• Albatrossen

Vagn för liten hiss?

Vi har en ganska liten hiss och jag har försökt få fram information på storleken på olika barnvagnar men det är snudd på omöjligt att få fram någon vettig info på tillverkarnas hemsidor.

Maximalt får vi in en vagn som är 85 lång och 56 bred - är det någon som har tipps om vad som man kan få in?

mvh
    /A

• Svar på tråden Vagn för liten hiss?
  • Amorella

Vi var på besök hos en kompis som bor på åttonde våningen i ett hus från 60-talet med en MINIMAL hiss. Vi har en Teutonia-vagn och den gick inte in "hel". Men det funkade faktiskt om man fällde upp styret (alltså man försöker fälla ihop den, men lossar inte på säkerhetsspärren). Andra vagnar tror jag är enklare att vinkla styret på så att de går in. Sedan fick vi stå på tå vid sidan om vagnen. Men det gick!

Det är allt jag kan hjälpa dig med!

• Ninna1977

Jag vet ett par i samma situation som du. De fick låna hem en vagn först för att kolla att den gick in i hissen. Kan vara en idé för er kanske?

• jennipenni

Har hört att Babyproffsen 3-hjuling funkar bra i små hissar fast man får montera bort framhjulet vilket tydligen är ganska enkelt tycker dock att det låter pyssligt men men kanske det som behövs i små hissar.

• AMH

Vår hiss är visserligen 60 cm bred i öppningen och vår bugaboo men om man tar bort ena bakhjulet och håller upp vagnen i styret så skulle den nog garanterat gå in i er hiss.
    3-hjulingar är bredare om bakhjulen än en vanlig vagn runt 65-69 cm.

• mludvigs

Vi bor i ett 60-tals hus med minimal hiss (vet dock inte måtten för jag orkar inte gå ut och mäta) men den är så liten att man kan stå 2 personer där inne men bara med ens sambo för nån annan vill man inte stå så nära...
    Hur som helst - vi har en Hartan som precis går in på bredden, dock måste vi fälla upp handtaget för att den ska gå in på längden men det är ju enkelt fixat.

• Stargirl

56 cm breda och 85 cm långa finns det inag vagnar som är.

Bugaboo Geckos mått:
    Tar du loss ena bakhjulet (lätt bara att knäppa av) så blir det 52 cm i bredd och 83 cm i längd. Så den skulle funka.

• Amorella

Glöm mitt inlägg! Alla Teutonias vagnar är 61 cm breda. Hm, trodde inte det fanns smalare hissar än min kompis hiss...

• Albatrossen

Kanske skall nämna att själva hissen är bredare än 56cm men det är gallergrinden man drar bort som sätter gränsen. Har man breda bakhjul kan man nog "svänga in" vagnen.
    /A

• Amorella

Ett alternativ, om än lite "pyssligt": Vagn med mjuk- eller hårdlift? Då kan ni lyfta ut liften med babyn och sedan fälla ihop vagnen och ställa den på sidan i hissen. I alla fall enklare än att behöva bära vagnen upp och ner från källaren eller vad alternativet annars skulle kunna vara.

• katarina77

Albatrossen: Ja men om själva hissen är bredare än 56 så kan du svänga in Bugaboon in iaf. Min mamma bor på östermalm i sthlm och de har just en mini hiss med gallergrind. Jag svänger just in vagnen så jag kommer innanför grinden.
    Har inte mätt hissen men kan tänka mig att de måtten du ha är de samma. Vi har en Bugaboo Cameleon som vi är GRYMT nöjda med. Sen har det hänt att vi har bara tagit med liggdelen och låst fast chassit ihopfälld i elementet nere i trappen. Vagnen blir ju helt platt ihopfälld så den är inet i vägen i mini trappen. Kan varmt rekomendra Bugaboo (du har säkert hör det förr)

Jag skulle definitivt vilja ha en vagn som jag KAN ta med hem i hissen när jag vill. Visst kan man stälal vagnen i trappen men det är inte så säkert.

LYCKA TILL

• RedTopaz

En bugaboo kan du annars mkt enkelt knäppa loss liften på o fälla ihop chassit o ställa mot väggen, tar kanske 15sek.

• lilllinda

Kommer inte ihåg måtten, men där vi bodde förut fanns en pytteliten hiss & vår cerox fick plats.

Svar på tråden Vagn för liten hiss?