• 89Mamma10o12

Värma upp mat flera gånger = farligt?

Tänkte hur många gånger är okej att värma upp mat? 2-3 gånger under 1 dag blir maten "farlig" då? Tänkte på eftersom man är gravid nu o så... Det borde väll gå om man värmer upp så att maten får ca 72 grader för då ska ju alla bakterier dö?

• Svar på tråden Värma upp mat flera gånger = farligt?
  • Pickeli

Jag värmer aldrig samma mat mer än en gång, men egentligen vet jag inte varför.. Varför ska du värma maten flera gånger om dagen? Ta ut lite istället och värm det du ska äta?

Google it!
  • seccasecca

Jag har hört att man inte ska värma mat flera gånger i microsoft i alla fall.

• 89Mamma10o12

nej det är så att vi ska få mat ifrån en bufé som några grannar hade idag så jag har ingen aning om hur många gånger det blivit uppvärmt. kan tänka mig att det blev uppvärmt när det blev upphämtat från cateringen (ica) o sen kanske en gång till när de skulle äta om den blivit kall då

• 89Mamma10o12
    seccasecca skrev 2011-10-15 20:16:30 följande:
    Jag har hört att man inte ska värma mat flera gånger i microsoft i alla fall.
    du menar väll micro? :) jag värmer inte mat i micro gör det bara i ugn eller på spis
  • SilverLadyG

Varför inte, se bara till att röra om maten ordentligt innan varje värmning. Vissa bakterier trivs i den varma, syrefattiga kastrull botten och under svalning njuter av att dela sig Skrattande Rör gärna om många gånger först innan du börjar värma och sedan under värmningen.
    Men tycker att enklast är metoden som någon ovan skrev, varför inte värma endast portionen man vill ha? Varför värma hela kastrullen? Maten förlorar jo smak och näring vid varje uppvärmning.

• såffan

maten blir ju inte farlig. Däremot blir det väldigt näringsfattig när man värmer upp den och smak och konstisens har ju också en tendens att bli lite sådär när man värmer...

• seccasecca

Klart jag menar microugn. Använder mobilen och då kan det bli lite knäppt om man inte har ögonen med sig...!!,)

Svar på tråden Värma upp mat flera gånger = farligt?