• Leiben

kliniker - öppen donator?

hejsan!

har fått en son via äd gjord i sverige. nu funderar vi på syskonförsök och måste då vända oss utomlands. sonen har ju möjighet att vid 18 års ålder få uppgifter om vem donatorn är. skulle föredra att ett ev syskon hade samma möjlighet.

vilka kliniker/ länder har öppen donator? heter det "öppen" så om det fungerar i sverige?
     Vad har ni för erfarenheter i saken?

trevlig helg!      

• Svar på tråden kliniker - öppen donator?
  • plupp06

Hej Leiben! Vi har också fått barn via ÄD i Sverige och vill vid ev kommande syskon givetvis ge barnen samma rättighet att ta reda på vem donatorn är om de så önskar vid 18 års ålder. De enda länder jag hittat är Finland samt Island. På Island tror jag man kan välja om man vill ha anononym eller inte men i Finland är alla icke anonyma.

• Leiben
    plupp06 skrev 2011-10-14 21:38:14 följande:
    Hej Leiben! Vi har också fått barn via ÄD i Sverige och vill vid ev kommande syskon givetvis ge barnen samma rättighet att ta reda på vem donatorn är om de så önskar vid 18 års ålder. De enda länder jag hittat är Finland samt Island. På Island tror jag man kan välja om man vill ha anononym eller inte men i Finland är alla icke anonyma.
    Nä men hej Estra! Hur gammal är sonen (?) nu? Mår ni bra? Så vi tänker lika i det här. Island alltså? Vad intressant. Äd i island vet jag inget om. När tänker ni köra igång syskonförsök?

Ha det bra!   
  • Leiben

Puffar tråden då jag har fortsatta funderingar.

fler än finland och island? någon som är intresserad av öppen eller har valt att göra öppen, privat? 

• Coulis

Hej Leiben!

Vi har också fått barn genom ÄD i Sverige och vi har gjort våra syskonförsök på Huddinge. Det kan man få om man kan bidra med en egen donator (även om man sen gör en korsdonation) och om man betalar för behandlingen. Det blir lite billigare eftersom man slipper utlandsresorna och man behöver inte hitta en läkare som kan göra VUL och skriva ut recept. Och inte minst att man får en öppen donator, det var väldigt viktigt för oss också!

Vi hittade vår donator här på FamiljeLiv så det behöver inte vara kört även om man inte har systrar eller vänner som kan tänka sig att ställa upp.

• Leiben
    Coulis skrev 2012-01-08 19:43:41 följande:
    Hej Leiben!

Vi har också fått barn genom ÄD i Sverige och vi har gjort våra syskonförsök på Huddinge. Det kan man få om man kan bidra med en egen donator (även om man sen gör en korsdonation) och om man betalar för behandlingen. Det blir lite billigare eftersom man slipper utlandsresorna och man behöver inte hitta en läkare som kan göra VUL och skriva ut recept. Och inte minst att man får en öppen donator, det var väldigt viktigt för oss också!

Vi hittade vår donator här på FamiljeLiv så det behöver inte vara kört även om man inte har systrar eller vänner som kan tänka sig att ställa upp.
    intressant! det visste jag inte. drar igång nu med enda embryo. det känns nervöst eftersom det bara är ett.
Svar på tråden kliniker - öppen donator?