• skefnarv

Pussi blötmat

Vad har ni för åsikt om Pussi blötmat? Min katt älskar den, bitar i sås ska det vara. Är det bra kattmat tycker ni? Man vill ju liksom inte bädda för framtida urinsten eller liknande. Den förre ägaren hade gett friskies torrfoder och whiskas blötmat. När jag fick katten bytte jag (succesivt) till eukanuba torrfoder och Pussi blötmat men nu funderar jag alltså på ifall jag borde byta ut till nån "bättre" blötmat. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Pussi blötmat
  • APEW

Jag kör på Hill's torrfoder och varierar med Pussi och Whiskas blötmat. De sägs ju annars att blötmaten från Mjau är den nyttigaste för katterna. Jag kör inte på den eftersom min ena katt, som  har tandbekymmer och inte kan tugga bra, inte gillar den.

• skefnarv

Jag har också läst lite varstans just om den där Mjau blötmaten.
    Kanske det viktigaste är att ha ett schysst torrfoder bara?
    Blötmat kanske man kan ta vilken som helst?

• MammaTillDomFinaste
    skefnarv skrev 2011-10-15 00:15:05 följande:
    Jag har också läst lite varstans just om den där Mjau blötmaten.
    Kanske det viktigaste är att ha ett schysst torrfoder bara?
    Blötmat kanske man kan ta vilken som helst?
    bättre att ge mer blötfoder än torrfoder, men du ger ett toppen torrfoder, så fortsätt med den! Mjau, de i burk tydligen, inte i tetra, och Bozita är dom 2 bästa. whiskas är de väl mycket salt i har jag för mej.. har för mej att pussi är OK. jag kör på mjau mest. 
  • skefnarv

Pussi bitar i sås verkar ha utgått ut sortimentet så jag MÅSTE byta blötmaten. Köpte Mjau idag såg att dom hade bitar i sås. Tetra dock men ser nu att burk är bättre.
    Tack för info!

• QueenObscene
    QueenObscene skrev 2011-10-15 20:07:28 följande:
    Pussi, whiskas
    (Jävla iPhoneapp!!!)

Pussi, whiskas, friskies etc. (ICAs och Coops egna t.ex) innehåller för lite fett & protein för att vara bra mat. Katter behöver inte kolhydrater, och det innehåller dessa lågkvalitetsfoder mest av. Ibland finns det även socker i, vilket säger sig självt att de inte behöver.

Ska man köpa kattmat i mataffären, satsa på Mjau. (Även torrfodret är helt ok.)

http://katter.ifokus.se/articles/4d714a68b9cb46223905efec-grundlaggande-kattmatsvett-del-1
    I den här artikeln kan man läsa lite mer om proteininnehåll och näringslära... Annars finns det mycket på t.ex www.katter.nu.
    Blötfoder är bättre att ge än torrfoder, själv skulle jag aldrig ge en katt enbart torrfoder, utan mina får blötfoder 1-2 gånger dagligen och torrfoder som komplement.
  • Sladdisa

Jag hijackar tråden lite TS i ställer en fråga.

Har en steriliserad blandtjej på 3 år som är mkt ute.
    Hon har fri tillgång till torrfoder (Mjaus) och får portionspåsar med blötfoder varannan dag. Då hela påsen på en gång, men hon äter på den hela dagen. Märket varierar då jag köper den som är förmånligast just då (whiskas, friskies eller Mjaus)

Ger jag henne för lite? Eftersom hon är steriliserad så fick jag rådet av vet att inte ge henne för mkt, då de gärna går upp i vikt.
    Men min katt är oerhört aktiv?
    Ni som kan..? :)

• QueenObscene

Med en aktiv katt så kan du ge mer mat. Byt blötmat, det hon får är inte tillräckligt. Det är att jämföra med att som människa äta cheeseburgare varje dag...

• MammaTillDomFinaste
    Sladdisa skrev 2011-10-15 23:10:07 följande:
    Jag hijackar tråden lite TS i ställer en fråga.

Har en steriliserad blandtjej på 3 år som är mkt ute.
    Hon har fri tillgång till torrfoder (Mjaus) och får portionspåsar med blötfoder varannan dag. Då hela påsen på en gång, men hon äter på den hela dagen. Märket varierar då jag köper den som är förmånligast just då (whiskas, friskies eller Mjaus)

Ger jag henne för lite? Eftersom hon är steriliserad så fick jag rådet av vet att inte ge henne för mkt, då de gärna går upp i vikt.
    Men min katt är oerhört aktiv?
    Ni som kan..? :)
    köp bättre blötmat och köp burkar istället. ge 1/2-1 om dagen. du ser ju om hon börjar bli rund, då är de att dra in på torrfodret först å främst, för där är kolhydraterna som gör katter fet då det är nåt om inte behöver. 
  • Sladdisa

Tackar för hjälpen o ska genast ut o köpa bättre blötmat. :)

• nemo1

Blötmat gör inte katter tjocka då den inte innehåller kolhydrater (spannmål) utan enbart proteiner och vatten. Mjau och Bozita har samma tillverkare och innehåller inga konstighet. Whiskas däremot innehåller för mycket salt = urinvägsbesvär.  Till dig med katt som inte kan tugga så finns även dessa märken i  paté.

Svar på tråden Pussi blötmat