• Anonym (Kronfågel)

Halalslaktar Kronfågel?

"Kronfågel - dock ej ämnad för halalslakt"
    "Ingen halal-slakt på Kronfågel"
    "Halal-slaktad kyckling vardag i svenska affärer" - "Kronfågel vänds ej mot Mecka"

Hur står det till idag egentligen, 2011. Halal-slaktar Kronfågel?
    Jag hittar inga nya artiklar, bara gamla länkar som inte är från i år.

Ivars, Hannes, Eldorado, Willys, X-tra, Rose och Danpro är självklart besläktade med Kronfågel och därför ber jag er släppa den etiska biten och istället bara svara på detta för denna gång, för att inte riskera att gå ner i politik och moral:

Är produkter av märket Kronfågel halal-slaktade?

• Svar på tråden Halalslaktar Kronfågel?
  • viseversa

Fast kycklingar slaktas ju så att huvudet skärs av medans dom fortfarande lever. Är det halalslakt eller?

• Anonym (Nä)

Ska inte vara för då måste det stå på förpackningen vilket det inte gör. Är det så att de luras får jag sluta äta kyckling,jag är för fasen inte muslim!

• Trialanderror

Du vet att man får äta halalslaktat kött även fast man inte är muslim.

Kyckling har alltid slaktats på detta sätt. Eller ja inte att det är en muslim som ber en bön före slakten, utan att man skär huvudet av kycklingen och låter den dö pga detta.
    Inget konstigt.

• Anonym (Djurplågeri)

Icke att förglömma är ju att ett antal kycklingar per slakteri per dag inte får halsen avskuren som de ska utan råkar släppas ner levande i skållningsbadet. När de dras upp ur det så skriker de rakt ut och är uppsvällda som fotbollar.

Så det finns kanske anledning att inte äta kyckling även om de inte halalslaktas. Om man är djurvän, alltså.

(Har haft flera bekanta som arbetat på kycklingslakterier. Är idag vegetarian.)

• Pentagram

Om halal-slakt sker så anges det på förpackningen eftersom det torde vara rätt meningslöst annars (de som inte vill köpa icke-halalslaktat kommer ju inte att köpa kyckling som är halalslaktad i "det fördolda" s a s).

Jag tillägger att den halalslakt som sker i Sverige (officiellt, åtminstone) sker med föregående bedövning.

Svar på tråden Halalslaktar Kronfågel?