• brünnhilde

Grannens hund har ylat hela dagen, ni hundvana, vad göra?

Grannens hund brukar yla som besatt flera timmar om dagen. Idag har den ylat exakt hela dagen. Jag gissar att de inte är hemma och han saknar dem? Det är ganska störande, men först och främst undrar jag ju om stackarn mår bra.

Jag kan absolut ingenting om hundar, så ni som kan - ska man göra något? Det känns liksom inte riktigt ok när den "gråter"....

Ska man säga till, eller är det normalt? eller något....

• Svar på tråden Grannens hund har ylat hela dagen, ni hundvana, vad göra?
  • Ess

Gör grannarna uppmärksamma på att den ylar. Det är ju varken kul för er eller för hunden.

• alifewithoutme

Säg till du, de kanske inte riktigt vet att hunden ylar! :) Det är inte normalt att en ensamhetstränad hund ylar och har sig när de är själva hemma, så jag undrar om de ens har ensamhetstränat hunden! Men som sagt; säg till, det kan vara så att de tror hunden sover och är tyst :)

• brünnhilde

Ja, det ska jag nog göra då.
    Ensamhetsträna? Det är det man ska göra alltså?

• brünnhilde
    alifewithoutme skrev 2011-10-15 21:04:29 följande:
    Ja, så hunden blir van att vara själv! 
    Hur gör man då?
    Jag menar, det kan ju vara så att mina grannar inte har någon aning....
  • Morcheeba

Gå och prata med dem - absolut inga lappar! Och istället för att klaga tycker jag att du ska fråga dem om de vet att hunden ylar, det är inte alls säkert att de vet om det. Det är inget fel i att snällt berätta att hunden stör, samt att man undrar hur den mår. Även om du inte är van vid hundar så får du säkert ett hum om hur den mår när du hälsar på, samt vilka människor som har den om du inte visste det sedan tidigare.

Jag själv hade en hund som ylade (men det visste vi inte om) och vår granne la anonyma lappar i brevlådan där de hotade med polis för de trodde att hunden var misshandlad. Vi blev ju självklart ställda och sedan när chocken lagt sig blev jag bara arg - har man klagomål av den sorten så gör man det öga mot öga och inte med lapp.

Jag kan bara tala för vår hund, men han ylar så snart vi inte är hemma. Han kan t o m yla om han är i ett annat rum och inte kan se oss, eller om han sitter fast i ett träd på tomten medan vi äter middag så kan han också sätta igång. Det är ett stressbeteende, absolut, skedde det ofta så skulle jag nog också vara vaksam på hur hunden mådde. Men som ägare kan man ju inte ta med hunden överallt så några timmar i veckan får våra grannar stå ut med vår hund. :)

• Giraff

Du ska absolut säga till! 

Ylar den fortfarande? Är den ensam nu och har varit det hela dan tror du? 

• brünnhilde

Jag vet bara att den inte är så gammal, det är inte så värst längesedan de skaffade den. Inte valp, men unghund eller vad man säger. Den är väldigt fin, ser välvårdad ut, men känns lite opålitlig. Den har skällt på min treåring några gånger, och sådant är ju inte så kul.

Jag känner inte grannarna mer än att vi ler och hälsar i trappen.

• brünnhilde
    Giraff skrev 2011-10-15 21:25:07 följande:
    Du ska absolut säga till! 

Ylar den fortfarande? Är den ensam nu och har varit det hela dan tror du? 
    Den ylar inte nu.

Vi kommer prata med dem när vi stöter på dem nästa gång.
  • RS89

Ensamhetsträning är inte att lämna en hund själv hela dagen. Prata lite med dina grannar om att hunden yla och om dem ensamhetstränar hunden kan dem lämna han i några timmar till att börja med och gömma godis överallt så han har nått annat att bry sig om. 

Svar på tråden Grannens hund har ylat hela dagen, ni hundvana, vad göra?