• Anonym

"lana" -vad är det??

Alltså hjälp en "gammal dam"! (är 37 så allt är ju relativt............hehe)
    En vän till mig har 2 söver i 9.13 års ålder typ,o hon pratar hela tiden om att de är och "lanar". VAD GÖR DE??
    Det har ju med data och göra ,det fattar jag,men vad ...Nu sa hon att han lanat i 37 timmar,utan paus.
    Det låter ju inte helt hälsosamt!!!   

• Svar på tråden "lana" -vad är det??
  • Anonym

Spela spel på nätvärk???

• puss

det låter ju rent farligt!
    är det sant? spelat dataspel i 37 timmar?

Ät min sidfot
  • Anonym

dem kopplar ihop datorer och spelar mot och med varandra. 

• Anonym

ja,hon sa det.......nu har han sovit i 14 tim.

• Anonym

Ja ofta har de hela helger med lan i tex gympa salar eller andra större lokaler. Självklart kan de lägga sig om de vill men många sitter uppe hela helgen. 

• puss

men det är ju verklligen inte ok! tycker mamman det eller?

Ät min sidfot
  • puss

noterar aningen roat/oroat att jag blir lätt upprörd.

Ät min sidfot
  • Anonym (datanissen)

LAN=Local Area Network. När man "lanar" så kopplar man ihop ett antal datorer i ett nätverk och spelar mot/med varandra.

• Anonym

Lana är när man kopplar ihop flera datorer och på så sätt kan spela mot varandra. Tänk Internet men med ett avsevärt mindre antal sammankopplade datorer. 

Tiden är väl inte så farlig (har själv inte spelat så länge) men man måste inse att lana och E-sport är vanligt och blir allt vanligare. Man kan inte bara säga "Oj vad dåligt det måste vara för hälsan" utan man måste inse att allt här i världen har sina för och nackdelar. 

Via lan skapas laganda, precis som i vilken sport som helst, fin motorik förbättras ofta, språkkunskaperna växer och vid stora lan som Dreamhack så kan man skaffa sig massor av nya vänner med samma intresse som en själv.

Nackdelarna är ju självklart att man sitter stilla en långe tid men då får man ju se till att man rör på sig när man inte lanar.

• Anonym

Jag tycker dem låter unga för att lana men samtidigt är ju inte meningen att de inte ska ha paus. Är som på läger inget som säger att barnen sover på natten utan dem är kanske uppe konstant. Men jag hade inte låtit min 9 åring lana så länge utan kanske när han blir 13-14 år 

• puss

om mina ungar börjar lana ska jag gå dit med mackor och varm choklad och sen bädda ner dom.
    jävlar, här ska minsann inte lanas i några 37 timmar.

Ät min sidfot
  • Anonym

det ska stå i 9- 13års ålder...... det är den äldre som "lanar" .......men jag känner ändå att det INTE är okej. Visst på läger o annat kanske de inte heller sover,men avaddå? stirra på en dator i flera dygn?? hur bra är det??
    Nä, puss,jag håller med.Här ska inte lanas i nå 37 timmar i sträck!!
    Jodå mamman tycker det är helt okej. O jag blir allvarligt förvånad,för det är en mycket kärleksfull o omtänksam mamma,väldigt noga o klok i det mesta!!  

• Moderator

Tråden flyttas till Språk då den inte hör hemma i Känsliga Rummet. Det är inte längre möjligt att nyttja anonymitetsfunktionen.

Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • pluvdo

Är du säker på att han inte haft möjlighet att sova någonting då? Hon kanske menar att han varit iväg på LAN i 37 timmar, inte att han varit vaken så länge? Om hon menar att han varit vaken så länge kanske du skall upplysa henne om att det faktiskt finns folk som dött av att sitta och spela datorspel för länge. I och för sig säkert längre tid än 37 timmar, men om det är en 13-åring det handlar om så är nog 37 timmar ganska illa, det med.

• pluvdo

Förresten så kan säkert sonen påstå att han varit uppe och spelat i 37 timmar även om han kanske i själva verket sovit en stund på natten.

• Mikesh

Sverige har rätt stora organiserade lan också som tex dreamhack, där sitter folket uppe i 5 dagar o bara spelar.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det är få personer som aktivt spelar så länge, de flesta vill gärna sova när man har spelat 14-18 timmar. När det börjar närma sig 24 börjar de allra flesta tackla av och över 30 har jag aldrig sett någon köra, inte utan ett par timmars vila.

Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
Svar på tråden "lana" -vad är det??