• lina99

Laktosfri mjölkersättning

Jag har en bebis på nio veckor, hon kan inte äta laktos.

Finns det verkligen ingen annan ersättning än  Nutramigen? Hon vägrar nämligen äta mer än 40-50 ml åt gången.

• Svar på tråden Laktosfri mjölkersättning
  • Tygtiiger

Är hon verkligen laktosintolerant och inte mjölkproteinallergisk? För en äkta laktosintolerans är fruktansvärt ovanligt,  men en mjölkproteinallergi är väldigt vanligt.

Och jodå, det finns gott om andra komjölksfria ersättningar, prata med den läkare som skrev ut nutramigenet åt dig. Althera funkar bättre för en del, tex. En del barn tar nutramigen om man blandar i lite vanilj.

Krupke, we've got problems of our own!
  • lina99

Hej! Ja hon är verkligen laktosintolerant, så hon måste vara ovanlig

Söker namn på fler ersättningar som inte innehåller laktos...

• Tygtiiger
    lina99 skrev 2011-10-16 16:31:03 följande:

Hej! Ja hon är verkligen laktosintolerant, så hon måste vara ovanlig

Söker namn på fler ersättningar som inte innehåller laktos...

Om din bebis är sant laktosintolerant så är du antagligen redan i kontakt med en barnklinik, eftersom de bebisarna brukar få sprutande vattentunna diarréer och tappa i vikt direkt de börjar amma eller får ersättning på BB, och då kallas barnläkarna in. Så varför inte fråga dietisten, de brukar ha bra erfarenhet av vad man kan ge till barn som inte gillar nutran?
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Trollmamma till 4

Våran son är misstänkt komjölkallergiker så då kör vi enbart mjölkfritt.. Vi använder Althera men den å Nutran innehåller laktos så då borde ni få en annan ersättning i så fall..

Laktosintolerans brukar uppträda vid 6-7 årsåldern (undantag finns såklart)

Laktos är otroligt ovanligt hos spädbarn då bröstmjölken innehåller mjölksocker (laktos) och den "ska" alla små barn tåla (enligt min sons dietist) så inte för att misstro dig men har du fått förklarat för dig vad skillnaden mellan komjölksallergi å laktosintolerant är?

Mamma till 4
  • Trollmamma till 4

Nu blev jag osäker men Althera innehålelr laktos men Nutran blev jag osäker på nu..

Men hursomhelst så hoppas jag att ni hittar en sort som eran bebis vill äta

Mamma till 4
  • lina99

Althera innehåller laktos, men inte nutra. Det är ont om ersättningar i Sverige som inte innehåller laktos, vilket är synd.

• Trollmamma till 4
    lina99 skrev 2011-10-17 09:55:05 följande:

Althera innehåller laktos, men inte nutra. Det är ont om ersättningar i Sverige som inte innehåller laktos, vilket är synd.

Precis.. Kollade nyss (vi har både Nutra och Althera hemma)

Hur vet ni att det är laktos å inte komjölk? *nyfiken*
    Mamma till 4
Svar på tråden Laktosfri mjölkersättning