är du min skrev 2011-10-15 07:34:12 följande:
Vem pratar man med om man vill gå vidare med tex fostervattensprov? Tar man det med den som gör undersökningen lr med barnmorskan? Har tid för kub den 27 okt men ska inte till bm förren någongång i januari. Kan någon berätta hur undersökningen går till? Om man vill göra fostervattensprov vart gör man det? Är det på samma ställe? Känner att jag har tusen frågor. Gjorde aldrig kub med sonen, det fanns inte som alternativ i våran stad då...
Jag tror barnmorskan som gör KUB-testet kan svara på alla dina frågor.
När jag gjorde KUB-testet och fick dåliga siffror var det barnmorskan som frågade om vi ville gå vidare med fostervattenprov, vilket vi ville göra. Vi bokade in en tid direkt, på samma ställe som vi var. Det varierar kanske mellan olika landsting, på vissa ställen kanske de bara gör kub men skickar en vidare om man ska göra fvp.
Kub går till så att man gör ett vanligt ultraljud men att barnmorskan kollar på vissa speciella saker, som nackspalten. Är den bred drar det ner siffrorna, vilket det gjorde i vårt fall. Resultatet av ultraljudet vägs sedan samman av resultatet av ett blodprov som du ska ha tagit en vecka innan.
Vi fick som sagt dåliga siffror, vi fick en riskbedömning på 1:64 för downs syndrom. Det var endast nackspalten som drog ner siffrorna, blodprovet såg bra ut. Vi gjorde fostervattenprov tre veckor senare och det visade att allt såg bra ut, så det känns skönt. Det värsta var egentligen den långa väntan. Vi gjorde kuben i vecka 12 men man måste vänta till 15 fulla veckor innan man får göra fvp, så det var flera veckors väntan innan vi kunde göra fostervattenprovet och sedan ytterligare nästan en vecka innan vi fick veta resultatet. Men så här i efterhand var det ju värt det när allt såg bra ut!
Lycka till på kuben!