• Iroyg

Ni som gift er och bytt efternamn, hjälp!

Jag har precis gift mig, det blev lite hastigt påkommet och jag har inte hunnit undersöka vad som händer när man byter efternamn. Nu har jag ju fått min makes efternamn, vi har lämnat in en anmälan om efternamn till Skatteverket i samband med vigseln.

Vad behöver jag göra? Var behöver jag ändra mitt efternamn? Sker det automatiskt någonstans överhuvudtaget eller måste jag ringa till alla institutioner och myndigheter för att få efternamnet ändrat i alla register?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ni som gift er och bytt efternamn, hjälp!
  • uniMog

du måste iaf skaffa nytt körkort/idkort och ev. pass... patientbricka kanske. Visa-kort tror jag också jag fick byta.

Sen brukar det märkas vilka företag som inte ändrar automatiskt i takt med att man får räkningar o dyl

• Pingla med en åsikt

banker, försäkringskassa o så får din ändring när du skickat in till skattekontoret.
    Det du måste göra är att byta ut betalkort, körkort mm.

Jag tar dem eftersom jag kommer på dem, när det dimper ner brev hemma med fel namn så ringer jag och ändrar.

Grattis förresten!

• Flutterby

Hej o grattis!
    Jag kommer ihåg att jag fick ändra alla kort, dvs bankkort, körkort/ID-kort, pass etc, men i och med anmälan till Skatteverket så ska det väl gå automatiskt till myndigheter m.m.

• Iroyg

Oj, vad snabba svar!

Tack tack. Då ska jag sätta mig och fixa några nya kort då. Tänkte ifall de skickar ut nya kort automatiskt när de får in en namnändring, men så lyxigt ska det väl inte vara..

Ha ett gott nytt år!

• uniMog

Annakay, jag kommer faktiskt inte ihåg men jag tror jag fick göra en helt ny ansökan om VISA-kortet.

• Iroyg

Jaså? Usch så jobbigt..

Det kostar ju en massa pengar att byta namn, jag tänker kräva maken på pengar eftersom han kommer undan gratis..

• väntar o längtar

Det är nog bara myndigheterna om det sköts med automatik vill jag minnas. Ringde min bank och de fixade mina konton - har du FSB så kan du ordna det via telefonbanken, supersmidigt.

Annars är det bara att sätta sig ner och kolla i plånboken vilka kort man har och ringa runt eller om man kan ordna namnbyte via internet (fungerar på vissa).

• Tingelsvanzen

jag är inte gift men bytte efternamn ändå för ett antal år sedan. Då fick jag ett papper från skattemyndigheten som bevis på namnbytet. Mitt tips är att alltid ha en kopia av det pappret i plånboken. det dök upp situationer flera år senare när saker och ting stod i mitt gamla namn och jag därmed inte hade gällande leg. eftersom det stod i mitt nya namn...

• Smajla

Jag gifte mig för snart 1 1/2 år sen och kämpar fortfarande med vissa som skriver fel efternamn - tycker att har man sagt till en gång ska det räcka men icke..

Svar på tråden Ni som gift er och bytt efternamn, hjälp!