• Alvi

Fåglar har börjat flyga in i våra fönster! Varför?

På mindre än en vecka har jag hört 6 stackars fåglar krascha mot våra fönster, varav två av dem har stendött, och landat i rabatten - precis bredvid varandra. Vad fasen??

Vad beror detta på, och vad gör vi åt det? Vi bor i ett tegelhus (om färgen nu spelar roll alltså) med normalstora fönster, tvåplans, men detta är mest på nedervåningen. Huset ligger på landet, så det är ganska öppet landskap.

Jag vill inte ha döda fåglar i min rabatt!

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Fåglar har börjat flyga in i våra fönster! Varför?
  • Tinnys

Det händer hos oss också, har aldrig hänt innan, skumt. Har ingen aning om varför.

• och

De letar mat i jorden nedanför fönstret, och när de ska flyga iväg speglar himlen sig i rutan? Eller har ni fönster på två olika sidor av huset så fåglarna ser rakt igenom huset?

Häng något i fönstret, naturskyddsföreningen har en svart fågeldekal tex, annars kan man hänga plastremsor eller någon prydnadssak. Bara man bryter bilden av himlen, alternativt ser till att de inte kan se genom två fönster och vidare ut igen. Jag har ett sånt fönster som jag brukar ha persiennen halvstängd på under vinterhalvåret (nedfallna löv på ett närliggande träd kan tex påverka, plötsligt blir det fritt att flyga där).

http://www.naturskyddsforeningen.se/butiken/naturprylar/for-alla-naturintresserade/Fonstersiluett/

♥ Jag tillhör Anton. Bara Anton. ♥
Svar på tråden Fåglar har börjat flyga in i våra fönster! Varför?