• Lotten73

Halkbanan

Jjag håller på att ta körkort sent om sides borde haft det redan nu men iallafall.
    Hur mkt ska man kunna innan man får ge sig till en halkbana?
    Vad går man igenom där alltså vad ska man kunna behärska innan den blir aktuell?
    En kompis säger att man inte kan misslyckas eftersom det är mera övning att känna på halkan än ett prov stämmer det?
    Har gått en intensivkurs men insåg snabbt att jag behöver mera tid innan kortet blir mitt och dom hade bokat halkis efter redan två veckor men sedan när jag ifrågasatte det sa hon jag kört med avvakta vänta tills du är säkrare.
    Skulle jag kunna tagit tiden jag hade på tisdag som kommer eller gjorde jag rätt som avbokade?

• Svar på tråden Halkbanan
  • Myggan

Halkan ska du nästa kunna köra själv. För all kontakt går via en radio och det finns en lampa på taket som visar hur mycket du trycker ner kopplingen. Man kan faila på de om man är för våldsam och inte lyssnar på läraren. Men det är inte så svårt det är bara att ta det lungt

• Lotten73

Myggan:ska köra lite mera först och sedan boka in tid för halkbanan.
    Borde ju inte vara så svårt när man väl behärskar bilen.

• CML

När jag körde halkbanan valdes en ur gruppen ut som skulle köra en konbana. Klarade den personen inte det då fick den åka hem. Detta är 9 år sedan, vet inte om det är kvar.. Men är det så då borde du ha kört lite innan.

• icelolly

Man kan bli underkänd, men bara om man inte följer de instruktioner som ges. Vet någon som fått göra om för att de inte hållit den hastighet som angivits utan kört för långsamt och för försiktigt, då genomför man ju inte övningen som det är tänkt och får inte den kunskapen som är den är tänkt att ge.

Du blir inte underkänd för att du kör över/igenom ett hinder, sladdar, snurrar runt osv, det är ju det övningen syftar till.

• Myggan

Cml: så är det absolut inte nu och icelolly har rätt :)

• Zs1

Hej, 
    Jag Har halkbanan snart men vet ej fan hur ska jag bromsa på halkbanan.
    Måste man trycka ner kopplingen innan man trycka ner bromsen på halkbanan eller behövs inte med kopplingen och trycka ner bara på bromsen?
    Obestämd

• willeflisan
    Zs1 skrev 2014-08-04 14:46:24 följande:

Hej, 

Måste man trycka ner kopplingen innan man trycka ner bromsen på halkbanan eller behövs inte med kopplingen och trycka ner bara på bromsen?

Bromsa lugnt och inte för hastigt, aldrig koopling och broms samtidigt. Dem kommer instruera dig hur du ska bromsa exempelvis lugnt, tvärbromsa osv. Meningen är att man ska få respekt för halkan och inse hur lite kontroll man har i vissa situationer. Ser det mer som en kul övning, den är absolut inte så allvarlig ????
  • sportpappa
    willeflisan skrev 2014-08-04 15:02:47 följande:
    ...aldrig koopling och broms samtidigt.
    Kan du utveckla det?
    Oftast trycker man ner broms och koppling samtidigt när man ska stanna. Om man vill undvika att bilen ska få motorstopp så får man frikoppla när hastigheten blir tillräckligt låg. Dock blir det ofta reflexmässigt att kopplingen går ner samtidigt som bromsen vid tvärnit.
    Om man ska häva en sladd ska broms inte tryckas ner utan då jobbar man med kopplingen.
  • Liljekonvaljer
    Zs1 skrev 2014-08-04 14:46:24 följande:

Hej, 

Du ska bromsa precis som att du bromsar när du kör vanligt.

Du ska självklart trycka ner kopplingen, :)
  • Liljekonvaljer

I de flesta fall av bilkörning så trycker du ner koppling och broms samtidigt. :)

• Liljekonvaljer

Du kan bli underkänd, om du Inte kan hantera bilen. De säger vad du ska göra, typ tvärnita, frikoppla osv. Men du måste kunna köra, du skall ha kört så mycket att du kör utan direkta instruktioner på motorväg, landsväg och i stadstrafik.

Du ska kunna starta i motlut osv.

Men de kollar främst att du klarar av hela situationen. :)

Har hlrt om en i hela mitt liv som kuggade, det var en kille som började spinna och lekte.

Svar på tråden Halkbanan