• Solaika

Hur lyckas med köttgrytan?

Jag blir tokig! Jag anser mig vara skaplig vid spisen.. men en sak lyckas jag aaaaldrig med.. köttgryta.. smaken blir kanon.. men köttet blir segt.. varenda gång.. hur i hela friden gör man för att få det där mjuka möra köttet som smälter i munnen? 
    HJÄLP  

Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • Svar på tråden Hur lyckas med köttgrytan?
  • TEDDEN

Låt det puttra i minst 4 timmar! Högrev tycker jag är bäst. 

• mysan13

Lägg grytbitar av nöt/fläsk i en stekgryta, häll på vatten så det täcker och så i med alla kryddor, lök, morot etc.
    Låt stå i 200 graders ugn i ca 3-4 h. Lägg på ett lock efter ca 30 min och kolla emellanåt att det är tillräckligt med vatten.

• Solaika

Ah.. man ska börja långt innan man är hungrig alltså Men jag vill ju inte ha vatten i grytan.. vill ju ha grädde och creme fraise.. kan man ändå koka det i vatten o sen stoppa det i gräddbaserad sås.. eller hur gör man då?

• mandelblomma
    Solaika skrev 2011-10-15 23:33:45 följande:
    Ah.. man ska börja långt innan man är hungrig alltså Men jag vill ju inte ha vatten i grytan.. vill ju ha grädde och creme fraise.. kan man ändå koka det i vatten o sen stoppa det i gräddbaserad sås.. eller hur gör man då?
    ja man kan ju koka i annat än grädde, vatten, buljong, vin etc. Kolla mitt recept i länken får du ett exempel
  • Solaika

Har inte ens tänk på att använda romargrytan.. dumt av mig  

mandelblomma skrev 2011-10-15 23:34:44 följande:
    ja man kan ju koka i annat än grädde, vatten, buljong, vin etc. Kolla mitt recept i länken får du ett exempel
     Jag kollade på ditt recept men jag fattade inte riktigt tror jag.. ser inte att du har så mkt vätska i?.. jag vill helst inte ha vatten alls.. kan man göra på bara grädde typ?.. eller kokar det över i ugnen då?.. 
  • Den allsmäktige

Tycker grytbitar av nötkött blir mörare än fläsk.

• principessan

Varför vill du inte ha vatten i?!

• Mizze

Min gryta kokar jag så här! (Och jag har ALDRIG fått segt kött, och massa beröm när jag bjuder på middag!=)

Använder färdiga grytbitar eller köper nötbog, fransyska eller liknande...
    Tänk på hur du skär köttet om du gör mindre bitar (Längsta sidorna på tärningen ska vara snittat tvärs över köttfibrerna, inte jäms med...

Sen steker jag dom i en gryta med lite kryddor (ev. lök-klyftor) tills dom fått färg!
    Slår på vatten så det täcker köttet + 3cm till i grytan, slänger i buljongtärning/ar
    Låter koka i en timme! (Hållerkoll om vattnet förvinner och fyller på med varmt vatten från tekokaren om det behövs... Efter en timme slänger jag i grönsaker eller vad jag nu ska ha i, kokar en halvtimma till, sen reder jag med maizena (sån färdig att hälla i kokande vätska) och grädde, kokar upp och sen är köttet så det ramlar isär när man ska tugga! Skrattande

Hoppas du fått lite tips nu!

Svar på tråden Hur lyckas med köttgrytan?