sportpappa skrev 2011-10-16 10:10:15 följande:
Enklast är att du använder någon av de befintliga bloggverktygen och kopplar en domän dit.
Jag rekommenderar
wordpress.com/ eller
www.blogger.com
Det går att koppla egna domännamn till båda. Wordpress tar tydligen $12 i årsavgift för det. Blogger är nog gratis eftersom det är en tjänst från Google.
Börja med att registrera ett konto hos wordpress eller blogger och kolla om det ser bra ut och att det uppfyller dina krav.
Köp sedan ett domännamn. Jag köper alla mina domäner via Loopia som har bra pris och man förbinder sig inte att använda deras tjänster.
När domännamnet är klart så kan du följa instruktionerna på wordpress eller blogger för att koppla din domän dit.
Alternativt tar du ett webbhotell, men det kräver lite mer kunskap (och pengar).
Hm... har skaffat ett webhotell ... tror jag

på
one.com
Och där finns ju en blogg-funktion men den suger...
Har även laddat ner wordpress... och jag har uppfattat det som att man måste ha ett webhotell/domän om man ska ha dom.... får den frågar efter "databas" uppgiftr och det har jag ju nu fått efter att ha köpte ett webhotell..
trodde man var tvungen att ha både ett domännamn och webhotell?? men i fin text ovan låter det som att det räcker med ett domännamn och wordpress???
äsch fattar ingenting men VILL lära mig... vill få igång bloggen med ett eget domännamn... och jag vill ha en juste blogg-design - inte använda mig att
one.com egna bloggverktyg, det e ju askasst ju!
hjälp mig... vad gör jag nu?
Har skaffat webhotell + domän på
one.com och även laddat ner wordpress... hur går jag vidare?
Måste man ha massa tekniska kunskaper eller vad då??