• Anonym (Ekonomi)

Behöver lite råd inom ekonomi, hur lägger ni upp det månad för månad?

Denna fråga riktar kanske sig mest till alla er som mer har en "normal" till sämre ekonomi än alla som har väldigt höga löner med mindre utgifter

Jag & min sambo har lite svårt emellanåt att få ihop våran ekomoni, eller hur man lägger upp det för att att det ska täcka en hel månads utgifter.

Kom gärna med alla era tips.

Om vi drar lite som hastigast bara, så

Min sambo har ut en lön på ca 20-24 000:- varje månad.

Vi har räkningar på oftat ca 18 000:- varje månad.

Jag är för tillfället föräldrarledig så vi kan utgå ifrån de.

Jag försöker snåla med mina dagar så jag brukar ta ut en summa på ca 6500:-

Tar ut mer vid jul, födelsedagar eller om man ska på semester eller liknande.

Vi brukar lägga de som så att min sambo betalar alla räkningar från sin lön.
    Så ibland blir det över 2000:- ibland 6000:- beroende på hur hans månad sett ut med Ob och övertids timmar. 

De pengar jag plockar ut brukar vi se som det vi ska leva av.
    Handla mat, tanka bilen och andra utgifter...både nöjen och om någon i familjen behöver nya kläder.

KANSKE SKA TILLÄGGA ATT VI ÄR 2 VUXNA OCH 2 BARN PÅ 4ÅR OCH 2MÅNADER.

Vårt problem är att vissa månader när det kanske inte har blivit över så jätte mycket pengar kan vi ha det så himla snålt sista veckan innan barnbidrag eller lön kommer.
    Och jag vill verkligen inte ha det så, kan inte heller säga att vi slösar mycket eller handlar väldigt dyrt eller köper massa onödiga kläder, eller vad det nu kan vara!

Hur har ni andra de som er ekonomi ser ut ungefär som våran?

Hur strukturerar ni upp de, har ni en stram budget att DET HÄR ska vara till matkostnader och det här är till nöjen?

Kom med alla möjliga tips och trix som sagt
    Och skriv gärna upp hur mycket ni lägger på mat kostnader, nöjen osv.

• Svar på tråden Behöver lite råd inom ekonomi, hur lägger ni upp det månad för månad?
  • Studentpappa

Matpengar sätter vi in på ICA-kortet när vi betalar räkningarna, bensinen går på tankkort vi betalar alltså allting när räkningarna betalas. 
    Så alla pengar som är kvar kan spenderas på vad som helst egentligen. 

• Anonym (Ekonomi)
    Studentpappa skrev 2011-10-16 14:58:40 följande:
    Matpengar sätter vi in på ICA-kortet när vi betalar räkningarna, bensinen går på tankkort vi betalar alltså allting när räkningarna betalas. 
    Så alla pengar som är kvar kan spenderas på vad som helst egentligen. 

hur många i familjen är ni?

Hur mycket sätter ni in på Ica kortet varje månad?

Jag har funderat på att ha ett sådant...men har inte blivit av än då vi mestadels stor handlar på Willys...   
  • Frontline

Undrar mest hur ni kan ha räkningar på drygt 18K i månaden?

Kolla över det först sen så har ni gott om pengar över.
    vi har nästan samma inkomst nu när frugan är föräldraledig och har kanske räkningar på 10K i månaden.
    Vi bor i hus med 2 barn på 4 år och 11 månader...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Trillerilla

Tycker också 18 000 låter mycket i månaden, du kanske vill lägga upp utgiftsposter så vi kan få en överblick?

• Carooline

Det är jag som styr och ställer med ekonomin här hemma jag gjorde så här;

* Jag öppnade två gemensamma konton för mig och sambon. 1 räkningskonto och 1 mat och bensinkonto med 2 visakort.

* Jag kollade igenom ALLA våra gemensamma räkningar årsvis gjorde ett överslag på det och delade detta på 12. Det här är summan som ska in på räkningskontot varje månad.

* matkontot sätter vi in pengar till mat och bensin på vilket betyder att denna summa kan behöva justeras. Om det blir pengar över på det här kontot så åker de in på räkningskontot.

* Jag gjorde samma överslagsräkning på mina egna räkningar inklusive SL-kort och har alltså en fast summa som jag vet att jag ska behålla på mitt lönekonto.

* Jag har en fast summa på 3000 kr som redan på lönedagen överförs till ett fondkonto och en summa på 2000 kr som åker över till ett privatkonto med mitt egna visakort kopplat till.

Jag har på så sätt stenkoll på årets alla utgifter och det blir ett jämt flöde på pengarna även de månader då gas eller el-räkningen kommer.

