• Lady Maria

GI eller LCHF - vilket är enklast att köra när övriga familjen äter som vanligt?

Är det enklast med GI när familjen vill äta bröd och pasta? Eller är det lättare med total avhållssamhet = LCHF?

Vad väljer ni andra när make/maka och barn som äter "som vanligt"? Jag vill bli av med mitt sockerberoende och ge mina barn en sund syn på det här med kost.

• Svar på tråden GI eller LCHF - vilket är enklast att köra när övriga familjen äter som vanligt?
  • stoltsyster

Jag äter lchf medans min sambo och dotter äter vanlig mat. Dom äter samma köttgryta, korvstroganoff och sånt men tar pasta och sånt till istället. Funkar jätte bra men har nu gått över till lite mer kolhydrater för att balansera vikten. Tycker lchf funkar utmärkt för att ta bort sockerberoendet och jag har gått ner 35 kg på 9 månader med hjälp av att äta enligt lchf och tagit bort sockret. 

• Faile

Jag och maken äter lchf och barnen får samma mat, fast med lite pasta ( fullkorn ), alla sorters grönsaker, mackor osv utöver det vi äter.

Ofta äter de själva numer hellre våra grönsaker än pastan till och det är helt ok. De får i sig tillräckligt med kolhydrater på dagis ändå och via mackorna, yoghurten och flingorna de får hemma ändå.

Barnen vet ju naturligtvis inte att vi vuxna äter speciell kost, utan detta är vår vardagsmat och inget konstigt alls.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Butterscotch

För mig är LCHF alldeles för strikt, jag vill inte avstå helt från pasta, bröd etc. Jag är i och för sig inte sockerberoende, så GI funkar. Jag äter samma som övriga familjen, de får också fullkornsprodukter (dock äter ungarna inte samma bröd som jag), men jag väljer att äta bara lite av t ex pastan och äter istället mer proteiner och grönsaker till maten.

• mamman i skogen

Om du verkligen är sockerberoende så säger jag LCHF. Jag tycker dessuotm att det är enklare med LHF än GI också samma mat till hela familjen men jag väljer bort det stärkelserika till förmån för grönsaker.

ang sockerberoende... http://vittbegar.blogspot.com/ 

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • Lady Maria

adams family, enligt sidan som du tipsade om är jag nog en 2:a skadligt bruk. Det är allt eller inget. Börjar jag äta så slutar jag oftast inte förrän det är slut... så jag är helt säker på att jag måste utesluta vetemjöl och socker ur min kost.

Svar på tråden GI eller LCHF - vilket är enklast att köra när övriga familjen äter som vanligt?