• Annatingeling

Förskolor i Långbro/Fruängen/Älvsjö i Stockholms stad + hur är det att bo med barn i området?

Hej, vi planerar attt flytta till Långbro park med inflytt jan-feb 2013 och har bokat oss på en lägenhet inne i Långbro park.

Jag skulle vilja ha tips från er i området på förskolor (det enda jag vet är att Olympen inte ska vara bra och har ställt mig i kö på Förskolorna Upptäckarna). Vore också jätteroligt att få höra från er i området hur ni trivs och hur det är att bo där med barn. Vi har två barn som nu är 2,5 år och 2 månader.

Stort tack på förhand!

• Svar på tråden Förskolor i Långbro/Fruängen/Älvsjö i Stockholms stad + hur är det att bo med barn i området?
  • Kiddan

Hej!

Vi flyttar in i nybyggd lägenhet i Långbro Park i februari nästa år och vår dotter började på Olympen nu i augusti. Var lite skeptisk på grund av deras dåliga rykte men är positivt överraskad. Det är jättebra personal! Lite tråkiga utegårdar men de har ju hela parken och skogen bakom som de ofta utnyttjar. Roligt med deras engelskspråkiga profil och barnen ges många tillfällen till att upptäcka sin rörelseglädje!

• Annatingeling

Hej, då blir vi kanske grannar? Vi har bokat lgt i Hästkastanjen. Kul att höra att ni är nöjda med Olympen. Vi kommer nog söka plats där också. Hur är det att bo i området med barn? Gissar att ni bor i närheten. Mvh Anna

• Flisan79

Jag är själv uppvuxen i Långbro. Gick i långbrodals skolan/johan skyttes högstadium.

Kan bara säga att jag skulle tacka min stjärna om jag lyckades ge mina barn en lika idyllisk uppväxt. Vi har tyvärr långt ifrån råd att bo där just nu men mina föräldrar bor kvar. Mamma älskar att promenera med hunden i långbroparken och runt den söta ankdammen som ligger där.

Lagom cykelavstånd till ett litet bad vid långsjön och nära till både E4:an och pendeln samt Fruängens t-bana.

Dagis kan jag tyvärr inte svara på men gick själv på det som ligger på svartlösavägen på den sidan som är mot långbro park.

Min absolut favoritpizzeria hittar ni uppe på svartlösavägen (fru marias väg) . Åker dit även nu fast vi inte bor där längre. 

En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • Annatingeling

Hej Flisan79,

tusen tusen tack för det du skrev samt tips och det låter ju verkligen som du upplevde det som ett bra ställe att växa upp på. Vi tycker att det verkar som ett toppenställe för barn med parken + skolor och förskolor i området och förhoppningsvis inte allt för långt till aktiviteter när det är dags. Bra kommunikationer för oss vuxna är ju också viktigt och skönt att ha nära till både t-bana och pendeln iom att det är störningar så ofta på pendeln.

Vi har heller inte råd att köpa hus i området men har bokat oss för en lägenhet. Super med tipset på pizzeria, det ska jag lägga på minnet! Tror att du gick på Ekbackens förskola, där har vi ställt oss i kö också.

Många hälsningar från Annatingeling

• vadskajaghetadå

jag har gått på långbro folkhögskola och bor i västertorp och har barn i skolan och förskolan här. Det är väl inte aktuellt för dig dock, men skulle bara säga att långbro är ett väldigt trevligt område över lag.
    Förskolan som ligger bredvid vippan i fruängen är väl rätt poppis har jag hört.
    Hoppas ni kommer trivas. 

• Kiddan

Ja, då blir vi grannar. Vi flyttar in i Pyrammidalmen. Hur gamla är ditt/dina barn?

Vi bor just nu i Örnsberg så det är ju en bit ifrån och vi har inte hängt så mycket i Älvsjö men tyckte det var bättre att vår tjej började förskolan där istället för att behöva byta efter ett halvår när det blir dags att flytta. Men jag tror det är ett bra område med blandad befolkning, vilket är viktigt för mig. Fruängen med sitt systembolag och medföljande alkisgubbar gör att Fruängens centrum påminner om en småstad :)

• vadskajaghetadå
    Kiddan skrev 2011-10-16 08:36:43 följande:
    Ja, då blir vi grannar. Vi flyttar in i Pyrammidalmen. Hur gamla är ditt/dina barn?

Vi bor just nu i Örnsberg så det är ju en bit ifrån och vi har inte hängt så mycket i Älvsjö men tyckte det var bättre att vår tjej började förskolan där istället för att behöva byta efter ett halvår när det blir dags att flytta. Men jag tror det är ett bra område med blandad befolkning, vilket är viktigt för mig. Fruängen med sitt systembolag och medföljande alkisgubbar gör att Fruängens centrum påminner om en småstad :)
    hahaha!!
  • Annatingeling

Hejsan, vad är vippan i Fruängen vadskajaghetadå?

Jo, det är ett litet förortscentrum i Fruängen, hoppas att det kan fortleva bland alla stora shoppingmalls som poppar upp överallt.

Vi har bokat en lgt i Hästkastanjen, gillar området och var intresserade av lite större och nu kommer vi få både uteplats och balkong så det blir kanske lite radhuskänsla. Vi bor i Beckomberga idag i Bromma och har ett bra dagis här men där är det mer trafik inne i parken + att det kommer att byggas ca 800 lgt till i området och all trafik kommer att gå in i parken via vår gata här. I Långbro har JM planerat mycket bättre med trafiken som går runt parken och inte igenom som här. Dessutom åker vi till mina föräldrars sommarstuga i Östergötland ofta på sommaren och då är det en klar fördel att bo söder om stan för det skiljer från 20 min enkel väg och upppåt mot att åka till och från Bromma.  

Mina barn är 2,5 mån samt 2,5 år så jag gissar att din dotter är mittemellan Kiddan?

• salta katten

Vippan är en stor parklek i Fruängen, öppen 10-18 måndag -> fredag + varannan söndag (tror jag det var). 
    Plaskdamm på sommaren + grill finns

Om du söker på barnomsorg i Stockholms Stad så kan du läsa "betyg" från föräldraenkäterna inom Älvsjö och Fruängen 

• Annatingeling

Hej Fröken s, tack för förklaringen. Vi har faktiskt varit i Vippan en gång i somras, en tillgång helt klart när man har små barn!

Hihi, det är inte min man som startat tråden men det fanns mycket bra tips på dagis där, de ska jag undersöka.

Svar på tråden Förskolor i Långbro/Fruängen/Älvsjö i Stockholms stad + hur är det att bo med barn i området?