett tag sedan jag gjorde lm-räkning så måste tänka lite
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Typer skrev 2012-05-15 21:33:53 följande:

B får jag med till 6ml. Men på A är ju frågan hur man späder. Så då kan ju inte svaret vara 6ml. Utan mera förklara hur man gör när man späder... 
Svar på tråden Ssk-läkemedelsräkning.