• Lejonninnan

    Ni med braskamin, hur undvika att det ryker in medan skorstenen värms upp?

    Ja hur gör ni? Jag har en Jötulspis med lucka framför. Innan kalluften försvinner och spisen blivit uppvärmd så sipprar massor med illaluktande rök ut genom springan. Har provat med tidningar och tändved som rekomenderas men också med braständare, tre på en gång. Problemet uppstod nu när det blivit rejält kallt ute.

    Har skorstenen invändigt och högt i tak om det kan ha betydelse. Kan man förvärma spisen på något sätt, tex med en marschall eller nåt? Har björkved i olika storlekar.

    Tacksam för alla tips för man vill inte gärna elda när det luktar rök i en vecka efteråt.

  • Svar på tråden Ni med braskamin, hur undvika att det ryker in medan skorstenen värms upp?
  • Nyfiken gul

    har du någon annan möjlighet att använda skorstenen förutom med braskaminen?   Vad har du för övrig uppvärming i huset ? - finns det något där som kan hjälpa till?

    Vi eldar med pellets så vår skorsten är alltid i gång så vi har aldrig såna problem med vår braskamin, den blir liksom varm på en gång.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Lejonninnan
    Nyfiken gul skrev 2011-10-15 21:24:37 följande:
    har du någon annan möjlighet att använda skorstenen förutom med braskaminen?   Vad har du för övrig uppvärming i huset ? - finns det något där som kan hjälpa till?

    Vi eldar med pellets så vår skorsten är alltid i gång så vi har aldrig såna problem med vår braskamin, den blir liksom varm på en gång.
    Tack för svar! Nej, skorstenen är endast för kaminen, ett rör inomhus på ca 3 meter och c a 1 meter utomhus. Har vattenburen värme från elpanna (dyr uppvärmning). Vet du om det är bäst om rummet är kallt eller varmt när man tänder?
  • Lejonninnan
    Nyfiken gul skrev 2011-10-15 21:24:37 följande:
    har du någon annan möjlighet att använda skorstenen förutom med braskaminen?   Vad har du för övrig uppvärming i huset ? - finns det något där som kan hjälpa till?

    Vi eldar med pellets så vår skorsten är alltid i gång så vi har aldrig såna problem med vår braskamin, den blir liksom varm på en gång.
    Förresten, pellets låter intressant. Har aldrig provat, hur lägger man dem vid start?
  • Stjärnstoft

    Vi fick tipset att ställa ett fönster lr en dörr lite på glänt helst i ngn minut innan jag tänder brasan. Det hjälper faktiskt en hel del för att få igång draget.

  • Lena

    Med riktigt torr och uppvärmd ved, spjället öppet till max och en liten stringa på dörren i kaminen ryker det inte in hos oss även om skorstenen inte används till annat och det är kallt ute.

    Med uppvärmd ved mednar jag att den har rumstemperatur.

  • Fenomen a

    öppna ett fönster, lägg i tändkudde och små pinnar/stickor som får ta fart och lägg på ved luftigt se till att det blir ordentligt tänt innan du sänker lufttillförseln

  • Nyfiken gul
    Lejonninnan skrev 2011-10-15 21:31:51 följande:
    Förresten, pellets låter intressant. Har aldrig provat, hur lägger man dem vid start?
    vi värmer upp huset med pellets menar jag ju så vi har pelletsbrännare i källaren som vår värmekälla till husets element och till vårt varmvatten.

    Eldar man i kaminen sen är det viktigt att veden är riktigt torr - den veden vi eldar med nu och resten av vintern är förra årets vedskörd som fått torka i vårt pannrum ordentligt.  startbrasan är alltid liten och sparsam - bara ca tre vedklabbar, lite tidningspapper och sen får det ta sig ordentligt innan man lägger in mer ved och får upp värmen i kaminen.

    Fullt öppet spjäll alltid
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Ann Nelly

    Om man har undertryck i huset så dras inte röken upp i röret (om man exempelvis har igång köksfläkten samtidigt), då funkar det att öppna en altandörr eller fönster en liten stund under uppvärmningen.
    Lufttillförseln är alltså väldigt viktig vid uppstart.

    Ett annat sätt att få igång draget upp i skorstenen snabbt är att tända eld på ett knippe tidningspapper eller liknande och hålla upp knippet närmare röret, alltså forcera värmen upp i röret. Det brukar funka väldigt snabbt.
    Du märker direkt när det blir drag, då dras flammorna från knippet uppåt.

  • Lejonninnan
    Ann Nelly skrev 2011-10-17 13:24:09 följande:

    Om man har undertryck i huset så dras inte röken upp i röret (om man exempelvis har igång köksfläkten samtidigt), då funkar det att öppna en altandörr eller fönster en liten stund under uppvärmningen.
    Lufttillförseln är alltså väldigt viktig vid uppstart.

    Ett annat sätt att få igång draget upp i skorstenen snabbt är att tända eld på ett knippe tidningspapper eller liknande och hålla upp knippet närmare röret, alltså forcera värmen upp i röret. Det brukar funka väldigt snabbt.
    Du märker direkt när det blir drag, då dras flammorna från knippet uppåt.


    Där har vi det! Har ett fläktsystem med ständig cirkulation och en ventil i taket nära kaminen. Tack!
  • Ann Nelly

    Japp, det är nog problemet hos er..
    Vi har inga problem att få fart på draget (har tilluft utifrån till kaminen) FÖRUTOM när min make envisas med att starta upp en brasa precis när jag står och steker vid spisen med köksfläkten igång, då måste jag öppna altandörren och får frysa fötterna av mig tills det blir drag i skorstenen :)

  • Kodia

    Vi tar ett ark hopknycklat tidningspapper och håller upp mot kaminens "utsug" och tänder eld på det. När det flammat upp gör man likadant med ett papper till, och sedan brukar det vara klart att tända brasan.

  • Studentpappa

    Köp en vattenmantlad insats så kan du koppla element och acktankar till din braskamin. Sparar en skön slant i uppvärmning! 
    Finns även pelletsvarianter som är vattenmantlade och automatiska kräver endast påfyllning sen matar den sig själv. Går utan problem att koppla 5 element till en rätt normal kamin.

    Här är ett exempel. 

    www.blocket.se/gavleborg/15_kW_vattenmantlade_spisinsatser_kassetter_36771424.htm&w=1 

Svar på tråden Ni med braskamin, hur undvika att det ryker in medan skorstenen värms upp?