Hur sambon gör med sina privata räkningar lägger jag mig inte i bara han för över exakt den summa jag satt på vårt gemensamma räkningskonto. Det här fungerar för oss då vi båda har ungefärligt lika mycket i lön.

Hoppas det inte blev för rörigt nu bara :)

• Carooline
    Trillerilla skrev 2011-10-16 15:06:59 följande:
    Tycker också 18 000 låter mycket i månaden, du kanske vill lägga upp utgiftsposter så vi kan få en överblick?
    Jag håller med, kan du lägga upp vilka utgiftsposter du har?
  • Zawina

18000 låter som mycket utgifter. Finns det utgifter som ni kan dra ner på?
    Ett råd som många följer är att man plussar ihop alla räkningar, inklusive de som betalas varannan och var 3e månad och sen delar du det på 12. På så vis lägger ni ju lika mycket på räkningar varje månad, förutom att ni då lägger det på ett räkningskonto.

Sedan får ju sådant som är viktigt prioriteras så som mat och kläder m.m. till barn om man har det.
    Därefter kan det vara smart att lägga upp ett sparande.

Övriga pengar (om det finns något över) är det smart om man lägger i olika "fack". Tex kläder/skor, bil (om man har det), intressen osv.

Vill man ha ännu mer koll så kan man även lägga undan småpengar varje månad för tex frisörbesök, tandläkarbesök så att dessa finns i en sparpott med så att man slipper lägga ut stora summor på en gång.

Erfarenheterna jag har utav det jag nämnt är från de ekonomikurser jag läst.
    Hoppas att ni hittar en bra lösning! :)

• Carooline
    Carooline skrev 2011-10-16 15:07:13 följande:
    Det är jag som styr och ställer med ekonomin här hemma jag gjorde så här;

* Jag öppnade två gemensamma konton för mig och sambon. 1 räkningskonto och 1 mat och bensinkonto med 2 visakort.

* Jag kollade igenom ALLA våra gemensamma räkningar årsvis gjorde ett överslag på det och delade detta på 12. Det här är summan som ska in på räkningskontot varje månad.

* matkontot sätter vi in pengar till mat och bensin på vilket betyder att denna summa kan behöva justeras. Om det blir pengar över på det här kontot så åker de in på räkningskontot.

* Jag gjorde samma överslagsräkning på mina egna räkningar inklusive SL-kort och har alltså en fast summa som jag vet att jag ska behålla på mitt lönekonto.

* Jag har en fast summa på 3000 kr som redan på lönedagen överförs till ett fondkonto och en summa på 2000 kr som åker över till ett privatkonto med mitt egna visakort kopplat till.

Jag har på så sätt stenkoll på årets alla utgifter och det blir ett jämt flöde på pengarna även de månader då gas eller el-räkningen kommer.

Hur sambon gör med sina privata räkningar lägger jag mig inte i bara han för över exakt den summa jag satt på vårt gemensamma räkningskonto. Det här fungerar för oss då vi båda har ungefärligt lika mycket i lön.

Hoppas det inte blev för rörigt nu bara :)
    Jag kan tillägga att jag även har en post på 100 kr i månaden i "mina egna räkningar" för frisör, tandläkare, läkare osv.
  • Tonårsmamman1

Vi gör som så att jag har gjort ett excelblad med alla inkomster och utgifter (där ingår både räkningar, mat och sparande) månad för månad. Då ser man vilka månader det är mycket räkningar och tvärtom. Likaså med inkomsterna. Så vissa månader måste mer vara kvar på räkningskontot än andra månader för att det ska räcka varje månad. 
    Så gör en årssammanställning, så ni ser var topparna finns, och då kan ni inte spendera för mycket pengar de andra månaderna. Bestäm även i förväg hur mycket som ska gå till mat, nöje och kläder samt sparande. Så försök hålla er till det.

• Anonym (kolla runt)

När jag va mammaledig fick jag ut ca 7200 kr/mån o min sambo tjänade ca 18000 kr/mån. Vi var då 2 vuxna o 2 barn (barnen är nu 3 år o 18 mån o det är ca 6 mån sen jag slutade min föräldrarledighet)

Vi bor i ett hus som det då va lånebetalningar på ca 3500 kr/mån (igenomsnitt) o sen va det allt annat som tillkommer när man har hus, högre el, vatten o sopor.

Dom pengar vi fick in satte vi in på ett konto där alla räkningar dras ifrån, vi behöll ca 1000 kr var på våra konton.
    5000 kr satte vi in på Ica-kortet. Åkte o storhandlade så fort som möjligt efter att lönen kom in.
    Bensin tankade vi på bensinkort som betalades varje månad.

