Hej Jag hamnade i fyllecell igår, böter?
Hej, som rubriken lyder. Får jag böter ?
Jag hamnade i fyllecell igår och nu undrar jag om jag får böter? Hur mycket kostar det ifall eller är det inte sant? Jag är 19 år.
Hej, som rubriken lyder. Får jag böter ?
Jag hamnade i fyllecell igår och nu undrar jag om jag får böter? Hur mycket kostar det ifall eller är det inte sant? Jag är 19 år.
jag bor visserligen i finland och här har jag nog för mig att ingen betalar böter om man åker in i fyllecellen, ja det beror ju på vad man har ställt till med, och orsaken till varför man är där.
Du får inte böter för att hamnat i fyllecell om det enbart berodde på att du va onykter på allmän plats. Men däremot får du ju en LOB och den skickas till vägverket och blir en belastningsuppgift i körkortsregistret i två år. Efter två LOB:ar görs en utredning om nykterhetsopålitlighet som kan innebära att körkortet återkallas.
Du kommer oxå troligtvis bli kallad på samtal hos "socialen" där du kommer få prata om varför det hände etc etc för att kolla så du inte har problem med alkohol.
Hej
Jag arbetar som polis och kan garantera dig att du inte kommer få några böter om du blev omhändertagen för LOB. Dvs Lagen om omhändertagande av berusade personer.
" Den som anträffas så berusad av alkoholdrycker eller annat
berusningsmedel att han inte kan ta hand om sig själv eller som
annars utgör en fara för sig själv eller för någon annan får
omhändertas av en polisman"
Att vara för full är inget brott och registreras inte i själva brottsregistret.
" Den som anträffas så berusad av alkoholdrycker eller annat
berusningsmedel att han inte kan ta hand om sig själv eller som
annars utgör en fara för sig själv eller för någon annan får
omhändertas av en polisman"
Att vara för full är inget brott och registreras inte i själva brottsregistret.
Om du nu bara hamna i fyllecell för LOB så händer inget förutom att du kan få svårt att få körkortstillstånd eller få en lämplighetsprövning om du redan har körkort.. Detta alltså om det har hänt två gånger. En LOB ligger kvar i 2år. Nu är du bara 19år och socialen kommer säkerligen vilja prata med dig men detta är säkert frivilligt. Det är dock inte frivilligt om du får en kallelse för att kolla om du är lämplig att innehakörkort. För mig va det en tjej på soc som gjorde själva intervjun åt länsstyrelsen. Nu är det trafikverket som har detta ansvar och inte länsstyrelsen så jag vet ej hur detta går till.
En sak bara.. Du har blivit lobbad 2, nästan 3 gånger. Dags att börja se över dina alkoholvanor? Det tog mig 8 el 9 (kommer ej ihåg) lobbar för att verkligen förstå att jag och alkohol inte går ihop.
Och ja just ja. Om du nu har blivit tagen för något annat och samtidigt blivit lobbad t.ex skadegörelse så bör polisen hålla ett förhör med dig när du nyktrat till. Polisen ska också informera dig om vart och varför du blivit omhändertagen.