Maskerad på förskolan, vad klär era barn ut sig till och hur??
Hej!
Maskerad på förskolan och jag har 2 killar i åldern 1-3 som ska kläs ut.
Har inte tänkt köpa någon dyr kostym utan ta vad jag har hemma.
Hur gör ni??
Hej!
Maskerad på förskolan och jag har 2 killar i åldern 1-3 som ska kläs ut.
Har inte tänkt köpa någon dyr kostym utan ta vad jag har hemma.
Hur gör ni??
Hedda har inte varit på nån maskerad ännu men Alma var det två ggr på förskolan.
Första gången sydde jag en ko-dräkt till henne och andra gången var hon prinsessa.
Jag skulle aldrig gå o köpa något. Förutom något tillbehör kanske.
En potatissäck ett rep och lite smink så kan dom vara troll.
Jag köpte en jättefin kattmask med guldglitter för 5:- på loppis till min dotter samt en kattsvans på Buttericks (som man också kan göra själv av nån gammal halsduk eller så). Till det tar vi något plagg med Hello Kitty eller också nåt svart velour eller nåt leopardmönstrat.
Tänk på att vissa barn kan tycka att det är väldigt otäckt när andra har mask för ansiktet, så det rekkomderar jag inte (är förskollärare).
Troll, eller katt/annat djur etc är väl annars ganska lätt och bra? Sy fast öron på ett diadem, en liten svans, kanske morrhår i ansiktet?
Lucia, tomte?
De har även klätt ut sig till doktor ( vit kortärmad vuxen-skjorta + stetoskop och lite plåster)
Prinsessa eller ängel
Polis (du vet en sådan där polis-tröja?)
Påskkärring
Sy eller limma fast en lapp på ett par slit och släng jeans. Långkalsonger är perfekta att göra om till pösiga sjörövarbyxor. En scarf på huvudet och en lapp för ögat.
Med lite tenntråd och bomull blir vita strumpbyxor till kaninöron.
Bara fantasin sätter gränserna. :)
Prinssesa
Polis
Brandman
Doktor
Min var ett vitt lejon och tyckte det var jätte häftigt.
Hitta kostymrn på tradera billigt.
Jag tog en blå t-shirt och sydde på trekanter på ryggen av hobbyfilt (slipper fålla men blir konstig i tvätten...) så blev han en dinosaurie!
Min son hade fått vara pirat eller nåt. Passar hans personlighet, haha...Eller terrorist kanske ^^
Första gången de hade maskerad på dagis var min äldsta 1½-2 då fick han vara spöke, klippte ett stort hål i ett lakan och trädde över huvudet på honom och skrev BU! på magen. Han älskade det. :)
När sonen var ca 1.5 sydde jag en pingvindräkt till honom, en svart kappa med vit mage och huva med kepsliknande skärm var näbb. Bild finns i bloggen. Sonen var själv livrädd för den när den hängde här hemma efteråt så jag skänkte den till fsk, där ser jag då o då att den används flitigt nu fortfarande efter snart 2 år. Förra årett hade jag kommit över en stuv med tigermönstrad fleece, sydde då en overall med avtagbar svans och huva med öron, den blev dock väl stormen han hade den ett par ggr när vinteroverallen behövde tvättas och vi skulle till affären. Då han ofta låtsas vara tiger så plockade jag fram den igår och den sitter klockrent iår så nu hopas jag vi snart får ett datum för maskerad på förskolan. Skönt att ha dräkt klar iår då jag idag är på bf+1 och säkert inte orkar sy nått nytt iår. Bild på tigern finns oxå i bloggen.
leopard eller tigermönstrade kläder + sminkade morrhår och nos
bruna kläder = bajskorv (gillas av 3-4-åringar)
superhjälte är lätt fixat med mantel, kanske lite tygfärg och ett skärp
Min dotter tycker inte om att klä ut sig, så har slutat att fixa med "fina" utklädningar. Sist skulle hon vara katt: kattöron på diadem, svans och målat ansikte tänkte jag. Slutade med att hon hade på sig en tröja med en katt. Hon var jättenöjd och glad och sa till alla på FSK att hon var en katt minsann! Hon var 4 år då.
Min son var ett lamm i en pjäs de hade på förskolan. Då hade han svart långärmad T-shirt, svarta strumpbyxor. över axlarna hängde en långhårig vit badrumsmatta på huvudet hade han ett diadem där vi hade satt fast ullöron. Näsan målad svart såklart
måste bara dela med mig.....
Kolla om det är tänkt det ska vara något tema på maskeraden.
för många år sen skulle min dotter på maskerad och jag missade helt att det var hallowen tider, så dottern kom dit som pippi och alla andra spöken och häxor....
vi kan skratta åt det nu men då kände jag mig ganska värdelös...
om du vill ha tips, ansiktsmålning gör mycket eller en peruk, finns ganska mycket fina kläder på tradera eller blocket. smidigt