• Galosik81

Bära svart vid borgerlig vigsel?

Hej på er! =)

Jag undrar om jag kan ha på mig en svart klänning i mer cocktail stil när jag och sambon ska gifta oss borgerligt senare under hösten.
    Vi vill att det ska vara enkelt och okomplicerat. Allt som allt kommer vi att vara 5 personer, vigselförrättaren inräknad.
    Jag har inte hittat några snygga vita klänningar, utan istället en riktigt snygg svart klänning som jag absolut kan tänka mig! =)

Har ni i sådana fall några tips på vilken färg jag kan piffa upp klänningen med, vad gäller en enkel bukett och accessoarer och vilken färg sambon kan välja på skjorta? Hans kostym är svart.
    Jag funderar på en bukett i gula färger och en ljusgul skjorta till sambon med någon snygg slips till och matchande näsduk i gult eller guld.
    Sambon är rädd för att det ska bli för mkt begravning i det hela...

Snälla kom med tips och förslag!
    Jag förstår inte hur andra orkar planera stora bröllop när jag inte ens orkar planera ett jättelitet och enkelt bröllop...=)

• Svar på tråden Bära svart vid borgerlig vigsel?
  • Tecken

Det där ditt bröllop. Du får ha på dig precis vad du vill.

• Tecken
    Tecken skrev 2011-10-14 21:54:39 följande:
    Det där ditt bröllop. Du får ha på dig precis vad du vill.
    där => är
  • Galosik81

Jo jag vet, men svart och bröllop hör ju inte riktigt ihop, i alla fall inte förr i tiden, det är mer nu det har börjat bli ok. Tror jag i alla fall.
    Jag är inte så insatt i bröllop. =)

• Galosik81

PUFFAR!
    Läst 25 ggr, men endast en vänlig person som tagit sig tid att kommentera...

• Good Golly Miss Molly
    Galosik81 skrev 2011-10-14 22:08:55 följande:
    Jo jag vet, men svart och bröllop hör ju inte riktigt ihop, i alla fall inte förr i tiden, det är mer nu det har börjat bli ok. Tror jag i alla fall.
    Förr gifte man sig i svart. Det är ditt bröllop och därmed du som bestämmer. Personligen skulle jag gifta mig i svart både i kyrka och borgeligt då det är min färg (eller snarare min avsaknad av färg).
  • bepoe
    Galosik81 skrev 2011-10-14 22:08:55 följande:
    Svart går utmärkt!

Förresten var det rätt vanligt med svartklädda bruda på 1800-talet. 
  • Galosik81

Där ser man, jag har fått för mig att svart bringar otur osv...
    Men svart är även min färg och jag föredrar hellre det, i alla fall nu när vi ska gifta oss väldigt simpelt och borgerligt utan släkt och vänner.
    Hade vi gift oss i kyrkan hade jag velat ha en "normal" brudklänning.

• Milkina cerka
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-10-14 22:18:32 följande:
    Förr gifte man sig i svart. Det är ditt bröllop och därmed du som bestämmer. Personligen skulle jag gifta mig i svart både i kyrka och borgeligt då det är min färg (eller snarare min avsaknad av färg).
    bepoe skrev 2011-10-14 22:19:03 följande:
    Svart går utmärkt!

Förresten var det rätt vanligt med svartklädda bruda på 1800-talet. 
    Var precis det jag tänkte skriva.

TS - Först o. främst Grattis i förskott. Det är d i t t  o. din m a n's Bröllop, ingen annans, n i  bestämmer. Tycker det du skrivit om gult o. svart låter ganska bra jag . Även om j a g då är lite fånig o. tänker på att gult är svekets färg.
    S N Ä L L A hjälp våra barn med NPF med att skriva under här - namninsamling.se/index.php&nid=5217
  • Tattyn

Om du är rädd att det blir för begravningsaktigt kan du ju alltid sätta ett brett band i midjan på klänningen som matchar buketten. Annars så räcker det nog med att ha brudbuketten och kanske skorna i en peppig färg. Gult tror jag kommer att bli jättefint till.

• BuoBä

Du kan ha precis vad du vill. Undvikande av helsvart gäller bröllopsgäster främst. Om du vill ha mer färg kanske en liten jacka eller bolero kan vara något. Din man kan ha vilken skjortfärg som helst. Vit eller ljust pastellfärgad räknas som finast om man ska gå efter klädselnivåer. Personligen är jag lite allergisk mot att mannen matchar skjortan mot kvinnans klänning. Vill man matcha skulle jag rösta på en slips med inslag av samma färg som dina accessoarer.

• Galosik81
    Tattyn skrev 2011-10-15 19:57:56 följande:
    Om du är rädd att det blir för begravningsaktigt kan du ju alltid sätta ett brett band i midjan på klänningen som matchar buketten. Annars så räcker det nog med att ha brudbuketten och kanske skorna i en peppig färg. Gult tror jag kommer att bli jättefint till.
    BuoBä skrev 2011-10-15 22:09:56 följande:
    Du kan ha precis vad du vill. Undvikande av helsvart gäller bröllopsgäster främst. Om du vill ha mer färg kanske en liten jacka eller bolero kan vara något. Din man kan ha vilken skjortfärg som helst. Vit eller ljust pastellfärgad räknas som finast om man ska gå efter klädselnivåer. Personligen är jag lite allergisk mot att mannen matchar skjortan mot kvinnans klänning. Vill man matcha skulle jag rösta på en slips med inslag av samma färg som dina accessoarer.
    Tack för tipsen! : )

Nu har vi pratat lite om rött också, så detta kan sluta hur som helst känner jag. Dock är jag mycket nöjd med val av klänning! : )
  • Galosik81

Det blev aldrig något bröllop, av olika anledningar.
    Men hade det blivit av så hade vi gått på det gula/guldiga detaljerna.
    Behövde bara skriva av mig lite.

Svar på tråden Bära svart vid borgerlig vigsel?