• Mandarina

Vill starta blogg med egen domän - tips tack!

Hur gör man om man vill starta en blogg med ett eget domännamn?? Som slutar på .se
    Hört att man måste ha nåt webhotell också? Och sen ska man ha nåt bloggverktyg oxå va??

I bloggen vill jag sen enkel kunna lägga in bilder, filmer från ex youtube osv...
    Antar att finns olika mallar/layouter att välja bland osv??

Alla tips och råd mottages tacksamt!!

• Svar på tråden Vill starta blogg med egen domän - tips tack!
  • sportpappa

Enklast är att du använder någon av de befintliga bloggverktygen och kopplar en domän dit.
    Jag rekommenderar http://wordpress.com/ eller www.blogger.com
    Det går att koppla egna domännamn till båda. Wordpress tar tydligen $12 i årsavgift för det. Blogger är nog gratis eftersom det är en tjänst från Google.

Börja med att registrera ett konto hos wordpress eller blogger och kolla om det ser bra ut och att det uppfyller dina krav.

Köp sedan ett domännamn. Jag köper alla mina domäner via Loopia som har bra pris och man förbinder sig inte att använda deras tjänster.
    När domännamnet är klart så kan du följa instruktionerna på wordpress eller blogger för att koppla din domän dit.

Alternativt tar du ett webbhotell, men det kräver lite mer kunskap (och pengar).

• Mandarina
    sportpappa skrev 2011-10-16 10:10:15 följande:
    Enklast är att du använder någon av de befintliga bloggverktygen och kopplar en domän dit.
    Jag rekommenderar wordpress.com/ eller www.blogger.com
    Det går att koppla egna domännamn till båda. Wordpress tar tydligen $12 i årsavgift för det. Blogger är nog gratis eftersom det är en tjänst från Google.

Börja med att registrera ett konto hos wordpress eller blogger och kolla om det ser bra ut och att det uppfyller dina krav.

Köp sedan ett domännamn. Jag köper alla mina domäner via Loopia som har bra pris och man förbinder sig inte att använda deras tjänster.
    När domännamnet är klart så kan du följa instruktionerna på wordpress eller blogger för att koppla din domän dit.

Alternativt tar du ett webbhotell, men det kräver lite mer kunskap (och pengar).

Hm... har skaffat ett webhotell ... tror jag one.com
    Och där finns ju en blogg-funktion men den suger...
    Har även laddat ner wordpress... och jag har uppfattat det som att man måste ha ett webhotell/domän om man ska ha dom.... får den frågar efter "databas" uppgiftr och det har jag ju nu fått efter att ha köpte ett webhotell..
    trodde man var tvungen att ha både ett domännamn och webhotell?? men i fin text ovan låter det som att det räcker med ett domännamn och wordpress???

äsch fattar ingenting men VILL lära mig... vill få igång bloggen med ett eget domännamn... och jag vill ha en juste blogg-design - inte använda mig att one.com egna bloggverktyg, det e ju askasst ju!

hjälp mig... vad gör jag nu?
    Har skaffat webhotell + domän på one.com och även laddat ner wordpress... hur går jag vidare?
    Måste man ha massa tekniska kunskaper eller vad då??
  • sportpappa

Om du använder Wordpress på http://wordpress.com/ så behöver du inte något webbhotell. Då ligger allt hos dem.

Det kan krävas en del tekniska kunskaper eftersom du vill frångå det som one.com erbjuder, men det är inte särskilt svårt om man är villig att läsa sig till lite kunskaper. Hur man gör allt finns där ute. Googla allt.
    Här kan du få instruktioner kring det mesta hos one.com och lite till:
    http://www.one.com/sv/support/guides-faq

För att köra Wordpress på ditt konto hos one.com så behöver det laddas upp till ditt konto där. Använd t.ex. FileZilla eller annat valfritt FTP-program.
    Sedan följer du installationsinstruktionerna:
    http://wp-support.se/dokumentation/Installation:Installera_WordPress

• Mandarina

ser att det finns 2 st olika wordpress... .com och .org
    Vilket är vilket och vilket ska man använda????

*förvirrad*

• inze
    sportpappa skrev 2011-10-16 15:21:15 följande:
    Om du använder Wordpress på wordpress.com/ så behöver du inte något webbhotell. Då ligger allt hos dem.