När vi köpte huset så gick vi igenom allt vi hade o försökte få det billigare. Tex så bytte vi försäkringsbolag då vi hittade ett som va mkt billigare o hade ungefär samma villkor, sa upp Telia hemtelefon o bytte till 3's som va bra mkt billigare. Kollade upp elen osv osv...
    Man få inte ta bilen mer än nödvändigt. Hitta billiga affärer där man kan köpa barnkläder el passa på när det är Rea.
    Vi fick det till att gå runt, men kunde väl inte leva nåt lyxliv. Kunde unna oss utemat nån gång i månaden o klarade av att åka på semester med vår husvagn.
    Vi är inte speciellt sparaktiga av oss så man kan inte riktigt förstå hur vi lyckades men vi gjorde det.

• Anonym (31)

vi gör så här (två vuxna 3 barn var av en tonåring som bor varannan vecka och en gemensam på väg)

jag har sammanställt alla räkningar vi har. räknat ut vad dessa kostar oss per månad. i snitt. lite jobb att fixa ihop det innan man har koll men jag ringd etes el bolaget för att kolla totala årsförbrukning gångrade dennna med de pris vi bundit oss till och delade detta på 12 (vi lägger undan samma summa varje månad oansett om räkningen är mer eller mindre det gör att när de dyrare el räkningarna kommer under vinter halvåret så finns pengarna där (förutom den kostnad vi alltid lägger varje månad) samma har jag gjort med alla räkningar. ibland kan måsta justera lite per månad beroende på om nått räknats någon krona fel men det handlar inte om tusen lappar.

så jag har räknat ut en månads budget efter detta om läggs över på räkningskonto varje månad. om vi har köpt nått extra över det normala budgeten så vet vi ju att det ska in extra pengar.

vi lägger in pengar på bensinkort för båda som är räknat i överkant. så om nån tankar mindre en månad ligger det kvar och finns på så sätt alltid extra bensin pengar om nått skulle ske som gör att man behöver tanka mera.

sedan lägger vi undan på sparkonto och renoverings konto de månader det finns engar över. vi har

5000kr till mat och vissa bad klädinköp för barnen. desa finns kvar på mitt visa krort då jag sköter större delen av mat inköp och sådant.           

• Anonym (Ekonomi)

Jag tycker själv 18000:- är jätte mycket och skulle gärna vilja ha mindre. Men jag har flera gånger försökt kolla över de men det finns inte mycket att göra åt saken.

Vi har en boende kostnad på nästan 9000:-

Vi bor i ett radhus med varmhyra, så vi får inte de här smällarna de kalla vintrarna med enorma elräkningar eller liknande.

Boende 7400:-
    Renoveringslån 1960:- 
    Billån 1850:-
    Handels 500:-
    Dagis 1260:-
    Mobil (jag) 890:-
    Mobil (sambo) 1000:-
    Bredband 379:-
    Hundförsäkringar 450:- 
    Gymkort 355:- (går ut nästa månad, kommer ej ta autogiro på de mer)
    CSN 500-1000:- lägger vi till de varje månad  
    Hemtelefoni 300:- (ska sägas upp, då det knappt används. Betalar irpincip enbart de fasta kostnaderna)

Bara där är vi uppe i närmare 18 000:- :-S     

Kan tillägga att mobil kostnaderna ska ändras så fort de löpt ut abonnamanget inom ett par månader. Skulle ha fasta mobilkostnader men blev bra mycket dyrare än som vi hade de innan och då gick de givetvis inte att ändra enligt dem i butikerna :-S

Så det kommer bli mindre utgifter när vi sagt upp en del, ändrat om mobil abonngemang och gymkortet löpt ut tex.   

• Studentpappa

Det har du ju redan skrivit att ni har för dyra mobilräkningar, de skulle gå att halvera utan problem.
    Ert bredband verkar onödigt dyrt måste finnas billigare.

Skippar ni gymkortet, hemtelefonen och halverar era mobilkostnader så sparar ni 2000:- bara där. Sen så skippa onödiga lån i framtiden.
    Renoveringar gör man imo när man har råd finns sällan en anledning att låna för det. Är sällan så akut.

• Anonym (Tips)

Bilkonto:
    När ni får mindrte utgifter börja då spara till nästa bil så ni slipper ta lån på bil i fortsättningen sätt även in någon tusenlapp extra som används till försäkring,skatt reparationer.

Lollo Lovisa förklarar bra hur man gör enkelt och smidigt.

Svar på tråden Behöver lite råd inom ekonomi, hur lägger ni upp det månad för månad?