Det kan krävas en del tekniska kunskaper eftersom du vill frångå det som one.com erbjuder, men det är inte särskilt svårt om man är villig att läsa sig till lite kunskaper. Hur man gör allt finns där ute. Googla allt.
    Här kan du få instruktioner kring det mesta hos one.com och lite till:
    www.one.com/sv/support/guides-faq

För att köra Wordpress på ditt konto hos one.com så behöver det laddas upp till ditt konto där. Använd t.ex. FileZilla eller annat valfritt FTP-program.
    Sedan följer du installationsinstruktionerna:
    wp-support.se/dokumentation/Installation:Installera_WordPress

Nu är jag ingen expert alls på Wordpress men jag har ett litet konto hos dem och där tog utrymmet slut väldigt fort. Man kan ju köpa till utrymme men om det blir billigare än t ex one.com vet jag inte.

Gulletroll skrev 2011-10-16 15:28:27 följande:
    ser att det finns 2 st olika wordpress... .com och .org
    Vilket är vilket och vilket ska man använda????

*förvirrad*

Här kan du ladda ner med svenskt språkstöd.
    http://sv.wordpress.org/

• Mandarina

ok håller på att fylla i databasuppgifter nu.. håll tummarna...

• Mandarina

har fyllt i alla uppgifter med databas och säkerhetsnycklar men kan int spara filen på mappen som jag har på skrivbordet??? WP mappen kommer inte upp så hur ska jag då kunna spara den?? Hur gör man??
    Hjälp

• Mandarina

jo det skulle jag men jag måste ju spara den på min dator först....
    och när jag fyllt i alla uppgifter i konf. filen och ska spara dem så finns inte mappen där :(

• sportpappa

Har du följt instruktionerna?
    http://wp-support.se/dokumentation/Installation:Installera_WordPress#Den_ber.C3.B6mda_5min-installationen

Packa upp på din dator. Kopiera filen wp-config-sample.php och gör en ny fil som heter wp-config.php på samma plats. Ändra uppgifter i filen till dina uppgifter.
    Ladda upp allt till one.com.
    Surfa sedan till http://www.din-webbadress.se/wp-admin/install.php
    Slutför installationen där.
    Klart! 

• Mandarina

Det är detta som inte funkar:

Spara filen som wp-config.php

Nu är alla uppgifter ifyllda för din konfigurationsfil och det är dags att spara den. Detta gör du genom att i välja "Arkiv -> Spara som...", spara sedan filen som wp-config.php i samma mapp som du har wp-config-sample.php. (Det går även bra att bara välja spara och sedan gå till mappen och döpa om filen från wp-config-sample.php till wp-config.php).

går ej att spara filen på samma ställe.. kan typ spara den på skrivbordet eller nån annan stans...

• sportpappa

Har du verkligen packat upp zip-filen i en folder på din dator? För mig låter det som att du öppnat wp-config-sample.php direkt från zip-filen och då är det inte helt lätt att spara ner en ny fil i zip-filen (även om det rent tekniskt går). 

Spara din fil som wp-config.php på skrivbordet.
    Packa upp zip-filen i en folder på din dator.
    Kopiera in wp-config.php så den ligger brevid wp-config-sample.php. 

• Mandarina

oj... zipfil? kanske har med det att göra?? nu blev jag förvirrad?? hm... allt jag gjort är ju att trycka på spara ner wp skulle tankas ner... och har inte haft en tanke på zip och grejer...
    hur ska jag göra??

• Mandarina

ok misstänker att jag inte "packat upp den"... hm, ska testa igen

• Mandarina

ok lyckades till slut..

men överringen verkar inte gå så bra i filezilla.... står i instruktionerna att de måste vara identiska men vad jag kan utläsa så är storleken inte identisk i överfringen så hur gör man då?? allt från början?? eller vad?
    för när jag ska logga in på wpadmin via min egen domän så går det inte :(

what to do??

• Mandarina

Felmeddelande kommer jag när når min domän och ska admin. bloggen... jag gjorde så att jag tog bort allt jag överfört och börjar om i filezilla.... hoppas det funkar bättre nu.. strax tebax

• Hakan Liljeqvist

Det har blivit bra mycket enklare att komma igång med blogg under egen domän numera. Många webbhotell erbjuder "one-click-install" vilket innebär att du installerar och kommer igång med WordPress på egen server med enbart en knapptryckning (i princip) (ex. finns detta hos Loopia, Binero och FS Data). Du behöver alltså inte kunna konfigurerar och härja med dittan och dattan.

Jag älskar bloggar och vill gärna inspirera fler att komma igång med en egen blogg. Därför har jag försökt att sammanställa några tips på vägen för att det ska bli enklare för den som är sugen att köra: goo.gl/comuKW

Hoppas denna lilla guide kan vara till hjälp för någon Glad
    Med vänlig hälsning, Håkan Liljeqvist

Svar på tråden Vill starta blogg med egen domän - tips tack!